Wine and Violin Hegedűkészítők Szalonja (x)
Gwendolyn Masin hegedűművész lesz a vendége a 8. Wine and Violin Hegedűkészítők Szalonjának, ahol hazai hegedű- és vonókészítő mesterek munkái tekinthetők meg február 16-17-én a Fonó Budai Zeneházban. A koncertprogramban a magyar származású, Svájcban élő világhírű hegedűművésznő mellett fellép Szalai Éva zongoraművész, Vizeli Máté hegedűművész és az Opera Kvartett is. A kiállított mesterhangszereket kézbe lehet venni, ki lehet próbálni, hegedűk titkai nyílnak meg a látogatók előtt. Idén a szervezők kiállítással emlékeznek meg Sáránszky Pálról, a 20. század második felének legjelentősebb magyar hegedűkészítőjéről, aki idén lenne 100 éves. Faragó-Thököly Márton hegedűkészítővel, a kiállítás szervezőjével beszélgettünk.
– Milyen híre van napjainkban a magyar hegedűkészítésnek?
– A háború előtt világhírű volt a magyar hegedűkészítés és mostanában az a tapasztalatom, hogy egyre jobb híre van ismét a hazai mestereknek és hangszereiknek, fokozatosan épül a bizalom a zenészek és a hangszerészek között. Egyre több fiatal és idősebb zenész érdeklődik az új hangszerek iránt. Büszke vagyok arra, hogy bárhol állítok ki, bármely kiállításra, versenyre utazom a világban, azt tapasztalom, hogy a hazai készítők a mai napig megállják a helyüket a nemzetközi piacon.
– Hogyan lettél hegedűkészítő?
– A hegedűkészítés nem egyszerűen fafaragás, hanem a tudomány és a művészet ötvözete, ez tetszett meg benne. Képviseli a két világ legszebb tulajdonságait, aminek az eredménye az elegancia, a szépség és a minőség. A fa, mint alapanyag tiszta, és egyedi, és a vele való munka meghálálja a fáradozást. A hegedű képes továbbvinni készítője nevét akár a következő századokba is.
– Mi késztetett arra, hogy megalapítsd ezt a kiállítást, amely már nyolcadik éve sikerrel szerepel a Fonó programjában?
– Szerettem volna egy olyan kiállítást, eseményt létrehozni, amely megerősíti a bizalmat zenész és hangszerész között. A bor csatlakozása a kiállításhoz nem csak oldja az esetleges feszültséget, de a borkészítés kézművessége, illetve a természetes alapanyagok használata miatt nagyban hasonlít a mi szakmánkhoz. Minden évben kiállítjuk az elmúlt év „termését”, mert fontosnak tartom, hogy ilyen módon közösen fejlődhessünk a zenészek javára. Egy pohár jó bor mellett emlékezetes beszélgetések, emberi kapcsolatok jöhetnek létre, hiszen ez a szakma nagyon személyes.
– Van e bármi közös azokban a mesterekben, akik meghívásotokra kiállítanak?
– Minden kiállító képviseli a maga egyéniségét, de a minőség előállítása és bemutatása azonos cél mindannyiunk esetében. Ebben sosincs vita köztünk.
Wine & Violin hegedűkészítők szalonja összefoglaló – 2015.02.21. – Fonó Budai Zeneház
– Kiknek ajánlod ezt a kiállítást? Mesélj a koncertprogramról is!
– Ajánlom zenészeknek, diákoknak és minden zeneszeretőnek. A hangszereket a hozzáértők természetesen rögtön kézbe is vehetik, kipróbálhatják. A koncertprogramba minden évben meghívunk egy kiemelkedő hegedűművészt. Az elmúlt években vendégünk volt Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Banda Ádám és a Keller Quartet. A szombat esti koncertre (február 16.) idén Gwendolyn Masin hegedűművésznőt hívtuk meg, akit a magyar közönség jól ismer, hiszen magyar származása miatt szívesen jön hazánkba koncertezni. Mivel ő nemcsak koncertező művészként ismert, hanem a hegedűoktatás módszertanát tekintve is szaktekintélynek számít, fesztivál vezet (GAIA Fesztivál, Svájc) különösen örülünk, hogy megnézi majd a hangszereinket. Természetesen a saját hegedűjén fogja játszani a koncertet Szalai Éva kitűnő zongoraművésznő kíséretében, de zárásként kézbe vesz és megszólaltat majd egy-egy kiállított hangszerünket. Az este második részében Vizeli Máté szóló- és kamaraestjére kerül sor, másnap pedig az Opera Kvartett lesz a vendégünk.
– Szerinted miért érdemes hazai kézműves hegedűt vásárolni?
– Mindenképpen új hangszer vásárlását ajánlanám minden zenésznek, mert lehet ugyanolyan jó, de akár jobb is, mint egy régi. Az új hazai kézműves hangszereknek van külön személyiségük és egyéniségük, és képviselik az idáig leírtakat. Egy újonnan készült hangszer állapota kifogástalan, valamint a mester élete végéig garanciát vállal a munkájára. Utolsó pontként megemlíteném, hogy egy kortárs hangszer még nem hordozza magában a korábbi tulajdonosok emlékül megmaradt egyéniségét, így a hangszer a legtisztábban tudja képviselni a zenész egyedi személyiségét, tehetségét.
Faragó-Thököly Márton: Kanadában született, magyar szülők gyermekeként. Elsősorban a szakma elsajátítása céljából jött Budapestre Torontóból, 2004-ben. Guminár Tamás hegedűkészítő lett a mestere, az ő műhelyében sajátította el a szakma fortélyait. 2009 óta önállóan dolgozik, saját műhelyében, ahol évente több hangszer születik a kezei alatt.
A rendezvényről bővebb információ ezen az oldalon olvasható.