Nézzék, mit találtunk! Svábhegyi luxustelek és 1500 milliárdos összbevétel a NER pénzgyárosánál

Bódis András
| 2023.01.25. | sztori

Szíjj László a legátláthatóbb hatalmi figura: teljesen világos, hogy túlárazott autópályatendereken szedte össze a pénzét. Számításaink szerint tavaly könyvelhette el az 1500-dik milliárdot, melyet bevételként biztosított neki a 2010 óta regnáló kormányzat – és közben ötször akkora eredményt produkált az ő Duna Aszfaltja, mint korábban Simicska Lajos Közgép Zrt.-je. A jachtjairól is ismert Szíjj most – mint a Válasz Online észrevette – feltette a pontot az i-re: megérkezett Tiborcz István exkluzív magánklubja mellé a piaristák egykori svábhegyi parkjába. A „trendivé” tarolt telekegyüttesnek éppen azt a darabját szerezte meg 2022 végén, melyet anno Andy Vajna nézett ki magának.

hirdetes

Először a kétfarkúak kezdték érdemben kommentálni, hogy a svábhegyi Költő és Hangya utca közötti terület egykor „bosszantóan” erdős 10-20 ezer négyzetméterén űrbázisjellegű luxusingatlanok veszik át a zöld helyét. A volt park az 1930-as években lett a piaristáké Schütz Antal teológus közreműködésével, aki a műveiért, főképp a Prohászka-összkiadásért kapott honoráriumát áldozta fel, hogy a rendnek legyen egy lelki felüdülésre alkalmas „elvonulóhelye”. Aztán persze 1950-ben indoklás nélkül államosították a telekegyüttest, a rendszerváltás után pedig a Piarista Rend Magyar Tartománya „a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezése” címén újra hozzájutott a tulajdonához. 

A tanító szerzetesrend később exkluzív lakóparkot kezdett építeni az időközben feldarabolt birtokon –együttműködésben a Portus Buda Grouppal –, más fejlesztők is megjelentek a területen, néhai Andy Vajna filmipari kormánybiztos szintén itt tervezett építkezni, majd a piaristák előző vezetése 2020-ban a Fonográf Klubként vagy Svábhegyi Polgári Klubként ismert ingatlanrészt is eladta. A vevő a kormányfő vejéhez tartozó BDPST Group lett, amely annak rendje és módja szerint gigantikus építkezésbe kezdett a helyszínen. A projektet épp Botaniq Budai Klub éven „márkásítják”; Tiborcz István cége szabadidős és rekreációs igények kielégítésére készül, konkrétan „exkluzív klubétteremmel, különböző wellness- és fitneszszolgáltatásokkal, teniszpályákkal, továbbá gyermekek számára fenntartott úgynevezett »kids clubbal« és többfunkciós sportpályával” várja a kikapcsolódni vágyókat. A Schütz-féle piarista elvonulóhely-koncepciót tehát végleg felülírta a „történelem”, az egykori park minden négyzetcentiméterét a luxus szolgálatába állították – lakótömbök és rekreációs magánklub formájában. Nem mellékesen: Tiborcz már korábban letette névjegyét a környéken – a Hangya utcában Simicska Lajos egykori jobbkezének, a jelenleg Lévai Anikó unokaöccsével bizniszelő Nyerges Zsoltnak fejlesztett egy tipp-topp villát.

A Svábhegy ezen része azzal vált egyértelműen a NER felvonulási területévé, hogy 2022 végén az udvari autópályaépítő Szíjj László vette meg a Botaniq Budai Klub „tőszomszédságát”. Ez az a telekrész, amelyet eredetileg Andy Vajna nézett ki magának; az ingatlan hasznosítására a filmmogul Költő Estates néven kft.-t is alapított, amely több tulajdonosváltás után érkezett most meg a Duna Aszfalt urához. Az alábbi képen jól beazonosíthatóvá tettük a hamarosan elkészülő Tiborcz-magánklubot, a friss Szíjj-szerzeményt és Nyerges-portát – a piarista archívumból származó kivonatból pedig a régi szerzetesrendi birtoktestek láthatók. A helyzet egyértelmű: a terület a piaristáké volt, majd az államosítás és a rendszerváltás után újra az övék lett, aztán nagyrészt bekerült a NER-kincstárba.

Már csak emlék: a piaristák így vásárolták össze a telkeket (forrás: Hanning István: A magyarországi piarista telkek története, 1938)

A földhivatali nyilvántartás szerint az egykori Vajna-telket mára három részre osztották: a Tiborcz-klubbal érintkező 4200 négyzetméter közvetlenül Szíjj László nevén van, a másik két apróbb és értéktelenebb szelvény pedig egyelőre az üzletember bizalmi vagyonkezelője által 2022 decemberében felvásárolt Költő Estates Kft. tulajdona – de ezek a leválasztott részek akár tovább is értékesíthetők. 

Noha a Mészáros Lőrinccel szimbiotikus üzleti kapcsolatban lévő Szíjj Lászlót a közélet iránt érdeklődők az autópályabizniszből, illetve Szijjártó Péter „megjachtoztatása” és egy-két magánrepülő intenzív használata révén ismerhetik, a friss Forbes-lista 6. helyezettje szép csendben ingatlanmágnás is lett – ilyen értelemben nem meglepetés a svábhegyi tulajdonszerzése.

Ahogy az alábbi Szíjj-vagyonleltárban összeszedtük, a nagyvállalkozó bükfürdői, soproni, keszthelyi, balatonfüredi, kecskeméti, visegrádi, belpesti szállodaprojektekben érdekelt – és ezekhez bőven használja az állam turisztikai ingyenmilliárdjait –, továbbá övé a budai ikonikus Fotex-székház, de a Gellért-hegy bércein is otthon van.

Viszont Szíjj esetében – szemben a most hiperaktivizálódó Tiborcz Istvánnal, Matolcsy Ádámmal vagy Habony Árpáddal – legalább egyértelmű, honnan származik az a temérdek pénz, amelyből megengedheti magának az óriásingatlan-szerzés és pláne a fenntartás luxusát. Az Igazságügyi Minisztérium céginformációs adatbázisa segítségével kiszámoltuk: a Duna Aszfalt-csoport a Fidesz 2010-es hatalomra jutása után lezárt üzleti években (ebből a 2021-es az utolsó, a tavalyi eredmények csak hónapok múlva lesznek publikusak) mintegy 1540 milliárd forintos összbevételt ért el, az adózott eredménytömeg pedig meghaladta a 181 milliárd forintot. Összevetésképpen: a Simicska Lajos-féle Közgép 2010 és 2017 között 598 milliárdnyi bevételt és bő 36 milliárdos eredményt realizált. (A Simicska–Közgép-időszakot azért nem a 2015-ös G-napig számoljuk, mert a cégbe 2017-ig érkeztek olyan bevételek, amelyek az Orbán Viktorral való nagy összeveszés előtti szerződések révén „keletkeztek”.) Mindez azt jelenti, hogy Szíjj László eddig már ötször annyit kaszált a nagy állami útépítéseken, mint a nagy előd Simicska Lajos. Ennél is beszédesebb tény azonban, hogy

míg az összbevételarányos nyereség, azaz a profitráta Simicskánál a 2010–2017-es időszakra vetítve 6 százalékos volt, Szíjj esetében 2010 és 2021 között közel már 12 százalékos lett.

Hogy utóbbi üzletember ilyen komoly profitrátát tudott elérni, önmagában bizonyítja, hogy a régi időkhöz képest is brutálisan túlárazza a kormányzat a legnagyobb sztrádatendereket. Ez a 12 százalékos eredmény ráadásul úgy jött ki, hogy a Duna Aszfalt-csoport állandó terjeszkedésben van, tehát a bevételnövelés mellett rengeteget költ is. (A szakmában irányadó vélemények szerint az ilyen típusú bővülő építőipari birodalmak által elérhető normális profitráta legfeljebb 2-3 százalék szokott lenni.)

Miként az alábbi leltárból kiolvasható, Szíjj László mindig nyitott volt a nagypolitika számára stratégiai jelentőségű vállalatfelvásárlásokra – vagyis nem csak Szijjártó Péter hajóztatásakor tűnt úgy, hogy a Fidesz-irányítókkal kvázi egy tulajdonosi körbe tartozik. Mind a Közgépet, mind a Völner Pál korrupciós ügyében felbukkanó Horseradish–Dömper-csoportot integrálta a Duna Aszfalt-körbe, emellett beszállt a sportfinanszírozásba, sőt a kormány által ösztönzött hadiipari és gabonafeldolgozói óriásfejlesztésekbe is. Már közel száz társaságban, tőke- vagy ingatlanalapban van valamekkora részesedése – jellemzően inkább meghatározó nagyságú, mint csekély –, ezeket igyekeztük mind csokorba gyűjteni. Figyelem! Sok zárójeles cégnév következik. A tisztánlátáshoz azonban elég a vastaggal szedett szövegrészeket „elfogyasztani”.

×××

Szíjj László cég- és ingatlanvagyona 

I. Magántőkealapok, ingatlanalapok által birtokolt javak, bizalmi vagyonkezelésben lévő telkek

Szíjj Lászlónak, mint minden rendes NER-nagyságnak, van saját alapkezelője: az övé a Minerva Befektetési Alapkezelő Zrt. A társaság egyrészt menedzsel négy magántőkealapot (Cronus, Vesta, Via, Themis); ezek mind részei annak a Mészáros Lőrinccel közös cégegyüttesnek, amely a kormány döntése nyomán megszerezte a hazai sztrádaépítés és -üzemeltetés koncessziós jogát a következő 35 évre. Szíjjnak a vállalatcsoport öt egységében van magántőkealapos részesedése (MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., MKIF Infrastruktúra Üzemeltető Zrt., MKIF Secundus Zrt., MKIF Tertius Zrt., MKIF Quintus Zrt.). A fenti négy magántőkealap közül a Themisnek nemcsak kezelője, hanem 100 százalékos befektetője is Szíjj László – ezt a Direkt36 minapi cikkéből tudhatjuk. A Themis alá az autópálya-koncessziós érdekeltségek mellett további hat vállalkozás tartozik (Adventor Hotel Kft., Aqua Hotel Kft., Frutta et Vita Kft., Next Road Project Zrt., Mérföldkő Kft., Marlera-Istria Kft.). Ezek közül az állami turisztikai milliárdokkal kitömöttbükfürdői, soproni és keszthelyi szállodaprojektekben utazó Adventor, valamint a kecskeméti Aqua Hotelt üzemeltető cég tűnik jelentősnek. A Szíjj-féle Minerva a magántőkealapok mellett ingatlanalapokat is kezel (Minerva V50 Ingatlanfejlesztő Alap, Minerva Ingatlan Esernyőalap, Minerva Green Ingatlanbefektetési részalap); ezek tulajdonolják egyebek mellett a Tiborcz Istvántól átvett nagy visegrádi szállófejlesztést, egy tervezési fázisban rekedt belpesti butikhotelt, valamint az ikonikus Fotex-székházat a főváros budai oldalán. Szíjj László alapkezelőjének leányvállalata továbbá a Minerva Bizalmi Vagyonkezelő Zrt., amely további három, eddig nem említett érdekeltség felett bábáskodik (Minerva Pénzügyi Zrt., Villa Ingatlan Zrt., Költő Estates Ingatlanhasznosító Kft.). Ezek segítségével Szíjj vagyonkezeli az uniós és magyar költségvetési pénzzel megtámogatott, provence-i stílusú balatonfüredi szálláshelyet, a Villa Vitae épületét, valamint a cikkünkben már említett Költő utcai expiarista telket, melyet egykor Andy Vajna szemelt ki magának. Természetesen Szíjj László nemcsak magántőke- és ingatlanalapokon vagy cégeken keresztül tulajdonol értékes ingatlanokat; a Költő-birtok nagyobb részét például már átíratta a saját nevére – a gellérthegyi (Bérc utcai) luxushajlékához hasonlóan

Szíjj László Keszthelyen épülő szállodájának látványterve

II. A Duna útépítő birodalom egységei

Az előzektől függetlenül természetesen Szíjj László út- és alagútépítő énje a legmeghatározóbb. A régi Duna Aszfalt-portfolióba tartozó hazai cégek száma húszra rúg (Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt., Duna Aszfalt Építő Zrt., Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt., Duna Aszfalt Projekt Zrt., Duna Aszfalt Energia Zrt., Duna Group International Kft., Duna Technológia Kft., Vakond Via Kft., Magyar Vakond Út és Építőipari Kft., Vakond Út és Építőipari Kft., Békési Vakond Kft., Hódút Freeway Kft., Hódaszfalt Zrt., Hódút Építő Kft., Hódút Vagyonkezelő Kft., Magyar Alagútépítő Kft., Transdanuvius 2000 Kft., Szőke Tisza Invest Kft.,Hardworking Kft., MetiTruck Fuvarozó Kft.). De vannak Duna-befolyású külföldi érdekeltségek is (ilyen a lengyelországi Banimex Sp.z.o.o, WKS Duna Polska Sp.z.o.o, Duna Real Estate Sp.z.o.o , Azi-Bud Spz.o.o., a romániai S.C. Hodut Rom SRL, a bulgáriai Rail-Via International AD, a horvátországi Osijek Asfalt d.o.o., a svéd Duna Tunneling Sverige AB, és az afrikai fókuszú GED Africa Ltd.). Továbbá a Duna-csoport része ma már az egykori Simicska-birodalom korábbi zászlóshajója, a Közgép Zrt. (és aktuális leányvállalatai: Közgép-Ingatlanfejlesztő Kft., Közgép-Kivitelezési Zrt., E-OS Energiakereskedő Zrt.), valamint a korábban a korrupciós ügybe keveredett Völner Pál exállamtitkárhoz kapcsolt Horseradish Kft. (és alegységei: Pannon-Doprastav Kft., Dovas Vasútépítő Kft., Dömper Kft., Pantunnel Kft., Domasz Építőipari Kft., Hidro-Duna Kft., Innovia Minőségellenőrzési Kft.). 

III. Egyéb építővállalatok

Szíjj Lászlónak 29 százalékos részesedése van az egyébként inkább Mészáros Lőrinchez sorolt Pannon Speed Pro Zrt.-ben, mely az állami sportinfrastruktúra-beruházások kulcskivitelezőjét, a Záév Építőipari Zrt.-t birtokolja. Szíjj ezen az ágon több egyéb vállalkozásba is „belelóg” (ilyen a Z-Rent Ingatlanforgalmazó Kft., a Z-Immo Ingatlanforgalmazó Kft., a Readymix Zala Betongyártó Kft., a Zala-Elektro Épületvillamossági Kft., a Kanizsai Magasépítő Kft., a Dunántúli Magasépítő Kft., a Dráva Befektető Kft., a Mester-E Kft., a Hard-Concrete Kft., a Favorit Lakópark Kft., a Mészáros M1 Nehézgépkezelő Kft. és a Felcsúti Ipari Park Kft.). 

IV. A Duna-sportkörbe tartozó érdekeltségek

A Szíjj-féle Duna Aszfalt sportcégeinek ékköve a veszprémi kézilabdáért felelős Veszprém Handball Team Zrt. A magyar másodosztályú labdarúgóbajnokságban is ott van tulajdonosként az üzletember: konkrétan a szülővárosa focicsapatában (Tiszakécskei Labdarúgó Club Kft.), valamint a Diósgyőrben (a Borsodi Sport Holding Kft.-n, illetve a Borsodsport Invest Kft.-n keresztül hozzá tartozik a Diósgyőr Futball Club Kft., DVTK Sport Kft. és a Miskolci Jegesmedve Sportszervező Kft. is). A már emlegetett S.C. Hodut Rom SRL pedig a román első osztályban szereplő sepsiszentgyörgyi labdarúgócsapatban, a Sepsi OSK-ban érdekelt

V. És a „maradék”

Szíjj László sokoldalúságát igazolja, hogy a HT Division Zrt. felének birtoklásával a hadiiparba is képes volt beszállni. A cég a német Rheinmetall partnereként török eredetű katonai járműveket fejleszt és gyárt. A részvénytársaság másik része egyébként az Orbán–Erdoğan-szövetség személyi biztosítékaként működő üzletemberhez, Adnan Polathoz tartozik, pontosabban az ő állandó intézőjéhez, Suat Gökhan Karakushoz. (Az említett harcjárműveket eredetileg gyártó Nurol Makina tulajdonosi köre – mint megírtuk – a Polat-csoport budapesti városrészfejlesztési projektjében is jelen van.) Szíjj érdekelt még a gabonafeldolgozó-iparban – Mészáros Lőrinccel közösen viszi a Viresol Keményítő-és Alapanyaggyártó Kft.-t. Ám a leginkább arról ismert, hogy ő a NER jachtfelelőse – a máltai L&L Charter Ltd. takarásában. És miként az Átlátszó kiszúrta, legalább két olyan osztrák lajstromjelű luxusjet repked térségünkben, amelynek biztosan nem csak egyszeri bérlője Szíjj László. 

A cikkben szereplő cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.


Nyitókép: Németh Dániel

Ez a cikk nem készülhetett volna el olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, az új, biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

#NER#Nyerges Zsolt#Szíjj László#Tiborcz István