Korda György, dinnyecicik, migránskártya: igazi szörnyszülött lett a „keresztény” bulvár

·2019.07.02

Emberkísérlet: három hónapig olvastuk és néztük a fideszes tulajdonú, papíron „nemzeti-keresztény” célú bulvárlapokat és a TV2 reggeli műsorát. A tapasztalat zsibbasztó. Dagonyázás a pornózó, meleg exlelkész sztorijában, „csillogó dinnyecicik”, anyatejből sütött palacsinta Voksán Virággal – emellett nagyképes, szép riport a csíksomlyói pápalátogatásról. Negyed évnyi tömény bulvárfogyasztás után többet tudunk arról is, hogyan viszonyul a rendszer saját alapértékeihez. Médiaelemzés.

Mielőtt nekivágunk a „sűrű, kusza, vad vadonnak”, egy rövid személyes élmény. Élesen megmaradt a kép, ahogy tavaly április 8-án este, a Fidesz választási eredményváróján sorrendben a következő emberek mentek el mellettem a budapesti Bálnában: a mozgólépcső felé haladva Lánczi András filozófus, a Corvinus rektora, a lépcső tetején Fásy Ádám mulatóscsászár, majd nem sokkal később Sarka Kata celeb üzletasszony és Instagram-személyiség. A választások előtt az elemzők a Jobbik néppártosodásával voltak elfoglalva, de ha máshonnan nem, ebből a pár méteres sétából és három arcból világos lehet, hogy akad itt az összecicásodott radikálisokénál fontosabb néppártosodás is: a Fideszé. A hatalmon töltött időben akkorára nőtt ez a tábor, hogy Lánczi mellett a 2010 előtt harcos MSZP-s trashceleb, Fásy Ádám is gond nélkül elfér benne.

Ahogy a Sarka Kata-féle bulvárbrancs is, és már 2015-ben, Heti Válasz-os korunkban sem értettük, miért kell ez a Fidesznek. Azóta a kép – fogalmazzunk így – tisztult: a celebkedés, a bulvár rég nem ellenség már. Hanem eszköz.

×××

Miután Mészáros Lőrinc, Matolcsy Ádám, Schmidt Mária, Habony Árpád, Győri Tibor és más hatalomközeli médiatulajdonosok odaajándékozták lapjaikat, tavaly novemberben megkezdte működését a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány. A holding nemcsak a méretei miatt rendkívüli (négyszáznál is több magyar médiatermék van benne), hanem az összetétele miatt is. Ki gondolta volna tizenöt éve, hogy egyszer egy tulajdonosi ernyő alatt létezik majd a Magyar Nemzet, a Bors (korábbi nevén: Mai Lap), a Figyelő, a BRAVO, a Nemzeti Sport, a Fanny Magazin és a Világgazdaság?

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány céljaiban és preambulumában karakteres állítások szerepelnek: „Az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.” Továbbá: „Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk.” Ha a szavak jelentését komolyan vesszük, akkor a tavaly óta alapítványi tulajdonban működő Bors, a HOT! és a Ripost nem kisebb dolgok építésén fáradozik, mint a nemzet és a kereszténység.

Februárban egyszer már adtunk egy elnagyolt képet arról, mennyire felelnek meg a sajtóholding termékei a sajtóholding értékeinek. Most egyel tovább megyünk: az alábbiakban három hónap bulvárfogyasztásának tapasztalatait foglaljuk össze. A figyelt lapok: Bors, HOT!, Lokál, Ripost (és az online verziók), Origo.hu, Life.hu – ezek egytől egyig a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonában vannak. Néztük tovább a szintén fideszes tulajdonú TV2 reggeli műsorát, a Mokkát.

Celebek: minden ugyanaz

Az első élmény, hogy lehet itt bármekkora médiaháború, kultúrkampf, „konzervatív” sajtófordulat: a magyar celeb marad. Illusztrációnak egymás mellé tettük a május 2-i HOT! és a március 28-i Bors címlapját: Szulák Andrea, Balázs Klári, Dolly (szül. Penczi Mária), Korda György. Tizenöt éve is pontosan ugyanezek a figurák töltötték meg a bulvárlapok borítóit. A belíveken többnyire nemzetközi sztárok és magyar valóságshow-celebek.

Címlapon a Korda család, Dolly és Szulák Andrea

A budapesti díszpolgári címmel nemrég megajándékozott Korda jelenléte egészen elképesztő mértékű: az egész bulvárfogyasztó kalandban talán az ő nevével és arcképével találkoztam a legtöbbet. A magyar élet elmúlt évtizedeinek folytonosságát Schmuck Andor és a parkolós Kupper András mellett Korda György testesíti meg.

A „jobboldali” bulvár megtartotta mások mellett Győzikét is: az alapítványi ölben működő Bors és az Origo–Life.hu tandem is beszámol az RTL által felfuttatott – később adócsalásért elítélt – trashceleb életéről és családjáról. Az a sztori például címlapot ért, hogy Győzike testvére többet beszél a bárányával (!), mint a feleségével:

Címlapos anyag a Borsban

A magyar celebsajtó döbbenetes mozdulatlanságához még egy bulvármontázs: címlapos anyag az 1997 óta műsoron tartott Barátok köztről (Bors), kisszínesek a 2001. január 2. óta halott Zámbó Jimmy fiáról (HOT!) és édesanyjáról (Ripost).

Egy-egy oldal a Ripost, a HOT! és a Bors című bulvárlapokból

A TV2-nél is csak a tulajdonos ment, a figurák maradtak: Korda György, Kis Grófó, Fásy Ádám és péniszpörgetős VV Aurélió adják egymásnak (és persze újabban Ifj. Lomnici Zoltánnak) a kilincset a könnyed reggeli műsorban, a Mokkában. A női frontot jellemzően Kiszel Tünde, Csisztu Zsuzsa, Hódi Pamela, Gáspár Evelin (Gáspár Győzike lánya), Hevesi Krisztina, Kapócs Zsóka képviselte.

Lehetne még sorolni a példákat, melyek egytől egyig arról szólnak, hogy ha nem lett volna a honi „konzervatív” sajtófordulat, és ezek a médiumok ma külföldi, netán – hangozzék ez 2019-ben bármilyen hihetetlenül – MSZP-közeli tulajdonban lennének, a bulvárfogyasztók akkor is a Zámbó-család híreivel, a Korda-házaspár tekintetével és Z-ligás valóságshow-celebek dolgaival találkoznának nap mint nap. A rendszer a kulturálatlanság kultúráját nem veszélyezteti.

„Falatnyi bikinitől” a pornóig

Miután tavaly a magyar bulvársajtó tekintélyes része a „keresztény kultúránk megőrzése” mellett hitet tevő Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonába került, várható volt, hogy az explicit szexuális tartalmakat lejjebb tekerik, és elfelejtik az Ez forró: falatnyi bikiniben csábít a magyar szépség típusú galériákat. (Ez egyébként létező cím a Ripostból.)

Nos, nem így történt. Az alapítványi bulvárlapok trükkösen adagolják a szexi és a felnőtt (ejtsd: pornográf) tartalmakat. Nagy különbség van ugyanis a Bors és a Ripost print és online verziói között: míg nyomtatásban – feltehetően azért, mert ott fizikailag túl közel lenne a direkt politikai célú tartalmakhoz – bikinis fotó is alig akad, az internetes változatokban van „18+” (Bors), „NIMFÓ 18+” (Ripost) és „Szexi” (Lokál) rovat is. A „Hódít a falatnyi bikini” (Bors) persze a printből sem maradhat ki, és elfér a leszbikus hangulatú csók, meg a „Fenekével üzent Árpa Attila” (szintén Bors) típusú anyag is:

Részletek a Bors, a HOT! és a Ripost nyomtatott változatából

Nagyobb rejtély, hogy miért vonzódnak a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz tartozó bulvártermékek annyira a magyar expornósokhoz. Bőven dokumentálják Cicciolina (szül. Staller Ilona) és Aleska Diamond életét, de előszeretettel intézik a napi kérdést Kelemen Annához is, akit diszkréten csak úgy jelölnek: „modell”. Ami olyan, mint ha Portik Tamás alá azt írnák, „üzletember”.

Expornós Kelemen Anna szilikonos szakértése a Borsban

A hatalmi sajtóholding bulvárlapjai azonban online változatban süllyednek csak igazán mélyre. Egyszer már – ehhez a februári cikkhez – készítettem erről gyűjtést. Most kiderült, hogy a helyzet változatlan. A „keresztény kultúránk megőrzése”, „a magyar nemzeti öntudat erősödése” a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz tartozó bulvárlapok szerint működhet ilyen „cikkekkel” is:

  • Kitálalt a lelkész: észveszejtő szexuális életet él! Még pornót is forgatott! (Ripost)
  • Ledobta a felsőt, falatnyi tangában kéjeleg a szexi anyuka (Ripost)
  • Tisztára nyalogatta ujjait, miután megerőszakolta és megölte ötéves unokahúgát 18+ (Bors)
  • A liftben villantotta meg méretes cicijeit a fiatal influencer! (Ripost)
  • Satisfyer Pro G-Spot vibrátor: lényegre törő Nagy Ő 18+ (Origo/LIFE.hu)
  • Nőkkel teli edzőteremben nyúlt magához egy perverz férfi – VIDEÓ (Bors)
  • A repülőn elégítette ki a párját a nő – VIDEÓ (Origo/LIFE.hu)
  • Jó hír! Ismét teljesen meztelenre vetkőzött Palvin Barbi! 18+ FOTÓ (Bors)
  • Te kipróbálnád a legújabb pornómozit? (Ripost)
  • Soma Mamagésa őszintén beszélt szexuális életéről és maszturbálásfüggőségéről 18+ (Origo/LIFE.hu)
  • Jön a fesztiválszezon, debütáltak a csillogó dinnyecicik 18+ (Bors)
  • A parkban élvezett el a fiatal pár, levideózták az aktust (Ripost)
  • Szexi videó: félmeztelenül mossa a fogát Heidi Klum – 18+ (Bors)

(Ezek a tartalmak az elmúlt három hónapban keletkeztek. A címek így szerepelnek az adott oldalon.)

NIMFÓ 18+ rovat a Ripost.hu-n

A sajtóholdingon kívüli, de kormánypárti TV2-ben nyilvánvalóan kevesebb tér van a fentiekhez hasonló tartalmaknak. A Pirner Alma nemcsak a gátlásait vetkőzte le vadítóan szexi új fotóján típusú anyagokat ők csak az interneten terítik.

Hányan veszik ezt? Értékesített példányszámok

A Magyar Terjesztés Ellenőrző Szövetség (MATESZ) tavalyi IV. negyedéves jelentése szerint a Bors című bulvárlapot kicsivel 50 ezer példány alatt adják el naponta. (2014-ben még 70 ezer felett volt.) A HOT! magazinból nagyjából ugyanennyi fogy. Ezek ahhoz képest szép számok, hogy a politikusabb lapokat, például a Népszavát fele ennyien sem veszik, de a Nők Lapja 200 ezres értékesített példányát vagy a Kiskegyed 170 ezrét meg sem közelítik. A Lokál és a Ripost nem auditáltatja magát a Magyar Terjesztés Ellenőrző Szövetséggel, így ott pontos számot nem tudunk. A Lokál ingyenes lap, mely minden fontos közlekedési csomóponton ott van, így potenciális elérése sokkal nagyobb, mint akár a Borsé, akár a Riposté. Az Index korábban megírta, hogy az Ómolnár Miklós által vezetett, hivatalos audittal nem rendelkező Ripost 688 milliós veszteséggel került a fideszes médiaholdingba.

Kereszténység, családvédelem

Nem lehet letagadni, hogy – a mérhetetlen mennyiségű mocsok mellett – van erőfeszítés ezekben a lapokban valamiféle értékközvetítésre. Így alakulhatott ki a munkamegosztás, hogy a Ripost.hu beszámolt az „észveszejtő” szexuális életet élő, pornóban is szereplő lelkészről, a nyomtatott Ripost pedig címlapon, fő helyen, „nagy magyar ünnepként” a csíksomlyói pápalátogatásról.

A csíksomlyói pápalátogatás a Ripostban

A „falatnyi tangában kéjelgő szexi anyukával” olvasókat szerző  lap nagy alázattal közelített a pápalátogatáshoz; volt előzetes, tudósítás és képes beszámoló is. Ugyanez mondható el a Borsról  és a Lokálról is: mindkettőben kiemelt helyen foglalkoztak a vele, és később a hagyományos csíksomlyói búcsúval is. (Kelemen Anna és Korda György mellett.) A Ripost ráadásul bőségesen dokumentálja a keresztényüldözéseket is, méghozzá vallásvédő tónusban:

Keresztényüldözésről a Ripostban

Felfogható értékvezérelt tartalomszolgáltatásként a hatalmi sajtóholdingban működő, Mediaworks-kiadvány HOT! magazin sok cikke is. A lap néha konkrétan úgy működik, mint valami családnépszerűsítő kiadvány; csillogó fogú celebritások gyerekvállalásai, sikeres hírességek boldog esküvői töltik meg a belíveket. Emellett persze meg-megjelenik némi Zámbó-trash is.

A HOT! magazin belívei

A kormányközeli bulvármédiumok közül a legbizarrabb tartalmat az elmúlt hónapokban a TV2 Mokka című műsora állította elő, melyet most némi kényszerűségből ebben az alpontban idézek. Mert végül is mondhatjuk családnépszerűsítő akciónak, hogy a szilikonnal bőven kitömött modell-celeb, Voksán Virág élő adásban sütött anyatejes palacsintát. A média- és gasztrotörténeti pillanatra május 22-én került sor. Az arcokat figyeljék:

Pillanatkép a TV2-ből

A „jobboldali” bulvár tehát létrehozta Dr. Jekyll és Mr. Hyde sajtóverzióját: „nappal” foglalkozik üldözött keresztényekkel és a nagy magyar ünnep pápalátogatással is, „éjszaka” viszont előkerül a Satisfyer Pro G-Spot vibrátor, a falatnyi bikinik, a dinnyecicik és az önkielégítős videók.

Politika, propaganda, bulvár

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonába került bulvárlapok más-más módon nyúlnak a politikához. A legdiszkrétebb a HOT! magazin, ahol a nemzetközi és hazai sztárhírek mellett lényegében semmilyen politikának nincs helye. Orbán Viktor miniszterelnök nemrég mégis felfért a címlapra: az apropó a Nagy Imre-újratemetés 30. évfordulójára rendezett parti volt. Ebben nincs semmi rendkívüli, hiszen a kormányfő körül ismert sportolók, színészek, zenészek mutatkoztak, és az ilyesmi a bulvárlap profiljába vág. Az már kevésbé magától értetődő, hogy – mint az egyik fotóról kiderül – a HOT! főszerkesztője, Kelemen Krisztina is ott volt Karmelita kolostor belső kertjébe szervezett ünnepélyen. A meghívás gesztusából világos, hogy a politikamentes bulvár is sokat ér a miniszterelnök stábjának. (Adalék: amikor április végén a Mahir Cityposter felmondta a HVG plakátszerződését,  helyükre a HOT! került a hirdetőoszlopokon.)

Orbán Viktor fogadása a HOT! magazin címlapján (balra) és a főszerkesztő találkozása a miniszterelnökkel (jobbra)

Ezzel szemben a nyomtatott Lokál és a Ripost nemhogy politizál, de folyamatos kampányüzemmódban hajtott kormányzati terméknek tekinthető. Innentől a dolog mindenkinek ismerős, aki a követi a napi híreket. A Ripost klasszikus revolvermédia, ahol elsüthető bármilyen karaktergyilkos, félig vagy egészen hazug történet. Legutóbb a lap jött elő például a sztorival, miszerint a Magyar Tudományos Akadémián titkos kéjbarlang működik, mindezt egy szívalakú ágyról készült fotóra alapozva. Huszonnégy óra alatt kiderült, hogy a sztori ebben a formájában nem igaz, de a Ripost nem állt meg, július elsején címlapon hozta, hogy Újabb meg­döb­bentő rész­le­tek az aka­dé­miai kéj­bar­lang ügyé­ben:

A július elsejei Ripost

Különösen gátlástalan a cikknek ez a bekezdése: „Megdöbbentő módon a botrány kirobbanásának harmadik napján váratlanul elhalálozott a tudományos intézménynek az a korábbi vezetője, aki nyilvánvalóan utasítást adhatott a kéjbarlang berendezésére, bordélyházakat idéző szív alakú ággyal és masszázskáddal egyetemben. Mondhatni, hogy az egyik koronatanú távozott az élők sorából.” A Ripost arra utal, hogy június 24-én elhunyt Inzelt Péter, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet volt igazgatója. Inzelt már nem tudja megvédeni magát a minden emberi ízlést nélkülöző célozgatástól és lejáratástól.

Jellemző, hogy a Ripost ugyanabban a lapszámban, a durván inszinuáló, az MTA-t kéjbarlanggal lejáratni próbáló cikk után, a hetedik oldalon a magyar expornós, Cicciolina magánéletével foglalkozik:

Az MTA kéjbarlangja után Cicciolina

A nagy tömegben, ingyenesen terjesztett Lokál belpolitikai rovata sem sajtószerűen működik: a Fidesz-közleményeket csont nélkül továbbító cikkeik kivétel nélkül szerző nélkül jelennek meg:

Fidesz-közlemény a Lokálban

Hogy a Lokálnál lényegében semmilyen szerkesztési szempont sem számít, jól mutatja a budapesti ellenzéki előválasztás alatti működésük. A címlapon, hajtás fölött Június 24-én, 25-én és 26-án is egy-egy Tarlós István-idézet szerepelt, háromból kétszer még a fotót sem cserélték le mellette.

Tarlós István a Lokálban: három nap egymás után, kétszer ugyanazzal a fotóval

Konklúzió

A bulvártól a polgári közönség, így a Fidesz szavazótáborának egy része is viszolyog. Hogy a táboron belül mégsincs látható, hallható tiltakozás az effajta sajtó ellen, arra két magyarázat van. Egyrészt érthető okból sokaknak nem is kerül a kezébe a Bors vagy a Ripost egy-egy példánya, és nem tallóznak az Origo.hu vagy a Life.hu szennyesebb tartalmai között sem. És persze vannak, akik pontosan tudják, mi megy ezekben a lapokban, de szemérmesen félrenéznek.

Három hónapnyi kormányzati bulvár megfekszi az ember gyomrát. Nyomasztó belegondolni, milyen mentális vagy esztétikai nyomot hagynak az emberben ezek a termékek. Ma már a magát polgáriként, nemzetiként címkéző rendszer tartja el azt a „celebsajtót” amellyel szemben 10-15 évvel ezelőtt még – kulturális értelemben – meghatározta önmagát. A Riposthoz, az Origóhoz és a Lokálhoz hasonló, gátlások nélküli kompromatmédia pedig a rendszerváltás óta nem működött Magyarországon.

 

A Válasz Online jövője olvasóinkon múlik! Két hónap alatt 1500 támogatót gyűjtünk. Csatlakozzon hozzánk most!

Kategória: Nagytotál