Nem engedi el munkavállalói kezét a fischer (x) – Válasz Online
 

Nem engedi el munkavállalói kezét a fischer (x)

Támogatott Tartalom
| 2020.04.09. | támogatott tartalom

A humánerőforrás-menedzsment, a munkavállalókról alkotott szemlélet jelentheti a cégek fenntarthatóságának kulcsát. E tekintetben az egész Európát érintő koronavírus-járvány miatt kibontakozó gazdasági válság hajnalán kétségkívül lépéselőnyben vannak azok a vállalatok, melyek céges kultúrájában központi szerepet játszik a munkavállalókba vetett bizalom. A világszerte 5200 munkavállalót foglalkoztató – nálunk a rögzítéstechnikai portfóliójáról ismert – fischer vállalatcsoport jó példával jár elől: a humánerőforrás védelme lendítette át őket a 2008-2009 közötti válságon is. A cég magyarországi képviseletével beszélgettünk.

A legnagyobb érték: az ember

Amikor a pandémia okozta kényszerű gazdasági leállás, lassítás kezdetét vette, a fischer-tagvállalatok szerte a világban egyvalamiben biztosak voltak: ugyanazzal a csapattal szeretnének újra rajthoz állni a gazdaság majdani fellendülésének időszakában, mint akikkel az elkövetkező, kihívásokkal teli hónapokban együttműködnek. „Egy percig sem merült fel bennünk, hogy elengedjük a munkavállalóink kezét” – magyarázza Szalai Sándor, a cégcsoport magyar tagjának ügyvezetője. „Miért is tennénk meg? A fischernek híresen erős a csapata a rögzítéstechnikai piacon, az alkalmazottak kiválasztásába, szakmai képzésébe, felkészültségébe, kompetencia erősítésébe rengeteg energiát fektettünk. Mindannyiunk érdeke, hogy ez a tudás, rátermettség a vállalaton belül maradjon s ne vesszen el a közös befektetésünk. A válságok mindig átmenetiek, ahogy a 2008-ban kezdődő visszaesést is felívelés követte – nekünk viszont azt kell keresni, ami stabilitást ad hosszú távon. A fluktuáció alapjaiban gyengítené meg a céget.”

A fischer családi vállalkozásnak indult, és Prof. Dr. Klaus Fischer, aki 1975 óta vezeti a cégóriást, a mai napig a familiáris cégekre jellemző emberközpontúságot képviseli és érvényesíti. A német anyacég vezetője azt vallja, hogy egy vállalkozás ereje elsősorban nem a felszereltségen, a gépparkon, infrastruktúrán vagy az automatizálás fokán múlik, hanem azon, hogy kik dolgoznak benne. A fischer üzleti sikereit annak a szemléletnek köszönheti, amit a humán erőforrás innovatív erejébe vetett hitként lehetne talán a legjobban jellemezni. A 35 országban 49 tagvállalattal jelen lévő vállalatcsoport ugyanis pontosan tudja, hogy mi az innováció forrása, s így a cég számára a legnagyobb érték: maga az ember. Nem véletlen, hogy a fischer-alkalmazottak 20-szor több szabadalmat nyújtanak be, mint az átlag német gazdasági szereplők, eddig több mint 1500 találmánnyal öregbítve a vállalatcsoport hírnevét. Ha egy vállalat legnagyobb értéke az ember, akkor krízis idején az emberre vigyáznak.

A munka nem áll meg, csak átalakul

A világjárvány miatt a vállalatcsoport magyar tagja előrelátóan feltöltötte árukészleteit, és bár mintaboltjukat bezárták, de a webshopból zavartalanul folyik a szállítás. Az ügyfél-kapcsolattartást és az ügyfélszolgálatot, valamint a partnerekkel való kommunikációt home office-ban bonyolítják a kollégák. „A munka nem áll meg, csak átalakul” – folytatja az ügyvezető – „Az anyavállalat vegyi rögzítéseket termelő üzemében például pár nap alatt át tudtak állni kézfertőtlenítő gyártására. Ezzel a fertőtlenítővel először a fischer cégcsoport munkavállalói és családjaik egészségét védi a vállalat, az első szállítmányokkal őket látjuk el. Utána kerülhet csak piacra ez a termék, várhatóan az ügyfelek számára is ingyenesen. Más kezdeményezésekkel is segítik a biztonságos munkavégzést és életvitelt a járvány idején az anyacég részéről: például egy kilincsre szerelhető műanyag kiegészítő 3D nyomtatóval elkészíthető sablonjával, ami lehetővé teszi az ajtónyitást úgy, hogy ne kelljen a kilincset megmarkolni.”

„A fischernek több üzletága van – az autóalkatrész-gyártás, a játékipar, a cégvezetői tanácsadásban és az elektronikai megoldások piacán is képviselteti magát –, mi a vezérhajónak számító rögzítéstechnikai portfóliót forgalmazzuk Magyarországon. A márciusi eladási mérlegünk nem csökkent a tavalyihoz képest, az építőiparban nem érezzük a válság előszelét sem. Az online és digitális megoldások felé nyitás nem most kezdődött a cégnél, így az átállást is zökkenőmentesen, felkészülten fogadtuk” – teszi hozzá Fischer Gábor marketingmenedzser.

Hozzáadott érték

A cégcsoport saját gyártásban innoválja és állítja elő a magyar tagvállalat által is forgalmazott rögzítéstechnikai termékeiket, melyek immár Európán kívül Ázsiában, Észak- és Dél-Amerikában is elérhetőek. Percenként 11.000 terméket értékesítenek a fischer csoport tagjai, de önmagában a dübelek nem jelentenének akkora üzletet „Az előkelő eladási statisztikákat a termékekhez hozzáadott egyéb értékek is támogatják: például az építészek, statikusok, kivitelezők számára kínált ingyenes támogató szolgáltatások, mint a méretezőszoftver, a CAD-termékadatbázis vagy akár az építkezések helyszínén is rögzítéstechnikai gyorssegélyt nyújtó mobilalkalmazás” – állítja Kovács-Sebestyén Szabolcs termékmenedzser mérnök – „Az emberközpontú vállalati kultúra része az innováció iránti elkötelezettség is, és ez adja meg az alapját annak, hogy a fischer a piacon mindig új termékekkel jelenjen meg. Míg más nagyvállalatoknál külön részlegek, osztályok foglalkoznak a fejlesztéssel, a fischer minden munkavállalójának bizalmat szavaz az innoválásban, és kifejezetten buzdítják a kezdeményezésre a dolgozókat. Prof. Klaus Fischer vállalatvezető a japán KAIZEN szemlélet – a jobbá válás felé haladó folyamatos változás – tudatos érvényesítésére törekszik a munkavállalói körében. Ez alól pedig a vezetők sem kivételek: a krízis alkalmat ad arra, hogy a helyes, előrevivő utat válasszák. Ami nem a leépítés.”

Tehetséggondozás és tudásátadás

A fischer meglévő és leendő munkavállalói kompetenciáinak és innovációs erejének növelése érdekében egyébként rendkívül jól felépített tehetséggondozó- és képzési programot folytat. A 2020-ban 10 éves fennállását ünneplő Klaus Fischer Oktatóközpont felnőttképzési programjaira 2018-ban 1725 diák jelentkezett; az elmúlt években több mint 700 foglalkozás zajlott a képzési központban, a résztvevők összlétszáma pedig meghaladta a 10.200 főt. A fischer 29 műszaki és kereskedelmi szakmában nyújt képzéseket, de nem csak Németországban: Magyarországon évente több mint 1200 kivitelezőnek, tervezőnek tart tudásmegosztó alkalmakat a hazai leányvállalat. Vállalaton belüli integrált képzési rendszere révén a munkavállalók teljes pályaívet tervezhetnek a cégnél a pályakezdők számára kidolgozott Junior Talent Pool általános orientáló továbbképzésétől az Experten Talent Pool szakmaspecifikus képzésen keresztül egészen a vezetői pályafutásra felkészítő Management Talent Pool belső képzésekig.

„A fejlesztéseink alapvetően megoldásközpontúak: a cég története egy korszakos találmánnyal, az S-dübellel kezdődött 1958-ban, Artur Fischer alapítónak köszönhetően, aki egy zseniális újító elme volt; ma is az újra való nyitottságot képviseli a cég a legalsóbb szintektől kezdve. Az elmúlt hetven évben több ezer speciális termékünk született, s jelenleg 14.000 eszköz áll rendelkezésre, hogy az adott funkciónak és körülményeknek tökéletesen megfelelő rögzítéstechnikai megoldást biztosíthassuk. Ha az építőipar átmenetileg meg is torpan most, mi ott leszünk az újrakezdésnél, hogy segíthessük a talpraállást. Reményeink szerint ugyanezzel a csapattal.” – zárja gondolatait Szalai Sándor ügyvezető.

fischer Hungary

#támogatás