Szubjektív folktörténet: megjelent a Fonó 25 könyv Jávorszky Béla Szilárd tollából – Válasz Online
 

Szubjektív folktörténet: megjelent a Fonó 25 könyv Jávorszky Béla Szilárd tollából

A Fonó 25. születésnapjára Jávorszky Béla Szilárd 25 művésszel és a piac egyéb szereplőivel készített interjút, amelyből egyfajta szubjektív folktörténet is kirajzolódik. A portréinterjúkból betekintést nyerhetünk az elmúlt – több mint – negyedszázad folkzenei életébe, a hazai és a kárpát-medencei zenei közeget meghatározó életművekbe, a megkérdezett alkotók hagyományokhoz való kötődésére, vagy attól való elrugaszkodására egyaránt, mindezt adott korszakba ágyazva, kitekintve a kulturális közegre. És ahogy egy jó interjúkötetnél lenni szokott, az olvasmányos beszélgetések még a legbeavatottabbak számára is tartalmaznak újdonságokat, ahogyan a „kezdőknek” számtalan rácsodálkozást és eddig ismeretlen, „jó sztorit”. Érdemes kézbe venni a Fonó körül szövődött folktörténetet, a címlapon Román Péter kiváló fotójával.

„A néhai VSZM garázsa, szociális épülete és öltözője negyed százada új életre kelt: 1995. október 20-án a falai között nyílt meg a Fonó Budai Zeneház. A non-profit szellemű kulturális központ vezetői deklaráltan külső támogatás nélkül igyekeztek otthont teremteni az alternatív – vagy ahogy ők nevezték: párhuzamos – zenei kultúrának. Minden nap lesz élőzene, hirdették, fő profiljuk pedig a különféle etnikumú folklór, a modern jazz és az etno gyökerű kísérleti zene bemutatása. Ráadásul mindezt a lehető legmagasabb színvonalon képzelték el. Akkoriban persze sokan legyintettek, hogy igen, többen többször próbálkoztak már ilyesmivel, mégsem maradt életben egyik kezdeményezés sem. Azóta eltelt huszonöt esztendő, és a Fonó nemcsak talpon maradt, hanem él és virul. Mi több, régóta Budapest egyik meghatározó kulturális központja.

A könyv borítója (forrás: Fonó)

Ez a jubileumi kötet 25 különböző korú, a Fonó Budai Zeneház más-más időszakában szocializálódott, ahhoz változó intenzitással kötődő, de annak szellemiségét egyaránt magáénak érző művész vagy menedzser portréinterjúján keresztül igyekszik megmutatni a magunk mögött hagyott negyed évszázadot. Nem feltétlenül a Fonót méltatják (persze azt is megteszik), sokkal inkább a hagyományokhoz való kötődésről és az azoktól való elrugaszkodásról, nemzedékük kulturális identitásáról és cselekedeteik mozgatórúgóiról vallanak. Különböző irányból érkeznek, és különböző irányba tartanak, mégis, életpályáikból és személyes sorsaikból összeáll az a kultúrtörténeti folyamat, amit akár szubjektív folktörténetnek is nevezhetünk.” (Jávorszky Béla Szilárd)

A kötetben a következő művészekkel található interjú:

Sipos Mihály matematikus, gombász, népzenész (Muzsikás)
Gryllus Dániel zeneszerző, zenész, kiadó (Kaláka)
Krulik Zoltán zeneszerző, zenekarvezető (Makám)
Kása Béla fotográfus
Éri Péter népzenész (Sebő, Muzsikás)
Kiss Ferenc dalszerző, népzenész, kiadóvezető (Etnofon)
Dresch Mihály jazzmuzsikus, népzenész
Borbély Mihály jazzmuzsikus, népzenész
Porteleki László népzenész (Téka, Muzsikás, Poros)
Berecz András ének- és mesemondó
Kelemen László népzenész, az Utolsó Óra program vezetője, a Hagyományok Háza főigazgatója
Lukács József fejlesztő mérnök, üzletember, a Fonó alapító-tulajdonosa
Zsidei János Zsono hangmérnök, producer, a Fonó egykori igazgatója
Csík János prímás, zenekarvezető
Liber Endre népzenész, producer, a Hangvető igazgatója
Agócs Gergő népzenész, népzenekutató
Horváth László menedzser, producer, a Fonó igazgatója
Herczku Ágnes népdal- és világzenei énekes
Lukács Miklós cimbalomművész
Bognár Szilvia népdalénekes
Fitos Dezső néptáncos, koreográfus, társulatvezető
Fehér Zsombor népzenész, világzenész (Kerekes Band)
Csoóri Sándor Sündi népzenész, zeneszerző
Paár Julianna népdalénekes, zeneterapeuta
Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője

A kötet megvásárolható a Fonó webboltjában »»