Ami négy éve kétharmadot hozott a Fidesznek, jövőre a győzelméhez is kevés lehet – Válasz Online
 

Ami négy éve kétharmadot hozott a Fidesznek, jövőre a győzelméhez is kevés lehet

Borbás Barna
Borbás Barna
| 2025.10.09. | Podcast

Normál időben óriási győzelmet hozna a Fidesznek a két- és háromgyerekes anyák adómentessége, de most rendkívüli időket élünk – mondja a közvéleményről, kampányról, választói magatartásról szóló nagypolitikai kibeszélőnkben Szabó Andrea szociológus. Szerinte inkább a Fidesznek kedvez, ha a vagdalkozós irracionalitás tombol, mert stabil pontnak látszik a káoszban. A kormánypárt viszont egyértelműen túl van az aranykoron, és Magyar Péter legnagyobb esélye, ha tömegek hiszik el neki, hogy az újabb aranykor legfőbb gátja éppen maga Orbán Viktor. A HetiVálasz podcast házigazdái ezúttal Borbás Barna és Magyari Péter.

Az adás meghallgatható a fenti lejátszóra kattintva. Ha az nem jelenik meg, közvetlen link itt. Ha egyszerűen letöltenék az adásokat mp3-formátumban, ide kattintsanak! Ha telefonon keresztül csatlakoznának műsorunkra, a Spotify mellett iTunes-onTuneIn Radio-n és Pocket Casts-on is megtehetik. Podcastunk RSS-csatornája ezen a hivatkozáson található. A podcast Youtube-on is fent van!


Részletek az adásból:

Orbán Viktor néhány évvel ezelőtt egy nemzetközi konferencián arról beszélt, hogy a kormányzásának az a titka, hogy amíg ő van, az emberek érezzék úgy, hogy évről évre előre tudnak lépni. És amint ez a gazdasági lehetőség elmúlik, akkor – szó szerint azt mondta – „engem ki fognak nyírni”. Ennyivel fontosabb a megélhetés az ideológiánál Magyarországon?

Szabó Andrea: A megélhetés nagyon fontos, ez bizonyítható tény. Megnéztem a GKI konjunktúraindexét, mellé tettem azt az indexet, amit a Medián szokott hónapról hónapra közölni arról, hogy érzik magukat az emberek, jó irányba vagy rossz irányba mennek-e a dolgok. És végül mellétettem egy statisztikai elemzéssel a Fidesz támogatottságát. Szakkifejezéssel élve: szoros korreláció van e három mutató között. Minél jobban érzik magukat az emberek – nagyon egyszerűen fogalmazva – , annál nagyobb a valószínűsége, hogy azt a pártot fogják támogatni, akiről azt gondolják, hogy ezt előállítja. Ez pedig értelemszerűen mindig a kormánypárt. Ez azt jelentené, hogy a magyar szavazók rendkívüli módon „gazdasági szavazók”. De azért ezt szeretném árnyalni is. Mert az úgynevezett gyűrűszavazók (ők a magszavazók és a peremszavazók közötti réteg egy virtuális elkötelezettségi skálán – a szerk.) számára fontosak a gazdasági jellegű üzenetek, de számítanak az erkölcsi tényezők is. És túl sok minden van már, ami terheli a Fidesz és a gyűrűszavazók kapcsolatát, kezdve a kegyelmi ügytől a korrupciós témákig.

Nyerő pozíciót hoz-e Fidesznek a két- és háromgyerekes anyák adómentessége, illetve a nyugdíjasoknak tett anyagi gesztusok?

Szabó Andrea: Normál időben ez simán győzelmet hozna a Fidesznek. Egy kis demográfiát szeretnénk behozni: Magyarországon 18 és 55 év között a férfiak vannak többen. Utána kiegyenlítődik, és 56 évtől fölfelé egyre több nő van, összességében több mint 300 ezerrel vannak többen. Nagyon sok idős nő él, akik számára tényleg óriási gesztusokat tesz a Fidesz, egyáltalán azzal, hogy a nőket kiemeli. Azt gondolom, hogy ezen a téren van előnye a Fidesznek, hogy a női szavazók megszólításához vannak eszközei. A másik oldalon pedig úgy veszem észre, hogy a Tisza nagyon erősen törekszik az aktív női szavazói réteg megszólítására, pontosan azért, mert valószínűleg tisztában van azzal, hogy itt vannak hátrányai. Megnéztem a rendelkezésre álló, a 21 Kutatóközpont és a Medián által közölt demográfiai strukturális adatokat, és azt mutatják, hogy csökkent nők körében korábban látható Tisza-hátrány. De azért még mindig egyértelműen látszik, hogy a Fidesz a nők körében nagyobb támogatottsággal rendelkezik.

Milyen széles az a réteg, aki még nem döntötte el, kire szavaz jövőre?

Szabó Andrea: Nem óriási, olyan 7-800 ezer ember. Nagyon sok női szavazó van benne, nagyon sok alacsony iskolázottságú szavazó van benne, és nagyon sok olyan szavazó, aki egyelőre kisebb településeken él. Az az igazság, hogyha ezeket a kategóriákat leírjuk, sokkal közelebb áll a Fidesz szavazótáborához, mint a Tisza szavazótáborához. Viszont nagyon sok fiatal is van közöttük – rájuk viszont egyértelműen a Tisza tudna támaszkodni.

Mit ér el a Fidesz a digitális polgári körökkel és az egész online stratégiával?

Szabó Andrea: Végignéztem az első országos polgári körös találkozóról szóló közvetítést. Tehát el kell ismerni, ez egy rendkívül profi rendezvény volt, amit Papp László Sportarénában tartottak. Látszik, hogy mindent beletettek – és mégis azt éreztem, hogy valami hiányzik belőle. Méghozzá a lélek és a szív. Mindenki tette a dolgát, ment előre, minden tökéletes volt, és valahogy az volt mégis az ember érzése, hogy ez nem az igazi. És ez az, ami szokatlan: mert eddig mindig azt láttuk a Fidesznél, hogy a szavazótábor rendkívül lelkes, szívét-lelkét beteszi. […] Végső soron az lesz a kérdés, hogy hány ezer ember lesz ott az utolsó héten, amikor mozgósítani kell a szavazókat. Kik fognak elmenni kopogtatni, mennyire hittel mennek el azok az emberek kopogtatni. A tablet már ’22-ben is ott volt a Fidesz-kopogtatóknál, de szinte mind fizetett alkalmazottak voltak. Ez régen nem így volt. Egy fizetett alkalmazottal szemben egy hittel rendelkező aktivista kétszer többet ér.

A teljes irracionalitás felé tart a politika: ezrek figyelik, van-e valami Orbán Viktor fülében, zebrának öltözött emberek tüntetnek, a bizonyíték nélküli pedofilozásra ügynöközés a válasz. Ez kinek használ?

Szabó Andrea: Az a kérdés, hogy mi megy át a mindebből a választók számára. Ha katyvasz megy át, tehát az, hogy ez az egész politika egy megzavarodott dolog, amiben nem értünk a világon semmit – ez mindig a kormányzó hatalomnak kedvez. Azért, mert stabil pontot jelent. Ezek az ügyek nem befolyásolják a stabil szavazótáborokat. Mindig csak azt kell kérdezni, hogy az a 7-800 ezer, akiről az imént beszéltünk vajon mit érez meg mindebből. Szerintem a legveszélyesebb a kormánypártra a zebra. Nem Hatvanpuszta a szimbólum, hanem a zebra. Mert annak a parvenű pénzköltésnek a szimbóluma, ami tömegeket irritál. […] A Fidesznek volt aranykora, méghozzá 2014 és 2020 között. Akkoriban évről évre gyarapodtak az emberek. Ez nagyon erősen megmaradt a kollektív emlékezetben. Vannak olyan társadalmi rétegek, akik tényleg úgy emlékeznek, hogy a Fidesz hozta a nyugalmat, a békét és az előrejutást. Magyar Péternek egy esélye lehet: hogy azt mondja, hogy erre már Orbán Viktor nem képes, erre már csak ő képes, mert ő tudja hazahozni azt a pénzt, amire épülve folytatódhat az aranykor. Másként fogalmazva: újra elhozzuk az aranykort, de ahhoz az kell, hogy ne Orbán Viktor legyen hatalmon.


Ez az adás nem készülhetett volna el olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a magyar fejlesztésű platformon! Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

hirdetes
#demográfia#Fidesz#kampány#Magyar Péter#Orbán Viktor#szociológia#Tisza Párt#választás 2026