Durván nő a banki kibercsalások száma – így védekezhet ellenük – Válasz Online
 

Durván nő a banki kibercsalások száma – így védekezhet ellenük

Sashegyi Zsófia
| 2023.07.19. | sztori

Ördögi rafináltsággal, kíméletlenül húzzák le jóhiszemű emberek tömegeinek számlájáról megtakarításaikat az online piactérben garázdálkodó csalók, akik feltehetőleg kiterjedt bűnszervezetekben, elképesztő rutinnal működnek. Leginkább a másik fél naivitására, figyelmetlenségére építenek ezek a bűnözök, és bár számtalan trükk van forgalomban és nincs egyetlen recept a megelőzésre, leginkább mégis rajtunk múlik, hogy ki tudjuk-e védeni a bankszámlánkat, bankkártyánkat célzó támadásokat.

hirdetes

Andráshoz egy kellemes tavaszi estén látogatóba érkezett a fia. Vele és a feleségével beszélgetett éppen a nappaliban, amikor üzenetet kapott. A Jófogáson 5000 forintért meghirdetett ágybetétre jelentkezett valaki. Egy email címet kért, ahová elküldheti a Foxpost oldalt, amin keresztül az eladó elindíthatja a csomagküldést. András szerette volna inkább személyesen átadni a terméket, mert nem fűlt a foga a procedúrához, de a fia unszolására mégis belevágott. Megadta az email címét a Jófogás üzenőfalán. A vevő erre azt írta, ő már ki is fizette az árut, a Foxpost mindjárt küld egy emailt Andrásnak, amelyen keresztül ellenőrizheti a kifizetést. Az email fiókjában valóban ott várta a csomagküldő társaság logóival ellátott levél, igaz, nem foxpostos címről érkezett, de ez Andrásnak nem tűnt fel, mivel még sosem kellett hasonlót csinálnia. Gyanútlanul rákattintott a levélben található linkre, amelyen keresztül le akarta ellenőrizni, megjött-e az utalás, és ezzel a kattintással elindult a történet, ami pár perc alatt rémálomba fordult. 

Magyarországon 2021 óta exponenciálisan nőnek a banki adatokkal elkövetett kibercsalások, olyannyira, hogy ma már nincs olyan ember, akinek az ismeretségi körében ne ért volna valakit ilyen bűncselekményből származó kár. A rendőri eljárásban regisztrált online térben elkövetett csalások száma 2020-ban 5641, míg 2022-ben már 11 389 volt. Ez a probléma a bankokat is egyre súlyosabban érinti, mivel az ügyfelek kárának egy részét bizonyos esetekben magukra vállalják a pénzintézetek. Hiába működnek jól az azonos számlaszámra való sűrű utalást ellenőrző informatikai rendszerek, az emberi faktor még mindig „bezavar”.

A potenciális veszélyre felhívó, sürgető hangvételű, bankinak álcázott telefonhívások, a gyanútlan, internetes oldalakon járatlan felhasználók megvezetése újra és újra beválik. 

András az első hibát akkor követte el, amikor elhitte, hogy átutalhatták neki a pénzt, holott a Jófogáson keresztül ezt biztosan nem tehették meg. A második hiba, amit vétett, hogy megadta az email címét, ahová befutott a levél. Az sem tűnt fel neki, hogy a feladó címében a csomagküldő cég neve helyett csak az „icloud” kifejezés szerepelt. Rákattintott a Foxpost logóival ellátott levélben kapott linkre és innentől kezdve a csaló lényegében minden lépését látta. 

Hogy érthető legyen a dolog mechanizmusa, részletesen leírjuk, ami ezután következett.

Amit tehát megtehetünk a saját bankszámlánk biztonsága érdekében, például az, hogy beállítjuk, hogy minden utalás előtt kérjen megerősítő kódot tőlünk a rendszer.

Elkezdődtek az utalások. Az elsővel 46 ezer forintot húztak le a családi bankszámláról. Itt a csaló biztosra akart menni, mert ha 50 ezerre lett volna beállítva az utalási limit Andrásék számláján, úgy is pénzhez jut. A második utalás, ugyanilyen elv alapján, 146 ezer forintról szólt, tesztelve a 150 ezres határt. A harmadik, 195 ezerről szóló utalás után András bankja észlelte, hogy baj van és stratégiai hibát követett el: ahelyett, hogy zárolta volna a számláját vagy kitiltotta volna az utalások elindítóját, a saját netbank hozzáférését tiltotta le. Így hiába vált világossá számára, hogy csaló garázdálkodik a számláján, többé nem tudott belépni a saját fiókjába.

Fontos tanulság: ne csak a kártyás vásárlásokhoz, a banki átutalásokhoz is állítsunk be limitet!

Igaz, hogy ezt kicsit macerásabb elintézni, mert – értelemszerűen – csak a bankfiókban, személyesen változtathatunk rajta, viszont növelheti a számlánk biztonságát.

András fia szerencsére észnél volt, tudta, hogy a szüleinek közös számlája van, így az ő ötletére beléptek a netbankba az asszony jelszavával. Mire bekapcsolták a feleség számítógépét és beléptek a rendszerbe, lement további 6-7 utalás. Ezek közt voltak párszáz forintos, különböző szeretetszolgálatok számlájára utalt összegek, annak érdekében, hogy a bank ne fogjon gyanút a sok, ugyanarra a számlára történő utalás miatt. A csaló nem tudta, hogy a bank már a harmadik utalás után észlelte, hogy baj van. Andrásék végre beléptek a netbankba és a főszámlán maradt összes pénzt kimenekítették a fiuk számlaszámára. Ekkor kissé megnyugodott a család, mert azt hitték, több kár már nem érheti őket. Tévedtek. Volodimir a megtakarítási számlájukon lévő egymillió forintot is átutalta a főszámlára és az egymillió-kétszázezres hitelkeretet is kimaxolta. Andrásék ezzel csak később szembesültek, eközben ugyanis mással voltak elfoglalva.

Amikor észlelte, hogy valaki lopja a pénzüket, András azonnal felhívta a bankot. Az ügyfélszolgálatot nem érte el, mindvégig csak a zenét hallgatva várakozott arra, hogy kapcsolatba kerüljön egy ügyintézővel. Eközben érkezett egy hívás a telefonjára a bank háttérműveleti osztályától, a hívószám alá azonban az volt kiírva: „POTENCIÁLIS CSALÓ”, így András nem szakította meg a saját hívását és nem fogadta a bejövőt. Szerencséjükre a fiuk számát is megadták annak idején a banknak, így hamarosan ott próbálkozott a háttérműveleti osztály. Az ő telefonja is potenciális csalóként tüntette fel a bankot, amelytől a hívás érkezett, ám ezt a hívást most – nem sok bizalommal, de – fogadták. A banki szakember jelezte, hogy gyanús utalásokat észlelt és feltette a kérdést, András utalgat-e. A nemleges válaszra belefogott az ügyfél azonosításába. A hosszadalmas procedúra alatt mindhármukban felmerült, nem a csaló hívta-e őket annak érdekében, hogy húzza az időt és ők ne tudjanak intézkedni a bankszámlájuk védelme érdekében. Mire sikerült beazonosítani a számlatulajdonost és a bank jelezte, hogy intézkedik, körülbelül negyed óra telt el az első utalástól számítva. Ezalatt a rabló már legalább 15-20 utaláson túl volt. Mivel a bank a hívás után sem tett semmit, a csaló innentől még negyed órán át utalgatott. Összesen fél óra alatt, huszonnyolc utalással, négymillió forintot lopott el a családtól. A folyamatnak az vetett véget, hogy elfogyott a pénz a számláról. A dolog március 22-én este történt, ám a bank csak április 4-én próbálta meg visszahívni a pénzt, de addigra már zárolva volt a belgiumi számla. A számítástechnikai védvonal tehát, úgy tűnik, jól működött a banknál, de minden, ami az embereken múlt, rosszul. 

A bűnözőről azóta sem derült ki több, mint hogy Volodimir a neve és egy belga bankban nyitott számlára utalta át a lopott összeget. Itt jegyezzük meg, hogy Andrásék rendőrségi feljelentést is tettek, de arra a kerületi rendőrkapitányságtól a mai napig még csak vissza sem jeleztek. Tudunk azonban olyan esetről, ahol a csalók nem voltak ennyire rutinosak. A Zalaegerszegi Járásbíróság éppen júniusban hozott ítéletet egy pár ügyében, akik 314 ezer forint értékben csaltak ki pénzt potenciális vevőiktől, akik az általuk meghirdetett, ám soha el nem postázott tárgyakra utaltak a számlájukra, jóhiszeműen, előre. A férfi, aki éppen felfüggesztett börtönbüntetését töltötte, három év próbaidőt, a nő kettőt kapott. Őket nyilván azért tudta elkapni a rendőrség, mert nem zárolták a számlájukat „időben”. A hibás magyarsággal írt sablonüzenetek és az orosz/ukrán hangzású néven nyitott külföldi bankszámlák mögött azonban valószínűleg komoly és kiterjedt bűnszervezetek állnak. Az elkövetői módszerek egyre kifinomultabbak, a külföldi elkövetők pedig többször magyar személyeket is bevonnak a bűncselekmények végrehajtásába – áll az ORFK által lapunkhoz eljuttatott válaszok között.

A Magyar Nemzeti Bank június 26-án közzétett Fizetési rendszer jelentése szerint a hazai kibocsátású kártyákhoz kapcsolódó visszaélések száma 2022-ben 74 százalékkal nőtt, értéke több mint megduplázódott, egészen pontosan 135 százalékkal emelkedett, a nem bankkártyákhoz kapcsolódó visszaélések száma pedig több mint duplájára, értéke 256 százalékkal növekedett. Csak, hogy legyen fogalmunk arról, mindez milyen nagyságrendű összegeket jelent,

a jelentésben összegzett 5971 nem kártyás visszaélési eset 9 milliárd forint értéket képviselt. Ehhez képest a kártyás visszaélésekkel tavaly 1263 millió forintot loptak el az ügyfelektől, a tényleges kár azonban jóval nagyobb volt, hiszen ezen felül 837 millió forintot a kibocsátó bank vállalt magára.

Lapunk kérdésére a Magyar Nemzeti Bank osztályvezetője, Bodnár Előd úgy fogalmazott:

– Mind európai, mind világviszonylatban elmondható, hogy Magyarországon kevesebb az elektronikus pénzforgalomban megfigyelhető visszaélések aránya, a magyar fizetési rendszerek tehát biztonságosnak tekinthetők. A csalók legtöbbször nem a banki rendszereket, inkább az ügyfeleket célozzák, a visszaélések esélyét tehát az ügyfelek felkészültsége, pénzügyi tudatossága csökkentheti.

A csalásokból keletkezett ügyfélkár pár tízezer forinttól akár több tízmillió forintig terjedhet. Mivel a visszaélések egyre inkább megtévesztésen alapulnak és ebben az esetben sokkal nagyobb az ügyfél felelőssége, az ügyfelekre terhelt kár értéke tavaly 172 százalékkal nőtt. A romló statisztikákat látva az MNB, a Magyar Bankszövetség, az NMHH, az NBSZ-NKI, illetve az ORFK Kiberpajzs néven oktatási és kommunikációs együttműködést indított, amelyhez időközben az Igazságügyi Minisztérium és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága is csatlakozott.

Annak érdekében, hogy az ügyfelek felismerjék az érzelmi manipulálásukra és megtévesztésükre alapuló csalási mintázatokat, a trükköket összeszedték és közérthetően leírták a kampány weboldalán. Általánosságban elmondható, hogy az utóbbi időben csökkent az adathalászat jelentősége, helyette internetes, postai és telefonos megrendelésekkel kapcsolatosan, illetve pszichológiai manipulációval érik el a legtöbb visszaélést.

– Az MNB adatai szerint hónapról hónapra változik, hogy éppen mely csalástípus a leggyakoribb, de rendszeresnek számítanak az online piactereken történő visszaélések akár vevői, akár eladói oldalon, valamint a hamis banki telefonhívások, melyekben banki ügyintézőnek kiadva magukat ráveszik az ügyfeleket adataik megadására és/vagy távoli elérést lehetővé tevő szoftver telepítésére – mondja Bodnár Előd, aki hozzáteszi, jelenleg a leggyakrabban a telefonhívásos és SMS üzenettel induló ügyekkel találkozhatunk, ugyanakkor továbbra is nagy számban operálnak adathalász e-mailekkel, de ezekből valamivel kisebb eséllyel lesz sikeres csalás.

Mivel a csalások sokfélék, nincs egyetlen recept az elkerülésükre, vannak azonban bizonyos irányelvek, amelyeket ha magunkévá teszünk, jó részükkel szemben felvértezhetjük magunkat:

Bodnár Előd szerint, ha elkövettük azt a hibát, hogy kiadtuk a banki adatainkat és észleljük, hogy azokkal visszaélnek, azt első körben a bankunknak érdemes azonnal jelezni, mivel a leghatékonyabban a bank tudja megelőzni a további károkat. Hogy miért fordul elő mégis, hogy a bank átvállalja a keletkezett kár egy részét? Azért, amit András történetében is olvashattunk: mert hibázhat. Azt, hogy milyen esetben kell vállalnia a banknak a felelősséget, szintén megtudhatjuk a Kiberpajzs oldaláról. Eszerint kicsi az esélyünk a pénzünk visszaszerzésére, ha a mi aktív közreműködésünkkel szerzik meg azt a digitális adathalászok. Ráadásul

a fogyasztó súlyos, szándékos gondatlansága esetén a pénzforgalmi szolgáltatónak nincs kártérítési kötelezettsége sem. Ugyanakkor a bank elutasító válasza még nem jelenti feltétlenül azt, hogy a pénz nem jár vissza.

A károsult ügyfél a bank válaszának ismeretében fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezhet az MNB-nél, kérheti a jegybankon belül működő Pénzügyi Békéltető Testület eljárását és bírósághoz is fordulhat.

Bár arra a kérdésünkre, hogy általában milyen esélyei vannak a rendőrségnek az ilyen jellegű bűnelkövetők felderítésére, az ORFK úgy fogalmazott: a büntetőeljárás sikerességét nagy mértékben befolyásolja, hogy a sértett a tudomásszerzést követően mikor tesz feljelentést, András példája ennek némiképp ellentmond. Bodnár Előd szerint hasznos, ha a rendőrséget is értesítjük, csalók próbálnak hozzáférni a pénzünkhöz, az érintett pénzintézetet, amelynek a nevével vissza próbáltak élni, illetve az MNB-t azonban mindenképp tanácsos értesíteni a kísérletről.

Hogy valami jó hírrel is szolgáljunk, András története a drámai fordulatok ellenére happy end-del zárult. Eltelt két és fél hónap az ominózus tavaszi este óta, és rengeteg utánjárást, emailt és telefonhívást követően június 3-án, épp ugyanolyan tételekben, ahogy eltűnt a számlájukról a pénz, huszonöt utalással visszakapták a banktól mindazt, amit azután emelt le a csaló a számlájukról, hogy a bank zárolta András hozzáférését a netbankjához. Sajnos azonban nem mindenkinek van ilyen „szerencséje”. Számtalan kétségbeesett áldozat siratja hiába a pénzét – előfordul, hogy egy élet megtakarítását –, amelyet soha nem kap vissza.


Nyitókép (illusztráció): MTI/Kovács Attila

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

#bank#banki csalás#csalás#kibervédelem#Magyar Nemzeti Bank#netbank