Kezdődhet a Nagykörút tervezése, máris Vitézy–Karácsony-csörte van miatta
Elsőként számoltunk be a Válasz Online-on augusztus végén, hogy faltól falig átépítené a Nagykörutat a főváros. Most a tervezési szerződést is megkötötték, így 650 nap múlva kész tervek lesznek a beruházásra, amire már rendelkezésre áll 4,5 milliárd forint uniós forrás. Vitézy Dávid szerint azonban a főpolgármester nem adhatta volna oda a közgyűlést megkerülve a BKK-nak azt az összeget, ami a szerződés hatályba léptetéséhez szükséges volt. Egy biztos: terveztetés nélkül a következő évek egyik legfontosabb városi projektje ment volna a kukába, és az uniós támogatás is elveszett volna.
Augusztus végén elsőként számoltunk be róla: megvalósulhat a Nagykörút átépítése, mivel a főváros jelentős uniós támogatást nyert el bringasztráda létrehozására a covid idején ideiglenes felfestéssel kialakított kerékpárút helyett. Ez a következő évek egyik legjelentősebb fővárosi beruházása lehet, amely Budapest meghatározó főútvonalán hozna létre 21. századi városi környezeti minőséget. Messze nemcsak bringás fejlesztésről van szó, ennél sokkal több várható: rendezett közterületek, új funkcionális kialakítás, helyreállított járdák és fasorok. A BKK által elkészített előzetes koncepciótervek jelentős forgalomcsillapítást is tartalmaznak, különösen a Ferenc körúti szakaszon, amely ma a Körút többi részéről leszakadva városi autópálya jellegű. Ez végső soron lehetővé tenné, hogy a Nagykörút újra Budapest reprezentatív nagyvárosi útvonalává váljon.
A BKK két napja bejelentette, hogy
megkötötték és hatályba is léptették a tervezési szerződést a közbeszerzésen kiválasztott tervezőirodával.
A nagy lehetőséget a Via Futura Kft. nyerte el; ez a cég eddig hasonló léptékű városi közterületmegújítási feladatot nem nagyon végzett, főként a NIF Zrt-nek csinált útfelújításokat, kerékpárút-építéseket, de – ha kisebb léptékben is – volt már egy jól sikerült fővárosi projektje: a Podmaniczky utca belső szakaszának megújítása a Bajcsy-Zsilinszky út és a Nagykörút között. Remélhetőleg tudják majd hozni az ottani színvonalat a Nagykörút egészén – bár ez nyilván erősen pénzkérdés is.
A pénz kapcsán máris kibontakozott a szokásos politikai csörte Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid között. Ahogy azt korábbi cikkünkben írtuk, a pénz a bringasztráda létrehozására alapvetően rendelkezésre áll egy uniós finanszírozású Top Plusz projekt keretében: 4,5 milliárd forintot ítéltek a fővárosnak erre a célra. Akkori cikkünkben még úgy fogalmaztunk: ez az összeg hivatalosan akkor van meg, ha a támogatási szerződést aláírja a Navracsics Tibor vezette minisztérium alá tartozó Irányító Hatóság. Ez a lépés már augusztusban megtörtént.

4,5 milliárd azonban a Nagykörút megcélzott teljes átszabására nem elég, márpedig ennek a beruházásnak csak akkor van értelme, ha a közterületek és a zöldfelületek, fasorok is megújulhatnak, önmagában a kerékpársávok megépítése csak bebetonozná a jelenlegi rendezetlen, lelakott állapotokat újabb húsz évre. Most a BKK azt is közölte, hogy szeretnék a hiányzó összeget is uniós forrásból megszerezni, ezért legalább 3,8 milliárd forint értékben támogatási kérelmet nyújtanak be a nagykörúti fasor- és köztér-rekonstrukcióra vonatkozóan (ez szintén Top Pluszos pénz lenne, de a klímaadaptációs és közterület-megújítási kalapból). Összességében tehát
legalább 8,3 milliárdos beruházásról beszélhetünk – ami Budapest ikonikus főútvonalára egyáltalán nem olyan rengeteg pénz.
Sőt, messze nem elég ahhoz, hogy olyan látványos, környezetminőség szempontjából lényeges elemek is megvalósulhassanak, mint például a szétbarmolt portálok, földszintek rekonstrukciója, egységesítése, vagy esetleg az ostornyéllámpák cseréje a Andrássy útihoz hasonló kandeláberekre. Arra azonban elég, hogy strukturális-funkcionális szempontból sokkal jobb elrendezés létrejöjjön.
Hol van tehát a probléma?
A BKK hírének megjelenése után nem sokkal Vitézy Dávid, a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnöke Facebook-posztban bírálta Karácsony Gergely főpolgármestert, amiért saját hatáskörben meghozott döntéssel biztosította a forrást az október 28-án a Via Futurával megkötött tervezési szerződés hatályba léptetéséhez. „Hirtelen már nincs csőd, a főpolgármester a Közgyűlést megkerülve saját kockázatra megindította a nagykörúti kerékpársáv nagyvonalú kiépítését célzó beruházást, 443 millió forintos kötelezettséget vállalva a fővárosi költségvetés terhére, közgyűlési felhatalmazás nélkül. Támogatom a körút humanizálását, de ez így nagyon nincs rendben” – írta.
A probléma az, hogy hiába áll rendelkezésre legalább a 4,5 milliárd forint,
a tervezéshez szükséges pénzt valahonnan elő kell teremteni. Ez minden beruházás esetén így van, és a nagyobb projektek esetében egészen tetemes összeg tud lenni. A Nagykörút esetében 443 millió forint.
Vitézy azt kifogásolta, hogy Karácsony a szakbizottság döntésével szemben saját hatáskörben biztosította, hogy ez az összeg a tervezésre meglegyen. A bizottsági elnök szerint Lázár János valójában az egész projektet blokkolhatja, ugyanis az Irányító Hatósággal megkötött támogatási szerződés szerint csak akkor kapja meg a főváros az uniós pénzt, ha Lázár János minisztériuma konzorciumi szerződést köt a BKK-val; márpedig köztudomású, hogy Lázár gyakran ellenzi és akadályozza a budapesti fejlesztéseket.
Vitézy szerint ebben a helyzetben úgy kell tekinteni, hogy amíg a kormánytól nem jön világos zöld lámpa, addig nincs is valójában uniós pénz, és a beruházásba csak akkor szabad belevágni, ha azt a főváros anyagi helyzete megengedi és erről a közgyűlés külön dönt. Azt egyébként a szakbizottság sem mondta szeptember elején, hogy az egész projektet fújják le; azt fogalmazták meg, hogy a BKK addig ne vállaljon 100 millió fölötti kötelezettséget, ameddig nincs meg a konzorciumi szerződés vagy a közgyűlés erre nem adott felhatalmazást:

A gyakorlatban azonban a kötelezettségvállalás elmaradása azt jelentette volna, hogy a tervezés mindjárt az elején elakad, mert a kiválasztott tervezővel megkötött szerződést a BKK nem tudja hatályba léptetni. Vagy közgyűlés elé kerül a történet, ahol bármi megtörténhet: még élénken emlékezhet mindenki arra a tragikomédiára, amit legutóbb Gerendai Károllyal játszottak el a jövő évi Sziget fesztivál ügyében: a közgyűlés áttekinthetetlen pártkonfliktusok miatt egésznapos, maratoni ülésen gáncsolta el, hogy a fesztivált meg lehessen tartani, miközben szavakban minden frakció támogatta a Szigetet, majd Magyar Péter – aki nem is tagja a közgyűlésnek – egyetlen bizalmas tárgyalással és egy utána kiposztolt fotóval megoldotta az egész ügyet. Hasonló közbelépés nem valószínű, hogy történt volna a Nagykörút esetében, ha esetleg a történet ugyanerre az útra sodródik.
Karácsony Gergely mindenesetre nem adott erre lehetőséget. Jog szerint a főpolgármester sürgősség esetén eljárhat a közgyűlés nevében, és így is tett. A két ülés közötti novemberi főpolgármesteri döntések között megtalálható az az előterjesztés, amelyből kiderül, hogy Karácsony a fővárosi költségvetésből 256 milliót biztosított erre a célra (jövőre első lépésben 82 milliót, a többit a következő két évben).
Ez a döntés tette lehetővé, hogy a tervezési szerződést a BKK hatályba léptesse, és most elinduljon a munka.
A tervek szerint ezt a pénzt nem örökre adná oda a költségvetésből a főváros a saját cégének, hanem végső soron az elnyert (illetve még ezután megpályázott) uniós támogatásokból fedeznék. Ennek érdekében a BKK kezdeményezni fogja az Irányító Hatóságnál, hogy a meglévő támogatási szerződés keretein belül a tervezési feladatra csoportosanak át forrást. A remények szerint tehát ez alapvetően előfinanszírozás – de ha ez a terv nem jönne össze, akkor is létfontosságú a tervezést fedező forrás biztosítása ahhoz, hogy az egész projekt ne álljon földbe a kezdő lépéseknél. Mert akkor egyébként a 4,5 milliárd is odavész.
A pénz körüli vita inkább a permanens Karácsony–Vitézy-háború részének tűnik. Aminek külön szórakoztató mozzanata, hogy mindeddig Vitézy volt az, aki bírálta Karácsonyt, amiért az előző ciklusban nem készítettek elő jelentős városfejlesztési projekteket, nem fordítottak elég forrást tervezésre, mivel az asztalfiókban lévő, bármikor elővehető tervek nélkül nem lesznek érdemi beruházások akkor, amikor a források megnyílnak. Ez egyébként pontosan így van.
Párhuzamként említhető a pesti fonódó villamos tervezésének ügye – ez a Deák teret kötné össze a Lehel térrel –, amit szintén előfinanszíroz a főváros a FŐMTERV részére (ráadásul ez jóval nagyobb tétel, mint a Nagykörút: 1,9 milliárd forint). Ott még megítélt uniós támogatás sincs, legfeljebb a remény, hogy egyszer majd lesz. Októberben ezt az eredményt Vitézy Dávid jelentős győzelemként posztolta, teljes joggal egyébként.
A vitától függetlenül a Nagykörút tervezése most elindul, de az ügyről normális körülmények között jó ideig nem fogunk hallani:
a kiviteli tervek leszállítására a tervezőnek 650 napja van.

Addig a Nagykörút új arculati elemeit nézegethetjük, amit egy pályázaton választottak ki; a két fiatal designer, Galambos Gergő és Vereczkei Döme által jegyzett pályaművet a Nagykörút egykori, mára eltűnt neonreklámjai ihlették, de beleláthatunk nagy K betűt, utcaszerkezeti térképet vagy éppen egy villamossín-hálózat csomóponti rajzát is.
Nyitókép: imázskép elképzelt neonnal a Neonfényes körút című nyertes pályaműből (alkotó: Galambos Gergő és Vereczkei Döme)
Ezt a hírt nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

