Itt a Mészáros-korszak öt évének mérlege: ma négy Simicskát tart el az ország – Válasz Online
 

Itt a Mészáros-korszak öt évének mérlege: ma négy Simicskát tart el az ország

Bódis András
| 2020.06.10. | sztori

Noha idén a világjárvány miatt szeptemberre halasztották a május végi mérlegleadási határidőt, azért a közpénzfelhasználásra optimalizált nagy építőipari cégek zöme már vallott a tavalyi eredményeiről. Ezzel az is dokumentálhatóvá vált, hogy mire jutottak a Simicska Lajos kiesése utáni első öt évben az őt pótolni hivatott „nemzeti nagytőkések”, azaz Mészáros Lőrinc, Szíjj László, Garancsi István, illetve azok a mogulok, akiket Tiborcz Istvánhoz szokás kapcsolni. Dokumentáltuk is.

hirdetes

A főbb tudnivalók:

×××

Nincs külön Mészáros-figyelő szolgálatunk, sőt legküzdhetetlen kényszert sem érzünk magunkban, hogy unos-untalan megpróbáljuk szavakba önteni az úgynevezett „nemzeti nagytőke” féktelennek tűnő gyarapodását. Csakis a fontos pillanatokban tesszük egyértelművé a valóságot. Két hete például azért mutattuk be, hogy a hatalmi kör miként vette be a Balaton partját, mert az állam szakosított szervezete, a Magyar Turisztikai Ügynökség hirtelen kipakolt az internetre rengeteg – nehezen feldolgozható, de legalább érdemi – adatot a támogatási politikájáról.

Magunk is megdöbbentünk, amikor ezek alapján realizáltuk, hogy a Fidesz, Tiborcz, Mészáros, Garancsi és Csányi tulajdonnevekkel körülírható felsőelit a szálloda- és mólófejlesztésre szánt közpénzek kétharmadát elszippantotta (138-ból 90 milliárd forintot).

Most újra helyzet van, hiszen egymás után válnak nyilvánossá a vállalkozások tavalyi évről szóló beszámolói, ráadásul éppen öt üzleti év telt el Orbán Viktor miniszterelnök és a Fidesz „gazdasági énjeként” működő Simicska Lajos szakítása óta. Vagyis végre egzakt módon összevethető a 2010 utáni korszak első fele a másodikkal.

Hogy milyen cégeken keresztül érdemes ránézni a múltra és a jelenre? Nagypolitikához kötődő társaságból rengeteg akad, ám mind közül kiemelkednek a legjelentősebb építőipari vállalatok. A kormányzat ugyanis részben ezeken keresztül finanszírozza a honi (és mára kicsit a horvátországi) labdarúgás egyes élcsapatait, illetve a hatalom szócsöveként vagy trollcsapataként működő sajtótermékeket. Amikor például Huth Gergely, a Pesti Srácok főszerkesztője arról beszél, hogy „az utóbbi időben a magyar nagyvállalatok egy része végre felismerte a patrióta-konzervatív médiában rejlő lehetőségeket”, akkor nyugodtan gondoljunk az alábbi lista szereplőire, hiszen logóikkal, hirdetéseikkel mind gyakrabban találkozhatunk az érintett újságokban, portálokon, tévékben és rádiókban.

A Válasz Online podcastadásában nemrég Schöpflin György, a Fidesz–KDNP volt európai parlamenti képviselője tette egyértelművé, hogy Magyarországon államközpontú gazdaság alakult ki, amely frontálisan szembemegy a szabadpiaccal. „Látunk ilyen közbülső szereplőket, mint az említett Mészáros Lőrinc, aki úgy szerepel Brüsszel felé, mint egy magánvállalkozó, de aki valójában az állam gazdaságpolitikáját bonyolítja le, még ha nem is közvetlen »alkalmazottja« az államnak.”

A fenti mondatokból kibogozható mélyebb összefüggés alighanem az, hogy a kormányzati csúcsirányítók és a közbeszerzések legnagyobb nyertesei lényegében egy tulajdonosi körként működnek. Miként gyűjtésünkből nyilvánvalóvá válik, minél közelebb áll egy építőipari óriásvállalat a hatalom csúcsaihoz, annál nagyobb haszonkulccsal, bevételarányos nyereséggel dolgozhat.

Míg ez a profitráta Simicska Lajos híres-hírhedt Közgép Zrt.-jénél 6,8 százalékosra rúgott 2011 és 2015 között, addig Mészáros Lőrinc és Szíjj László infrastruktúra-beruházó cégei az elmúlt öt évben 15-16 százalékon teljesítettek, vagyis 2,5-szer intenzívebben szívták a közpénzt, mint a korábbi „kincstárnok ”.

A „Tiborcz István Barátai Zrt.” fantázianevű csapat eközben 10 százalék körüli haszonkulccsal döcögött, miközben a tíz- és százmilliárd forintos megrendeléseket csatornázó építőipari piacon az tekinthető többé-kevésbé normálisnak, ha egy-egy érdekeltség az árbevétele 2-4 százalékát képes adózott eredményként megőrizni. (Ilyesfajta, ép ésszel felfogható számokat produkált például Garancsi István gigantikus Market Zrt.-je, valamint a NER második vonalába tartozó többi vállalat, továbbá a Kossuth és a Széll Kálmán teret átépítő, fideszes kötődésű, mégis független vállalatnak tekinthető KÉSZ Zrt. is.)

Ha van meglepetés az alábbi lajstromban, az az, hogy az osztrák Strabag és a Swietelsky-csoport erősebb NER-bekötéssel rendelkezik, mint az MSZP–SZDSZ-kormányok idején. Sőt: a lapunk által már többször „felfedezett” osztrák-magyar sztárlobbista, a balliberális világ után a Simicska- és a Mészáros-korszakba is belesimuló Aczél Zoltán profitrátája egyenesen a legnagyobbakéval vetekszik.

A bevételarányos nyereség persze csak az egyik fontos mérőszám, ha meg akarjuk érteni a hatalom közpénzátalakító gyakorlatát. A másik tényező: maga a bevétel nagysága. Nos, míg Simicska Közgép Zrt.-je a maga öt esztendeje alatt közel 500 milliárd forintos forgalmat produkált, addig az alábbi lista első, második, negyedik és hetedik szereplője (a szokásos Mészáros–Szíjj-különítmény, valamint a Garancsi- és Tiborcz-klub) összesen 2000 milliárdot szakított. Vagyis együtt már négyszer lekörözték előhírnöküket. A bevételből pedig legalább 220-230 milliárdnyi tiszta hasznuk realizálódott – ez épp hétszer akkora falat, mint amennyit Simicska annak idején benyelt.

×××

A NER közpénzbegyűjtési toplistája (2015–2019)

A fociipar működtetéséből is részt vállaló cégek bevételarányos nyereségei alapján

1. Szíjj László Duna Aszfalt Kft.-je

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 83,88/519,62; profitráta: 16,14%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 24,35/157,46; profitráta: 15,46%

eltartott futballcsapat: Puskás Akadémia, NK Osijek, Tiszakécskei LC (NB II., névadó partner)

A 2015-ös Simicska–Orbán-szakítás után a Közgép helyett a Duna Aszfalt lett a hatalom udvari sztrádaépítője. A cégtulajdonos, Szíjj László állandó jacht-, repülőgép- és üzlettársa Mészáros Lőrincnek, és a focitámogatáson kívül más sportban is besegít a hatalmi körnek: olyannyira, hogy a Duna Aszfalt Kft. a veszprémi kézilabdacsapatot működtető cég többségi tulajdonosa. Úgy hozta a „sors”, hogy a Simicska-portfólióból 2018-ban kipottyant Közgép Zrt. is Szíjj Lászlónál landolt, majd idén már újra közbeszerzést nyert: 43 milliárd forintosat.   

2. A Mészáros család érdekeltségei

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 71,71/474,61; profitráta: 15,11%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 23,24/173,78; profitráta: 13,37%

eltartott futballcsapat: Puskás Akadémia, Zalaegerszegi TE, NK Osijek

Mészáros Lőrinc hét éve vált tényezővé a nagy infrastruktúra-fejlesztők piacán. 2013-ban vásárolta fel a vasútiparra szakosodott R-Kord Kft.-t – de az idő tájt még csak Simicska Lajos árnyékában mozoghatott. A fenti kimutatásban az ősi Mészáros és Mészáros Kft. és az R-Kord mellett az eredetileg a Mészáros-gyerekek nevén futó (majd a papa által bekebelezett) Fejér-B.Á.L. Zrt.adatai szerepelnek. Továbbá a V-Híd Zrt. 2018–2019-es eredményeit is itt számoltuk el, mert a felcsúti milliárdos időközben ezt az óriásvállaltot is megvette. E négy cég mellett a Mészáros Lőrinc vejévé avanzsált Homlok Zsolt két vasúti érdekeltségének (Homlok Építő Zrt., Vasútvillamosító Kft.) teljesítményét is ide tömbösítettük – de csak részben, mert egyelőre a 2018-as mérleg nyilvános, a tavalyi nem. Szintén nem tudtuk figyelembe venni – 2019-es beszámoló híján – a stadionberuházóként és a ZTE mezszponzoraként ismert Záév-csoport bevételét és profitját, pedig már ez az egység is Mészárosé. Tehát az elmúlt öt év 474,61 milliárd forintos teljes bevétele nem végleges adat: ha befutnak a hiányzó számok, bőven 500 milliárd fölött leszünk (az összesített profit pedig 75-80 milliárd körül áll majd meg).

A Puskás Akadémia aktuális 2Rule-mezei. Forrás: PFLA Webshop

3. Aczél Zoltán Belfry-cégegyüttese

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 9,00/63,95; profitráta: 14,07%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 4,23/24,99; profitráta: 16,92%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia, NK Osijek

Az egykor balliberálisként elkönyvelt osztrák-magyar lobbista a hazai közbeszerzéseken általában a Strabag társaként indul, de immár a Mészáros–Szíjj-érdekkörhöz is erős kapcsolat fűzi. Az Aczél Zoltán-féle Belfry-csoport a felcsúti és az eszéki foci „önzetlen” támogatása mellett közös horvátországi vállalatot is alapított Szíjj László Duna Aszfaltjával – Osijek Asfalt d.o.o. néven –, és ugyancsak párban visznek egy budapesti mérnökcéget (Mérföldkő Kft.). A fenti kimutatásban összesen négy társaság számait egyesítettük: a vasúti fronton hasító Belfry PE, az útipari Belfry CC és az aszfaltgyártó Belfry MS kft.-két, valamint egy olyan vállalkozásét, amelyet 2017-ben még Belfry Szolnoki Aszfalt Kft.-nek hívtak. Utóbbit később felvásárolta a Strabag, így a szolnoki egység eredményeit 2018 után már nem számoltuk bele az Aczél-cégek 2015–2019-es összeredményébe.

4. „Tiborcz István Barátai Zrt.”

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 38,23/387,74; profitráta: 9,86%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 5,73/69,62; profitráta: 8,23%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia, Mol Fehérvár FC

Ebben a pontban öt cég adatait összesítettük. Hivatalos formában egyik sem tartozik a kormányfő vejének portfóliójába, a tulajdonosaik viszont kötődnek mind egymáshoz, mind Tiborcz Istvánhoz. Ezekről a társaságokról van szó: West Hungária Bau (WHB) Kft., Építő-és épületkarbantartó (Épkar) Zrt., Magyar Építő Zrt., Fertődi Építő és Szolgáltató (FÉSZ) Zrt. és Zeron Zrt. A WHB-tulajdonos Paár Attilának számos közös érdekeltsége volt már Tiborcz Istvánnal, de utóbbi az Épkar-főnök ifj. Szeivolt Istvánnal is kapcsolatba hozható. A patinás Magyar Építő egy ideje közös Paár–Szeivolt-irányítás alatt áll – s közben a FÉSZ a WHB-csoport segédvállalataként, a Zeron pedig az Épkar társaként funkcionálgat. A fenti, 387,74 milliárd forintos összbevétel azonban nem végleges, mert az elmúlt időszakban hatalmasra nőtt WHB, valamint a hozzá képest kicsiny Zeron egyelőre nem szolgáltatott 2019-es adatot. Egy biztos: inkább 450 milliárdhoz közelít majd a Tiborcz-barátok ötéves forgalma, a profit pedig 45 milliárd környékén véglegesülhet.

5. Strabag Group

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 57,81/746,89; profitráta: 7,74%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 9,15/179,82; profitráta: 5,09%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia, Mol Fehérvár FC

Az osztrák gigász az Uniqa, a Raiffeisen, a liberális pártfinanszírozóként jegyzett Hans Peter Haselsteiner családja, valamint az orosz Oleg Gyeripaszka tulajdonában áll. A budapesti kormányok viszont – színezetüktől függetlenül – mindvégig igényt tartottak a Gazdasági Versenyhivatal korábbi kartellvizsgálatain többszörös visszaesőként elmeszelt társaságra. A fenti eredménykimutatásban a csoport tíz építőipari tagvállalatának számait egyesítettük. Ezek név szerint: Strabag Általános Építő Kft., Strabag Építőipari Zrt., Strabag-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft., Strabag Vasútépítő Kft., Strabag Rail Kft., Generál Mély- és Magasépítő Zrt., Frissbeton Betongyártó Kft., Bitunova Útfenntartó Kft., Strabag Generálépítő Kft., továbbá a 2018-as évtől – a Belfry-csoporttól megvásárolt és átnevezett – Strabag Szolnoki Aszfalt Kft.

6. Swietelsky-csoport

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 26,96/393,31; profitráta: 6,85%

2018–2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 8,01/132,15; profitráta: 6,06%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia, Tiszakécskei LC

A szintén osztrák vállalatcsoport pénzügyi periódusai április 1-jétől a következő márciusig tartanak, ezért a fenti eredménylistában – amely a Swietelsky Magyarország Kft., a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Swietelsky Építő Kft., illetve 2017–2018-tól a DS Vasút Vasúti Szolgáltató és Fuvarozó Kft., valamint a Vasútgép Kft. összesített adatait tartalmazza – más az évbeosztás, mint az összeállításunk többi szereplőjénél.

7. Garancsi István Market Építő Zrt.-je

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 22,58/573,26; profitráta: 3,94%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 7,10/188,74; profitráta: 3,76%

eltartott futballcsapat: Mol Fehérvár FC

Az üzletember 2014-ben szerezte meg (illetve működteti közösen a baloldalról indult Scheer Sándorral) a Marketet; a cég azóta a kormányzat jóvoltából rengeteg stratégiai építkezésben vállal szerepet. Ennek megfelelően a társaság ötéves összbevétele csak a Strabag-csoporténál kisebb, a Mészáros- és Szíjj-érdekeltségeket ugyanakkor bőven veri. Sőt: 2019-ben a Market – forgalom tekintetében – minden más NER-szereplőnél erősebbnek bizonyult a maga 188,74 milliárd forintjával. Ami viszont a profithalmozás képességet illeti, Garancsi négyszer gyengébb, mint Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László, ezért szorult listánk hetedik helyére. Egyébként a Mol Fehérvár tulajdonosa – aki magát Orbán Viktor kötélbarátjaként azonosította – az állam jóvoltából hamarosan nagyobb kaszinókirály lehet, mint Andy Vajna volt egykoron.

A Market egyik presztízsprojektje, a felújított budapesti Párisi udvar. Fotó: Market.hu/Bódis Krisztián

8. A Szabadics család Szabadics Építőipari Zrt.-je

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 2,05/61,20; profitráta: 3,35%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 0,94/25,76; profitráta: 3,65%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia, Zalaegerszegi TE

Legutóbb a NER balatoni portyáiról szóló cikkünkben emlegettük a Mészáros Lőrinc konzorciális szövetségeseként ismert, a magyar tenger környékét érintő beruházásokban hiperaktív Szabadics Zoltánt. Aki valamiért a „szétprivatizálandó” Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. elnöki székét is megkapta az államtól – a szaporodó építőipari munkák mellett. Ennek ellenére nyilvánvaló, hogy ő már B-ligás szereplő az előbbi ászok árnyékában.

9. Apáthy Endre A-Híd Zrt.-je

2015–2018: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 3,26/100,95; profitráta: 3,23%

2018: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 1,13/45,77; profitráta: 2,47%

támogatott futballcsapat: Puskás Akadémia

Apáthy Endre vállalatai közül elsősorban az A-Híd Zrt. jelenik meg focifinanszírozóként, ám a fenti eredménykimutatásban a Hídépítő Zrt. számai is szerepelnek. (Egykor az ő társasága volt a V-Híd Zrt. is, amely időközben Mészáros Lőrinc portfoliójába került.) Kimutatásunkban azért nem szerepelnek 2019-es adatok, mert még nem nyilvánosak a tavalyi évre vonatkozó céges beszámolók.

10. Dunai György EuroAszfalt Kft.-je

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 3,20/124,26; profitráta: 2,58%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 1,24/39,30; profitráta: 3,16%

támogatott csapat: NK Osijek (továbbá a Duna Aszfaltnál említett veszprémi kézilabdacsapat)

Az egykori Betonút-tulajdonost régen MSZP-közeliként emlegették a sajtóban, mára azonban nagyot fordult vele a világ. Egyrészt végül jogerősen felmentették a Kulcsár Attila-féle K&H-bankbotrány perében, másfelől újabb építőipari cégével ma is sorra nyeri a közbeszerzéseket – például a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciumi partnereként.

×××

Összevetésként

Így teljesít a hatalomhoz csak lazábban kötődő Varga Mihály KÉSZ Építő Zrt.-je:

2015–2019: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 6,16/232,21; profitráta: 2,65%

2019: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 1,55/52,47; profitráta: 2,95%

Így teljesített Simicska Lajos Közgép-csoportja a 2010 utáni Fidesz-kormányzás első öt évében:

2011–2015: összeredmény/összbevétel (Mrd Ft): 33,65/494,87; profitráta: 6,80%

2014-es csúcsév: adózott eredmény/árbevétel (Mrd Ft): 13,16/129,79; profitráta: 10,14%


Ez a cikk olvasóink támogatása nélkül nem készülhetett volna el. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!


#építőipar#Garancsi István#Mészáros Lőrinc#NER#profit#Szíjj László#Tiborcz István