A színjáték vége: nyíltan kormányközeli tulajdonos vette át az Indexet

·2020.11.23

Majdnem napra pontosan négy hónappal az előző szerkesztőség felmondása után távozik az új Index-vezetés is. A hétfő délutáni bejelentés szerint Bodolai László igazgatósági elnök mellett megy Szombathy Pál főszerkesztő és Sztankóczy András vezető szerkesztő is. Az együttes távozás közvetlen előzménye, hogy a Vaszily Miklós által felerészben tulajdonolt Indamedia Network Zrt. megvette az Index.hu Zrt. teljes részvényállományát – ami azt jelenti, hogy az egyik legfontosabb kormányközeli médiaember, a TV2 elnöke, a Pesti TV társtulajdonosa immár közvetlen befolyással bír az Indexben.

Az Index szerkesztősége és igazgatósága az elmúlt két évben nagyszabású szociálpszichológiai kísérlet terepe volt. Meddig lehet elhinni, hogy nincs itt semmi baj, gond nélkül lehet dolgozni, ha a szerkesztőséget és a kiadót közvetlenül függésben tartó két darab cégbe a Nemzet Együttműködés Rendszerének médiaemberei vásárolták be magukat? – ezt a kérdést tettük fel nyár közepén megjelent cikkünkben. Megírtuk továbbá, hogy ami elsőre irracionálisnak látszott a „régi” szerkesztőség részéről – felmondani, amikor nem is szólt bele senki a tartalomba –, arról kiderülhet még, hogy nagyon is észszerű lépés volt.

A végső válaszokra négy hónapot kellett várni: a november 23-i közlemény szerint vége a túlbonyolított céghálónak, a közvetett befolyásszerzési utaknak: a Vaszily Miklós által felerészben tulajdonolt Indamedia megvette az Indexet, a Bodolai–Szombathy-féle vezetés pedig azonnal bejelentette távozását.

Ezzel az origós Sáling Gergő kirúgását levezénylő, a Pesti Srácok tévés változatát megszervező, közben pedig a TV2 és a Mészáros Lőrinc-féle Echo TV vezetésében is érdemeket szerzett médiaember lett az Index tulajdonosa.

A Kreatív magazin online oldalán olvasható közlemény szerint az Index.hu Zrt. vezetését Starcz Ákos, a Brand & Content Studio Zrt. tulajdonosa veszi át, új főszerkesztőt egyelőre nem neveznek ki. Starcz régi CEMP-ember, korábban volt a Shopline Nyrt. vezérigazgatója, majd a Shopline és a Libri összeolvadásával létrejövő Libri-Bookline vállalatcsoport vezérigazgatója. Forrásaink az Indamedia-társtulajdonos Ziegler Gábor embereként írják le; a Brand & Content a natív cikkek (vagyis fizetett tartalmak) beszállítója az Indexnél.

Vaszily Miklós (fotó: MTI)

Az Indamedia Network Zrt. hétfői közleménye kizárólag az Index pénzügyi helyzetének konszolidációjával indokolja a tulajdonosváltást. „Az Indamedia az idei évben folyamatosan finanszírozta az Indexet. A nagyobb gond az, hogy nem látszik az üzleti tervben, hogyan lehetne működőképesebb az Index” – fogalmaz a Kreatívnak Starcz Ákos. Tény: a nyári tömeges felmondás után a Bodolai–Szombathy-kurzus úgy vállalta a lap újjászervezését, hogy lényegében nem volt náluk a kasszakulcs. Az Index hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítője az Indamedia volt, mely ráadásul százmilliós tartozással is sakkban tartotta a kiadót és a szerkesztőséget.

Pénzügyi gondokról régóta beszéltek az Index háza táján, de pár hónappal az új lapvezetés felállása, a korábbinál karcsúbb (értsd: kisebb létszámú) szerkesztőség toborzása és a látogatottsági mutatók javulása (melyet mindössze egy hónapja az Indamedia is triumfálva jelentett saját oldalán) után nem életszerű arról beszélni, hogy a tulajdonosváltásnak kizárólag finanszírozási okai lehetnek. Szombathyék lelépése a(z újabb) bizonyíték: nincs szerkesztőségi függetlenség pénzügyi függetlenség nélkül. Frissítés: A távozó főszerkesztő nyilvános Facebook-oldalán hétfő este arra tett utalást, hogy nem azért kell elhagynia az Indexet, mert „bénán dolgozott”, hanem mert „nem fogadott szót”.

(A fentiekhez adalék, hogy a hétfő késő délutáni közlés szerint felmondott a Neokohn főszerkesztője, Seres László. A Köves Slomó-féle Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség érdekkörébe tartozó online lap vezetője a Facebook-oldalán közölte távozását, és hogy a felmondása a NER nyomásával kapcsolatos. Seres azt írja, tulajdonosai megvétózták egy HR-döntését, jelesül Veszprémy László Bernát főszerkesztő-helyettes elmozdítását.)

Lehet, hogy tiszta véletlen, de az utóbbi napokban kormányközelből pergőtűz érte az Index szerkesztőségét: Óriásit hazudott az Index Müller Cecíliáról (Magyar Nemzet), Újra hazudott az Index (Origo), Kormányzati Tájékoztatási Központ: Újra hazudott az Index.

Index-stációk 2018-2020

2018 szeptemberében Ziegler Gábor, az Index korábbi értékesítési igazgatója és a KDNP-tag Oltyán József kecskeméti üzletember fele-fele részben megvették az Index hirdetéseit kizárólagosan értékesítő céget (CEMP, azóta Indamedia), valamint Bodolai Lászlótól a kiadót tulajdonló alapítvány alapítói jogait birtokló zrt.-t (Nanga Parbat) is. A szerkesztőség ekkor hozta létre a lap függetlenségét mutató barométert.

2020 márciusában Oltyán József eladta a maga részét, amely Vaszily Miklóshoz, a TV2 elnökéhez került.

2020 júniusában a Dull Szabolcs-vezette Index-szerkesztőség átállította a függetlenséget jelző barométert „veszélyben” fokozatra. Ennek oka az volt, hogy az Index vezetésével nem sokkal korábban olyan átalakítási tervet közöltek, amelynek nyomán a szerkesztőség egy részét külsős cégekbe szervezték volna ki.

Július 22-én Bodolai László menesztette posztjáról az Index főszerkesztőjét, Dull Szabolcsot. Bodolai egyben levelet írt a szerkesztőségnek, amiben jelezte, hogy a lap függetlensége nincs és nem volt veszélyben, „jelenleg egy belső aggódás által generált bizonytalanság gazdasági hatása a legnagyobb veszély, ami a lapra leselkedik”.

Két nappal később, július 24-én szinte a teljes, 90 fős szerkesztőség felmondott az Indexnél.

Augusztus 27-én az Index.hu új vezetése közleményt adott ki, mely szerint az Index vezérigazgató-főszerkesztője Szombathy Pál lesz.

Határpont a magyar sajtóban

„Az Index-stáb »öngyilkossága« nem értelmetlen hiszti, csak le kell vonni belőle a megfelelő tanulságot. Azt ugyanis, hogy vége van az ingyen kínált minőségi tartalom korának. Az akkor lesz, ha az olvasó hajlandó valamilyen formában pénzt adni érte” – írtuk nyáron, a tömeges felmondás után. Konklúziónk november végén még élesebb. Ismét egy illúzióval kevesebb, hogy lehetséges a kormányzatnak bármennyire is kitett tulajdonossal, pénzügyi függetlenség nélkül valamirevaló lapot készíteni. Haldokló piac mellett a munkájukat befolyásmentesen végző szerkesztőségek előtt egyetlen út marad: az olvasói finanszírozás.


Nyitókép: Szombathy Pál (középen) és Bodolai László (ül) nyáron, a tömeges indexes felmondás előtt (fotó: Bődey János)

Ez a cikk olvasóink támogatása nélkül nem készülhetett volna el. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

Kategória: Gyorshír