Ha feminizmussal öntjük le, már nem is kuruzslás: ezért lehetetlen megállítani a wellnespapnők diadalmenetét

·2020.02.26

A Netflix jóvoltából Magyarországra is eljutott Gwyneth Paltrow negyedmilliárd dolláros wellnessbirodalma. Nem mintha nem virágozna hazánkban nélküle is a nőket megcélzó ezoterikus életmódbiznisz, egy fokkal kevésbé profi kivitelben. A Goopot a vaginagőzölés tette világhírűvé, pontosabban hírhedtté – most kevésbé botrányos, de az orvosok szerint éppoly veszélyes alternatív gyógymódokat népszerűsít. Csakhogy a támadások mind erősítik a brandet. A Goop kifejlesztette a tökéletes védekezést: a férfiközpontú tudományt azért zavarja az ezotéria, mert a nők az üldözött ősi tudásukkal visszaveszik az irányítást testük és lelkük fölött. Üdv a XXI. században, ahol a wellness-ezotéria találkozik az identitáspolitikával, és ezért nehezebb rajta fogást találni, mint korábban bármikor.

A Fertőzés című 2011-es Steven Soderbergh-filmben Gwyneth Paltrow alakítja a Kínából útjára induló új vírus első áldozatát. Aktualitása dacára nem a kiváló és tudományosan is megalapozott thriller kapcsán emlegették a 47 éves amerikai színésznőt az elmúlt hetekben, hanem a Netflixen január végén bemutatott új sorozata miatt. A The Goop Lab (magyarul Gwyneth Paltrow életmódkísérletei) hat része közül ötben a világsztár zömmel női, kisebb részben meleg férfi beosztottjai tudományos bizonyítékkal alá nem támasztott terápiáknak vetik alá magukat. A hatodikban pedig (már csak a nők) egy kivételesen valóban hasznosnak tűnő orgazmusterápiára zarándokolnak el.

A Netflix jogászai minden epizód elején figyelmeztetnek: ez egy szórakoztató, ismeretterjesztő műsor, nem orvosi tanácsadás, egészségünket érintő kérdésekkel mindig forduljunk orvoshoz. Maguk a részek azonban minden kritika nélkül, csodás lelki és testi gyógyírként mutatják be a jamaicai pszichedelikus tripet, Wim Hof holland jégember légzés- és hidegterápiáját, az arcbőrt fiatalító, vámpírpakolásként ismert vérbefecskendezést, az energiamasszázsnak nevezett test fölötti hadonászást és a halottakkal kommunikáló médium szeánszait.

Az igényesen fényképezett – bár képi világában túlexponált Instagram-filtereket idéző – sorozat meggyőző személyes gyógyulássztorikkal és gondosan elszórt féligazságokkal teszi vonzóvá az ezoterikus gyógymódokat. Elvégre egy hideg reggeli fürdő tényleg frissítő, még ha nem is annyira, mint hójóga után egy festői tó jeges vizébe ugrani, és atrópusi luxusvilla teraszán heverészve elfogyasztott varázsgombáknak is megvan a maguk rekreációs értéke. Tudományos alapja viszont olyannyira nincs ezeknek a terápiáknak, hogy a brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) vezetője közegészségügyi kockázatnak és fake newsnak nevezte a sorozatot. Kanadai orvosok pedig tételesen cáfolták meg a bemutatott eljárásokat, amelyek közül némelyik – például jeges vízbe ugrani – egyenesen életveszélyes.

Fókuszban a vagina

Az egyetlen üdítő kivételt épp az epizód jelenti, amelyre a sorozat promóciója épül, és amelynek középpontjában a Goop-márka központi eleme, a női nemiszerv áll. (A The Goop Lab plakátján Gwyneth Paltrow egy szeméremajkakat mintázó forma előtt áll rózsaszín ruhában, és arra hívja fel a nézőt, hogy új mélységekre ásson le vele és a sorozattal.) A Goop webshopja 75 dolláros, vaginaillatú gyertyát kezdett el árulni januárban. Paltrow 2015-ben „gyógyító erőt” tulajdonított a vaginagőzölésnek, ami aztán több nőnél égési sérülésekhez vezetett. Egy kaliforniai bíróság pedig 2018-ban súlyos pénzbírságot szabott ki a cégre azért az állításért, hogy a webshopban árult kvarc- és jádekövek hüvelybe helyezése megvéd a méh- és hüvelysüllyedés kialakulásától.

Gwyneth Paltrow egy dallasi márkaboltmegnyitón, 2014. november 20-án. Fotó: Getty Images/AFP/Layne Murdoch Jr.

A sorozatban szerencsére mindennek nyoma sincs. Sőt, a női nemi szervre összpontosító rész az, amely még a kritikusok szerint is megállja a helyét. Hála a bemutatott terapeutának: a 90 éves Betty Dodson régi vágású, szexpozitív feminista. A 70-es és 80-as évek nőjogi polgárháborújában azt az álláspontot képviselte, hogy a szexualitás szabad megélése – beleértve a pornográfia és a prostitúció önkéntes elhatározáson alapuló, nem kizsákmányoló formáit – a nők felszabadítását, nem pedig elnyomását szolgálja. Most azonban arra is rámutat: az elmúlt években azért nőtt másfélszeresére a kisajak-plasztikák száma a világban, mert a pornóipar testképzavart okoz – a nézőknek pedig segít megbékélni testükkel.

Persze nemcsak a sorozat, hanem Gwyneth Paltrow egész vállalkozása arra épül, hogy hasznos tanácsok, szép (és méregdrága) ruhák, dekoratív kiegészítők és ízletes receptek közé rejti el a nettó kuruzslást.

A kínálatban jól megfér egymás mellett a lelki vámpírokat elriasztó spray és a karfiolsteakrecept, az rózsakvarc kristállyal felturbózott, ezáltal a vízbe pozitív energiákat oltó vizespalack és a félmillió forintos Victoria Beckham ballonkabát, a méregtelenítő szuperpor és a kézzel faragott kőrisfa salátástál, a „NASA által kifejlesztett” mágikus gyógytapasz és az egészen hasznos madridi útikalauz.

Egy kanadai orvos másfél éve tételesen megvizsgálta a webshop 161 termékét, amelynek leírása valamilyen egészségügyi előnnyel kecsegtetett és megállapította, hogy 90 százalékban ezek teljesen alaptalanok voltak.

Pedig a Goop ártatlan hírlevélnek indult 2008-ban. Paltrow a külföldi forgatásokon szerzett tapasztalatait akarta megosztani rajongóival: hol a legjobb kávé Londonban, a legjobb bikinigyanta Párizsban, a legjobb masszázs Berlinben. Hogy ebből virágzó üzletet csinálhat, arra egy Juliet de Baubigny nevű kockázatitőke-befektető ébresztette rá egy londoni partin. A nevet már együtt találták ki: a színésznő monogramjába betoldottak két o betűt, mivel ez már a Google és a Yahoo esetén is bevált. Náluk is: a Santa Monica-i, trendi „laborban” már több mint 80 alkalmazott gyártja a tartalmat és válogatja a termékeket, a legutóbbi befektetési kör után a cég értéke 250 millió dollárra rúgott, és az Egyesült Államokon kívül ma már Kanadába, Nagy-Britanniába, Németországba, Franciaországba és Olaszországba is szállítanak.

A mi Goopunk

Magyarországra ez még nem, csak a sorozat jutott el. Ne tegyünk persze úgy, mintha a magyar nőkre nem repült volna rá már eleve egy jól kiépített életmód-biznisz. Goopunk nincs, de van egy Soma Mamagésánk, aki valószínűleg többször beszélt a vagináról, mint Gwyneth Paltrow és Betty Dodson együttvéve, és Új Egyensúly nevű honlapján maximum 9800 forintért árulja a lelki fitneszt és az energiacsomagokat. Van egy Antal Valink, aki természetgyógyász, fitoterapeuta és önjelölt böjtszakértő, és 83 ezer Facebook követőnek hirdeti a léböjttábort meg a házi nehézfémmentesítő detoxkúrát.

Néhány éve Balatonakarattyán össze is jött Soma Mamagésa és Antal Vali, előbbi gyógyító technikákat mutatott be, utóbbi az egészséges táplálkozásról mesélt az Everness Fesztivál közönségének. Az első magyar tudatosságfesztivált idén is megrendezik: a sok jó zenei fellépő és néhány értelmes előadás mellett a 35 ezer forintos belépőért bevezetést kapunk az ősi problémamegoldás gyakorlatába a Zero Frequency® és a hawaii bölcsek által kifejlesztett Ho’oponopono módszerrel, megismerkedhetünk az Újalkímia (más néven Védikus Alkímia) szellemi irányzattal, részt vehetünk nevetőjógán, asztrológiai előadást is hallhatunk és vegán finomságokat kóstolhatunk. Médiatámogató a Nők Lapja Ezotéria, a Harmonet és a Horoszkóp Havilap.

Időnként persze felbukkan Boldogkői Zsolt, Zacher Gábor vagy Novák Hunor, hogy jól a helyére tegye a csít, a reikit és a méregtelenítést. De jobb, ha tudjuk, ez nem más, mint a patriarchátus vasökle: a férfi orvosok a férfiközpontú tudomány nevében ekézik az ősi női tudást. Ez az érv persze itthon még nem nagyon került elő – de igény volna rá, a Goop példája legalábbis azt mutatja, hogy működik. A legjobb védekezés a támadás, és a szexizmus vádjával szinte minden, a tudományosságot számon kérő kritika visszaverhető. Gwyneth Paltrow úgy véli, azért támadják, mert nőként merészelt sikeres üzletet építeni. Egy podcastban arról beszélt, hogy a férfiak egyszerűen félnek attól, hogy a nők a saját kezükbe veszik szexuális és lelki egészségük őrzését. A kifogásolt terápiákat pedig így vette védelmébe: „Lehet, hogy ezeket nem támasztják alá duplavak kísérletek, de évezredek óta működnek.”

Mint a boszorkányüldözés?

A The New York Times hasábjain február elején két feminista szerző odáig ment, hogy a Goop és általában az ezoterikusnak nevezett gyógymódok támadása voltaképpen egyenértékű azzal, amikor a javasasszonyokat és a bábákat üldözték a boszorkányüldözések idején.

Némi igazság persze ebben az érvelésben is van, hiszen a mainstream orvostudomány a közelmúltig kevésbé vett tudomást a szülő anyák lelki igényeiről. Csakhogy a kritika kényelmesen elhallgatja, hogy a Goop leghangosabb kritikusai gyakran maguk is nők – tudósok, orvosok, írók. A Jezebel nevű feminista blog évek óta következetesen szapulja Paltrow-t, Jen Gunter kanadai nőgyógyász pedig egyedül több mint 80 cikkben és blogposztban szedte ízekre a weboldalt.

Kutatásokkal alátámasztott tény, hogy a nyugati nők nagyobb arányban veszik igénybe az alternatív medicinát, mint a férfiak, másfélszer-kétszer akkora arányban hisznek a médiumokban és az asztrológiában, és az oltásellenes online aktivisták között is döntő többséget alkotnak. Ettől még nem lesz szexizmus az áltudomány elutasítása. És nem jelenti azt sem, hogy a férfiak mind az ésszerűség mintapéldányai. Nekik is megvannak az irracionális hiedelmeik. Az ufókkal/gyíkemberekkel/háttérhatalommal kapcsolatos összeesküvés-elméletekre például ők tűnnek fogékonyabbnak – azt pedig kutatások is alátámasztják, hogy a klímaváltozás tényét többen utasítják el, mint a nők. Az áltudomány nem nemfüggő.

Az áltudomány nem nemfüggő. Fotó: AFP/APA/Helmut Fohringer

Ahogy a kritikája sem. Viszont a jelek szerint falra hányt borsó, sőt csak erősíti a célszemélyt. Amikor Jen Gunter egyik felháborodott posztja 800 ezer kattintást generált, a Goop forgalma is nőtt. „Monetizálom ezeket a szemgolyókat” – mondta Paltrow egy harvardi egyetemistáknak tartott előadáson. „Ha a hírekben vagyok, és ez forgalmat generál az oldalon, az nekem jó” – legyint a támadásokra. Sőt: mintha élvezné is a mártírszerepet. Egy interjúban Semmelweis Ignáchoz hasonlította magát és nevetve azt mondta: ő is addig elmegy az igazáért, amíg elmegyógyintézetbe nem zárják.

Máskor viszont úgy tűnik, ő sem hiszi el, amit a Goop ír. Amikor Stephen Colbert megalkotta az életmódmárka maró paródiáját, Paltrow bement a humorista talkshowjába, és együtt figurázták ki a birodalmat. Amikor Colbert „méhpollen-kelkáposzta-torma” keverékkel emelte poharát, Paltrow „matcha-chiamag-pillangókönny” koktéllal koccintott vele, és angyali arccal tűrte, hogy Colbert a „binaurális meditáció” paródiájaként a hosszúszárnyú bálna párzási énekét búgja a fülébe. Nehéz volt eldönteni, hogy a színésznő magát vagy a rászedett vásárlót gúnyolja-e ki – de végül is mindegy. Sőt: titkon talán elismerően csettintünk, hogy egy zseniális trükkel megszabadít pár tehetős amerikai nőt pár felesleges dollártól, és elhiteti velük, hogy nemcsak testi-lelki egészségük garantált, de még a patriarchátusnak is odasóznak egyet. Már ha egyáltalán komolyan veszik az egészet, és nem ugyanolyan szórakozásként tekintenek rá, mint a jelek szerint maga Paltrow.


Nyitókép: Gwyneth Paltrow és Elise Loehnen, a Goop tartalomigazgatója a The Goop Lab című Netflix-sorozat Los Angeles-i premierjén, 2020. január 21-én. Fotó: Getty Images/AFP/Rachel Murray

Ez a cikk nem készülhetett volna el olvasóink támogatása nélkül. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

Kategória: Világmagyarázat