Itt az idő: vegyék fel velünk a kesztyűt a Facebookkal és a mesterséges intelligenciával szemben! – Válasz Online
 

Itt az idő: vegyék fel velünk a kesztyűt a Facebookkal és a mesterséges intelligenciával szemben!

A szerk.
| 2023.06.14. | Válasz

A Facebook radikálisan visszavágta a közéleti típusú tartalomszolgáltatók elérését, így a Válasz Online-ét is. A szerkesztőségek kénytelenek több forrást csoportosítani hirdetésekre csupán azért is, hogy saját követőik szeme elé kerülhessenek a hírfolyamokban. Nem gond ez a közpénzmilliárdokkal kitömött propagandaoldalaknak, létkérdés viszont az alulról építkező műhelyeknek. Közben a klasszikus újságírást a mesterséges intelligencia réme is fenyegeti. Egyetlen jó megoldás van.

Álljon mellénk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon, vagy Paypalon, esetleg utalással, részletek itt >>>

Régóta rebesgetett lépésre szánta el magát a Facebook-vezetés 2021. február 10-én. Az aznap megjelent közleményben kijelentették: „átmenetileg csökkentjük a politikai tartalmak hírfolyamon keresztüli terjesztését Kanadában, Brazíliában és Indonéziában, illetve a következő hetekben az Egyesült Államokban”. A cég ekkor már hosszú ideje össztűz alatt állt.

A sor a Cambridge Analytica-botránnyal kezdődött, majd a Stop Hate for Profittal és más bojkott-megmozdulásokkal folytatódott, melyek célja az volt, hogy nyomást gyakoroljanak a Facebook-vezetésre, hogy szabályozzák erősebben, mi kerülhet az olvasók elé és mi nem.

A kellemetlen ügyek és az állandó lobbizás hatására a kaliforniai menedzsment lépett. Kisebb-nagyobb változások sora következett, és egyre inkább erősödött egy új trend: mint a forró krumplitól, úgy próbáltak szabadulni az egész közéleti problémagóctól, és elkezdték áthangolni a gépezetet a „friss, szórakoztató” irányba. Nem csak a politikai tartalmak letekeréséről volt itt szó. Több folyamat ért össze, a legfontosabb talán Facebook „eltiktokosodása”. Mark Zuckerberg egyik nyilatkozatában egyenesen „a valaha volt legkomolyabb kihívójának” nevezte a kínai közösségimédia-monstrumot. És valóban, 2019 végére a Tiktoknak már 500 millió feletti aktív felhasználója volt, a járvány alatt ez megduplázódott, egymilliárd fölé kúszott. Ma az 1,6 milliárdon is túl van. (A Facebook 2,99 milliárdnál tart, de a TikTok időarányosan gyorsabban érte el a milliárdos álomhatárt.)

A Facebooknál úgy döntöttek, felveszik a versenyt a rövid, vicces, könnyen emészthető, gyorsan lepörgő videók világával. Ehhez az kellett, hogy az algoritmus hátrébb rangsoroljon mindent, ami külső tartalomra mutat (például cikkek és Youtube-videók), hosszabb befogadási és megértési időt igényel vagy világnézetileg, közéletileg megosztó.

Így jutunk el 2021 februárjáig, amikor megjelenik a közéleti tartalmak visszavágásról szóló hír. (Jellemző, hogy ennek a konkrét bejelentésnek az illusztrálására egy kifejezéstelen arccal mobilozó, férfi pólót viselő, kopasz fekete nőt választottak.) „Lépéseket teszünk annak érdekében, hogy az emberek ne lássanak egymás után több politikáról szóló bejegyzést” – írták. Mindezt a megosztó témákra kényes felhasználók visszajelzéseire alapozva.

Az átmeneti hangolásból trend lett: a Meta legfrissebb statisztikái szerint az Egyesült Államokban élő felhasználóik 3 százaléknál is kevesebb közéleti tartalmat látnak, miközben ugyanez a szám 2020-ban még 6 százalék felett volt.

A Facebook eredetileg a közösségi hálózatok modelljében működött: a felhasználók alapvetően az ismerőseik megosztásait látták és azokkal az oldalakkal találkoztak, amiket lájkoltak/követtek. Ez a működési gyakorlat mára teljesen átalakult: a gépi tanulást felhasználó algoritmusok figyelik a facebookozók kattintásait, naplózzák az érdeklődési köröket, és annak megfelelő könnyed, szórakoztató oldalakat, tartalmakat dobálnak fel, néha teljesen ismeretlen, távoli helyekről, hogy minél tovább fenntartsák a figyelmet és az oldalhoz tapasszák a felhasználót. Ha például valaki pár napig hegymászós hírekre és videókra kattintott, rögtön észreveheti, hogy megtelik a hírfolyama még több ilyesmivel, melyek nagyobb része még csak nem is fizetett hirdetés, hanem „Suggested for you”, vagyis a Facebook algoritmusa által javasolt poszt. És ezt a funkciót ki sem lehet kapcsolni.

A híroldalak, professzionális szerkesztőségek megszenvedik a folyamatot. A 2008 óta radikálisan átalakított közösségi média először a címlapolvasóikat, majd a hirdetőiket szívta el. Kiszolgáltatottá tette őket a hírfolyamoknak, hiszen olvasók tömegei szoktak rá, hogy azt olvassák, ami Facebookon eléjük kerül. Aztán az utóbbi két évben mesterségesen visszatekerték az ottani jelenlétüket.

Van persze menekülőút: a hirdetés. Minden Facebook-oldal tulajdonosának, így a szerkesztőségeknek is lehetőségében áll pénzzel „megtolni” a saját tartalmaikat, melyek így jobban terjednek. A probléma, hogy ez a verseny ugyanazon a pályán megy, ahol maguk a politikusok és a pártok, kormányok köré épített szatellitszervezetek futnak, mint Magyarországon a Megafon, melynek összesített költése egy évvel ezelőtt lépte át az egymilliárd forintot. Ennyi pénzből az összes magyar nyelven Facebookozó ember többszörösen elérhető. (Aki direktben nem tiltotta le őket.)

A helyzet lényegében az, hogy Orbán Viktor hatalmi gépezete és Mark Zuckerberg kéz a kézben szorítják vissza a független, minőségi magyar sajtót – noha utóbbinak erről valószínűleg nem nagyon van fogalma.

Az abszurd helyzetet viszont mégiscsak ő teremtette: ma már arra is hirdetési pénzt kell költeni a Facebookon, hogy egy-egy oldal a saját természetes követőit elérje. Azokat, akik szabad akaratukból, érdeklődésből iratkoztak fel a szerkesztőség Facebook-oldalára. Hiába van egy ilyen oldalnak akár több tízezer „lájkolója”, ha az így-úgy állítgatott algoritmus egyszerűen nem dobja eléjük az éppen friss tartalmakat.

×××

Van itt más kihívás is, mely az elmúlt hetekben-hónapokban mindenkinek világossá vált: a Chat GPT elképesztő sikere és a mesterséges intelligencia jelenléte. A nyelvi modellek persze a valódi újságírást nem tudják helyettesíteni, mert friss, ellenőrzött, releváns információt képtelenek szerezni. Szöveget viszont tudnak generálni pillanatok alatt, akár a megadott politikai narratívába ágyazva. Ennyiben tehát éppen a propragandisták félhetnek világszerte, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a kenyerüket. Ugyanazt teszik végül is: újságírásnak látszó szöveggel verik át az olvasót. A gond csupán az, hogy így a propaganda még olcsóbban és gyorsabban lesz előállítható. Minthogy pedig pénz annak célba juttatására mindig bőven akad, tovább csökkenhet annak esélye, hogy az olvasó valódi újságírói teljesítményekkel találkozzon.

Hacsak.

A fenti problémák együttes kezelésére egyetlen út látszik: a személyes kapcsolattartás szerkesztőség és olvasó között.

A Válasz Online-nak minden cikke valódi, létező újságírók munkája, de ennél többről is szó van: a támogatóinknak készülő napi hírlevelet is mi szerkesztjük, személyesen. Ezekben a Filter névre hallgató tartalomajánlókban és hírkommentárokban nem csupán aznapi cikkeinkre hívjuk fel a figyelmet, de mindarra is, ami aznap a világból szerintünk fontos. Aki akár egy havi 1700 forintba kerülő bronz előfizetéssel tagja lesz a Válasz-közösségnek, az így emailben egészen biztosan értesülni fog friss írásainkról – bárhogyan is állítgatja a Facebook-algoritmust a Meta. Természetesen az olvasók leveleire sem chatbot válaszol nálunk, hanem mindig a szerkesztőség tagjai, saját kezűleg. Aki pedig személyes találkozásra is vágyik, azok számára ezüst- és aranyfokozatú „előfizetéseinket” tudjuk ajánlani: ezekkel automatikusan jár a Válasz klubmeghívója is. Havi rendezvényeinken a közélet és a kultúra kiválóságait kérdezzük a pódiumon, hogy aztán bor és rétes mellett kötetlenül beszélgethessünk a hallottakról, meg mindenről, ami fontos.

Az ország talán legkisebb, de biztosan legelkötelezettebb szerkesztőségeként a Facebook és az MI jelentette bajokat nem tudjuk megoldani – megkerülni viszont igen. Arra hívjuk támogatóként még nem elköteleződött olvasóinkat: álljanak mellénk, legalább egy bronz fokozatú előfizetéssel, hogy biztosan elkészülhessen és célba is érhessen a propaganda- és bulvármentes tartalom, amely garantáltan emberi intelligenciánk legjavával készül! Napi hírlevelünk a legbiztosabb kapcsolódási pont a válaszos tartalmakhoz és a szerkesztőséghez.

Álljon mellénk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon, vagy Paypalon, esetleg utalással, részletek itt >>>

#Facebook#mesterséges intelligencia#Válasz Online