A görög és a magyar, a jazz és a népzene metszéspontjai a Fonóban – Válasz Online
 

A görög és a magyar, a jazz és a népzene metszéspontjai a Fonóban

A Meybahar Abyss című első lemeze megjelenése után szinte rögtön felkerült a Balkan World Music Charts negyedéves, legjobb 10 albumot bemutató listájára, elismerően írt róla a sajtó Görögországtól Svédországig, játszották a rádiók világzenei műsorai. A sodró görög és magyar zenei világ, amit a Meybahar képvisel a Fonóban ezen az estén találkozik Dresch Mihály és Vonós Quartetjének izgalmas és végtelen zeneiségével, ahol Dresch Mihály a jazz és a népzene izgalmas ötvözetét ezúttal hangsúlyosabban a népzene nézőpontja felől közelíti meg zenekarával, természetesen továbbra is a védjegyszerű Dresch-hangzással. Különleges zenei találkozásoknak lehetünk tanúi március 2-án a Fonóban.

A Meybahar azokban a pillanatokban született mikor Marilia és Márton először találkozott egymással és együtt zenéltek Kréta szigetén. A görög szantúr (‘santouri’ a magyar cimbalom rokona) magával ragadó hangja és a hegedű tökéletes párt alkot egymással. A zenekart közvetlenül inspirálja az Égei-tenger és a Kis-ázsiai kultúrák zenei gyökerei, a régmúltba visszanyúló keleti modális zenei örökség és napjaink zenéje. A zenekar hangzásvilága a közelmúltban megújult: Radisz Afrodité és Marilia Pilti hangjával kiegészülve előtérbe került a hagyományos énekes repertoár, amiben görög és magyar nyelven szólalhatnak meg az új dalok, Bordás Zoltán ütőhangszereivel és kíséretével. A Meybahar legutóbbi single-je a görög Kassos szigetéről származó népi ballada sajátos feldolgozása, az Afousis (Fonó-2023) és az ehhez készült videóklip is már ebben az új szellemiségben született Gerzson János ud játékával.

A Dresch Vonós Quartetben Dresch Mihály Liszt- és Kossuth-díjas művész társai ezúttal nem jazz-zenészek, hanem népzenészek a nagy zenei utazásban. A jazzt és a magyar népzenét ötvözve saját zenei világot teremtő unikális művész ezúttal a népzene felől közelít a nagy egészhez remek kollégákkal színpadra lépve. A formáció első lemeze Forrásból címmel jelent meg 2017-ben, amelyről így írtak: „Dresch Mihály szaxofonjával, fuhunjával és meglepően erőteljes énekhangjával a hagyományos értelemben vett népzenei prímás szerepkörét vállalta magára – magától értetődő természetességgel. Táncházban és koncertteremben egyaránt nagyszerűen érvényesülő, a Dresch-életműbe szervesen illeszkedő album született” (Retkes Attila, Gramofon magazin). A formáció második lemeze, az Ongaku 2021-ben jelent meg, amelyen immár – tagcsere után – Csoóri Sándor Sündi (brácsa, tambura), Zimber Ferenc (cimbalom), Bognár András (bőgő) játékát hallhatjuk, Lőrincz Hortenzia pedig egy szám erejéig énekesként csatlakozik hozzájuk. Dresch Mihály így vall a lemezről: „Japánul az ongaku zenét jelent. Kínaiul ez az írásjegy egy jellel különbözik az orvosságtól. Egy próba alkalmával mikor még nem kapott végleges nevet ez a kompozíció, megszólalt bennünk a keleti kultúrák felé mutató hangulata. Magyar gondolkodással is könnyen összeköthető e két fogalom. A zene és a lélek kapcsolata nem újszerű gondolat, jótékony hatását már az ókori görögök is felismerték. Reményeim szerint ez az album közelít ehhez a két jelentéshez.”

A koncertről bővebben és jegyek itt >>>

A koncert a Felhangolva! program keretében, a MOL-Új Európa Alapítvány támogatásával valósul meg.