Így segítsünk az időseknek boldogulni a digitális világban járvány idején – Válasz Online
 

Így segítsünk az időseknek boldogulni a digitális világban járvány idején

Laky Zoltán
| 2020.03.23. | Nagytotál

A koronavírus-járvány arra a korosztályra a legveszélyesebb, amely önhibáján kívül a legkevésbé mozog otthonosan az interneten. Nemcsak a bevásárlással segíthetünk, hanem abban is, hogy képesek legyenek árut, élelmiszert rendelni maguknak, vagy hogy ne csak telefonon, de akár videócsetben is tartani tudják a kapcsolatot családjukkal a következő hetekben.

hirdetes

Sok százezer családban szakítja szét a nemzedékeket a következő hónapokban a koronavírus-járvány: a nagyszülők nem találkozhatnak unokáikkal, nem mehet senki haza a szülői házba egy jó ebédre. Az internet minden korábbinál fontosabb ütőerévé vált a társadalomnak és a gazdaságnak, de pont azok mozognak rajta a legkevésbé otthonosan, akik a leginkább veszélyeztetettek.

Szerencsére sokan vannak köztük, akik valamilyen szinten már eddig is használtak számítógépet, okostelefont – ám most gyakran még ők is új feladatokkal szembesülnek az interneten. Videókonferencia. Ételrendelés. Csekkbefizetés. Ez mind új azoknak, akik eddig inkább csak hírek böngészésre, facebookozásra használták az internetet. Az alábbiakban ezért az utóbbi napok tapasztalatai alapján összeszedtünk néhány jótanácsot, hogyan segíthetünk idősebb családtagjainknak jobban boldogulni a digitális térben.

1. Gondoskodjunk nekik megfelelő eszközről

Ez talán nem a legjobb időszak ahhoz, hogy most vegyük meg a nagyszülők első laptopját vagy okostelefonját, és most tegyék meg első lépéseiket a kibertérben. Segítség nélkül ez sajnos nehéz, sok frusztrációval járó folyamat lehet, de ha valamilyen szinten már internethasználó az illető, akkor érdemes gondoskodni róla, hogy eszközei működőképesek, gyorsak, biztonságosak és naprakészek legyenek. Ha a gyerekektől megörökölt tíz éves számítógép már hol működik, hol nem, és megengedhetjük magunknak, akkor rendelhetünk nekik újat: házhoz viszik, nem kell feleslegesen kimozdulniuk. Kommunikációra, rendelésre az olcsóbb modellek is jók, csak legyen rajtuk Windows és webkamera.

Ha nincs otthoni internetük, a bekötés most nehézkes, hiszen a szerelőknek be kell menniük a lakásba. Ez esetben szerencsésebb mobilinternetet vásárolni (Telenor, Vodafone, Telekom). Mobilinternet nemcsak okostelefonra jó, vannak mobil routerek, amelyekkel számítógépeket is be lehet kötni a világhálóra. A mobil routereket érdemes magunkhoz rendelni, elvégezni a beállításokat, és utána zsilip-rendszerben, akár magával a laptoppal együtt, eljuttatni a célszemélyhez. A Telekom mindezen túl hétfő reggel meghirdetett járványügyi akciójában laptopokat/tableteket és mobilnet előfizetést kínál egy csomagban, kedvezményesen.

2. Legyünk mi a helpdesk, segítsünk távolról, türelemmel

Ne csodálkozzunk, ha az idősebbek lassabban tanulnak meg számunkra rutinnak számító fogásokat vagy idegenkednek nekünk magától értetődő szolgáltatásoktól.

Éljük bele magunkat a helyzetükbe: sokak számára az internet nagy része pont olyan ijesztő lehet, mint egy magunkfajta harmincasnak-negyvenesnek a TikTok és a Snapchat fura világa.

Nyújthatunk telefonos segítséget: ilyenkor hasznos, ha mi is a gépnél ülünk, és párhuzamosan ugyanazt csináljuk, hogy pontos instrukciókat adhassunk. Vannak olyan eszközök is, amelyek lehetővé teszik, hogy távolról átvegyük az irányítást a gépük felett. (Sokunkkal bizonyára már csinált ilyet a rendszergazda a munkahelyén.)

A legelterjedtebb megoldás a TeamViewer, amely személyes használatra ingyenes – letöltés itt, a telepítéshez segítség angol nyelven itt található. Lehetséges alternatíva a magyar alapítású LogMeIn Access nevű megoldása, jóllehet ez inkább a cégeknek, intézményeknek szól, és csak a próbaidőszak ingyenes. (A vállalat a járvány miatt a vállalat egészségügyi és oktatási intézmények, kormányzati, önkormányzati és nonprofit szervezetek számára ingyenessé tette a távmunka-támogatást.)

3. Ajánljunk figyelmükbe, töltsünk le nekik videócset-alkalmazást

A telefon egy dolog, de látni is egymást természetes emberi szükséglet. A videócset számos magyar családban bevett gyakorlat – főleg akkor, ha valamelyik családtag külföldön él, dolgozik, tanul. A műfaj klasszikusa a Skype, de kezdőknek talán nem a legjobb megoldás, mivel regisztrációhoz és meghívóhoz kötött, így kicsit nehézkes használni.

A legnépszerűbb megoldás ma a Zoom, épp egyszerűsége miatt: pár perc alatt telepíthető, bárkit meghívhatunk videókonferenciára, akinek van egy emailcíme, és még regisztrálnia sem kell.

Hátránya, hogy angol nyelvű, de kezdetben telefonon bárkinek el lehet mondani a legfontosabb lépéseket. A Zoom egyike annak a kevéske cégnek, amelynek részvényárfolyama szárnyal a szabadesésben zuhanó tőzsdéken, miután számos cég és iskola kezdte el használni az elmúlt hetekben. A konferenciahívások 40 percig ingyenesek, de átmenetileg a cég feloldotta a korlátozást.

Választható alternatíva a Microsoft Teams és a Google Hangouts Meet. Mindkettő magyarul van, ingyenes, és kínálnak egy-két extrát is. A Teamsnél például elmosható a háttér, bár ez nem a családi videócsetben lehet fontos, hanem a céges meetingnél takarhatjuk el a mosatlant, a szennyest és az általános kuplerájt.

4. Keressük meg a kiszállítási lehetőségeket

A webshopok forgalma ugrásszerűen megnőtt, ám pont élelmiszert nehéz, sőt szinte lehetetlen lett rendelni. Ennek oka, hogy az online kereskedelem elmúlt években látott növekedése dacára az élelmiszert a legtöbben még mindig személyesen vásárolják, ezért a boltoknak nincs kiépített kapacitása – sem emberben, sem a célra megfelelő, például hűtést igénylő termékek szállítására alkalmas járműben. Az élelmiszerrendelés hazai úttörője a magyar G’Roby volt, aztán a Tesco, az Auchan és a Prima is beszállt. A kapacitáshiány mellett az is probléma, hogy nem mindenhova szállítanak: akár még olyan közepes méretű városokban sincs házhoz rendelés, mint Vác, ahol pedig van Tesco és sok más szupermarket. Ugyanakkor sok helyütt dolgoznak a szállítás megszervezésén, így érdemes folyamatosan követni a honlapjaikat, ahol irányítószám alapján kereshetünk rá a szolgáltatási területre. Ha pedig bingónk van, akkor regisztrálhatunk hozzátartozóink helyett, vagy akár mi magunk is összeállíthatjuk a kosarát a telefonban elmondott bevásárlólista alapján.

Természetesen készételt is rendelhetünk a Wolton vagy a Netpincéren keresztül, bár ez csak városokban jelent megoldást. A Wolt egyelőre csak a fővárosban érhető el, a Netpincér pedig további 24 nagyvárosban is. Mindkét cégnél lehetőség van érintkezésmentes házhozszállításra (leteszik az ajtó elé a rendelést), a futároknál van kézfertőtlenítő.

5. Lássuk el őket hiteles információkkal, védjük meg a kiberbűnözőktől

Vadul terjednek az összeesküvés-elméletek, tévhitek, ráadásul a koronavírust övező felfokozott érdeklődést a kiberbűnözők is próbálják kihasználni, többek közt kártékony kódot tartalmazó online térképekkel, adathalász kampányokkal. Egy vizsgálat szerint koronavírussal kapcsolatos domének 50 százalékkal nagyobb eséllyel kártékonyak, mint más címek, január óta több mint 4000 ilyen oldal született.

Az online térben kevésbé otthonosan mozgók sajnos gyakran óvatlanabbak, kisebb eséllyel tudnak különbséget tenni megbízható és megbízhatatlan információ között. Küldjük át nekik rendszeresen azokat a cikkeket, tájékoztatókat, amelyeket megbízhatónak ítélünk.

Ellenőrizzük, hogy van-e és naprakész-e gépükön a vírusvédelem, és tűzfal (a legegyszerűbb, ha a Windows beépített kiberbiztonsági programját használjuk), és figyelmeztessük őket, hogy ne nyissanak meg ismeretlenek által küldött, rossz magyarsággal megírt linkeket, csatolmányokat.

6. Fizessük be a csekküket

Ha eddig nem használtak internetbankot, nem biztos, hogy most jött el ennek az ideje, mivel a legtöbb banknál be kell menni a fiókokba az aktiváláshoz, sok péntintézetnél pedig olyan bonyolult a hitelesítés és belépés folyamata, hogy az még a rutinosabb felhasználókat is képes összezavarni. Amiben viszont könnyedén tudunk segíteni, az a csekkbefizetés. A legtöbb közüzemi számlán a csekken van QR-kód, így a Magyar Posta iCsekk alkalmazásával okostelefonról másodpercek alatt befizethető. Ha szüleinknek, nagyszüleinknek nincs telepítve, elég, ha lefényképezik, valahogy elküldik, és mi olvassuk be a számítógép képernyőjéről, így is működik a QR-kód.


Nyitókép: Mint Images

Ez a cikk nem készülhetett volna el olvasóink támogatása nélkül. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

#idősek#internethasználat#koronavírus