„Akkor már egyértelmű volt, hogy Elton Johnnak készítünk szemüveget” – sufniból indult az új magyar világsiker

Sashegyi Zsófia
| 2023.01.13. | sztori

Mi mindenből kreált már szemüvegkeretet és miért épp Magyarországon épített brandet Zachary Tipton? Hogyan került be Elton John legendás szemüveg-kollekciójába? Hogy lehet, hogy Antonio Banderastól Robbie Williamsig világsztárok tucatjai hordják ma a kereteit? Nem mindennapi evolúció a műhelyben buherálástól a világhírig. Folytatjuk sorozatunkat, amelyben olyan magyarokat mutatunk be, akiknél a siker nem kapcsolatok, hanem ötlet és munka eredménye. Portré.

hirdetes

Zachary Tiptonnal 2009 nyarán találkoztam először. A harmincéves seattle-i fiatalember akkor már évek óta Magyarországon élt, és épp kezdett kirajzolódni körülötte egy ígéretesnek tűnő márka. Minden ízében az öccsével kellett felépíteniük, hiszen akkoriban még alig volt platformja itthon a kisszériás, kézzel készült dizájntermékeknek. A Zack által szabadalmaztatott egyedi szemüvegkereteknek nem csak a gyártását, de a forgalmazását is saját maguk végezték tehát: a testvérek akkoriban végigvonatozták Európát, hogy a nagyobb városok jobb üzleteiben helyet csináljanak maguknak. Néhány év leforgása alatt elérték, hogy már közel száz üzlet kínálta a Tipton márkanévre hallgató egyedi szemüvegkereteket. Világszerte. Mára ez a szám megötszöröződött.

Pedig Tipton Zakariás nem formatervezőnek készült. Nem végzett iparművészeti tanulmányokat – leszámítva némi művészettörténetet, csupán számviteli és közgazdaságtani ismereteket szerzett, ám a kreativitás a vérében volt. Idahoban látta meg a napvilágot magyar anya és amerikai apa három gyermeke közül elsőként. 

– Anyu nem volt elragadtatva az amerikai állami iskolarendszertől. Úgy látta jónak, ha magyar iskolában tanulunk, ezért 1993-ban Pécsre költöztünk – meséli Zack, aki akkor négy évig élt Magyarországon a családjával. Utána újra amerikai évek jöttek, Zack kamaszodott, szabadidejében elektromos gitárokat épített építészmérnök apja műhelyében. Vagy bútorokat. Máskor meg jojót faragott. Amikor 19 éves korában kiderült, hogy szemüveges lesz, bement egy optikába, ahol vesztére épp a legdrágább modell tetszett meg neki.

Zachary Tipton szemüvegkereteit olyan világsztárok hordják, mint Ed Sheeran és Shawn Mendes (fotó: Végh László / Válasz Online)

– Nem estem kétségbe, inkább elkészítettem saját magam – mondja és odavezet a belvárosi bemutatóteremben álló vitrinhez, amelyből kivesz egy törékeny szerkezetbe foglalt, haványrózsaszín lencsékkel rendelkező szemüveget. 

– Seattle-ben, ahol éltünk, a Boeing-gyárban sok titán fogy, így nem volt nehéz alapanyaghoz jutnom. Szereztem egy forrasztópákát, amely alkalmas a titán forrasztására, a lencséket pedig benzinkúton vásárolt olcsó napszemüvegből szereztem, és én csiszoltam olyan formájúra, amilyet szerettem volna.

Mi sem egyszerűbb, gondolom magamban, míg a prototípust szemlélem, amelyen nyoma sincs egyetlen leleplező részletnek sem. Semmi nem árulkodik arról, hogy amatőr készítette. A szemüveg nagy sikert is aratott a barátok körében, és ahogy ez lenni szokott, mindenki hasonlót akart. Zack egyre sűrűbben járt a benzinkútra olcsó napszemüvegekért… 

Kezdetben a saját maga által kitalált szerkezetet használta, de később újabb és újabb ötletei támadtak. Szemet vetett az apja műhelyében heverő régi hanglemezekre, amiket akkor már kiszorított a használatból a CD. Így születtek meg az első vinyl szemüvegkeretek. De készített keretet sörnyitóból, biciklifelniből, csitt-csattból, sőt, régi celluloidokból is.

Esztergomban talált egy gyárat, ahol elkészítették az általa tervezett darabokat, így került öccsével újra Magyarországra, ahol végül felépítette a márkát. 

Készített már keretet sörnyitóból, biciklifelniből, csitt-csattból, sőt, régi celluloidokból is (fotó: Végh László / Válasz Online)

– Ma már majdnem az összes gyártási folyamat nálunk zajlik, mert 2012 táján megvettük az esztergomi gyár gépparkját, amelynek nagy részét Pécsett üzemeltük be. Ott készülnek az alkatrészek, azokat aztán Pesten szereljük össze – meséli Zack, aki annak idején „Wear the music!” szlogennel dobta piacra a „bakelit” szemüvegeket, amelyek azóta egy sor híresség szemét védik az erős napsugárzástól.

Kézenfekvő megoldást választott szemüvegei népszerűsítésére: együttműködést kötött a Sziget Fesztivál szervezőivel, amelynek értelmében a nagykoncertek előadóinak évről évre legyártanak egy-egy szemüveget a saját zenéjüket hordozó lemezekből. Így ma már Ed Sheeran-től Shawn Mendes-en át Robbie Williams-ig számos világsztár visel Tipton napszemüveget. 

Olyanok is szép számmal akadnak, akik maguk találtak rá a márkára. 

– Miles Davis családja megkeresett minket, hogy tervezzünk egy, a legendás jazz-zenész stílusát idéző kollekciót. El is készült az első darab, ám az együttműködést fel kell mondjuk, mert az örökösök nehezen értik meg: a kollekció úgy lenne sikeres, ha egy-két extravagáns darab mellett több konszolidáltabb modell is szerepelne benne. Ami Miles Davisnek jól állt, az nagyon kevés embernek áll jól – magyarázza. Hasonlóan járt a Robbie Williamsnek tervezett szemüveggel is.

– Úgy gondoltuk, nagyon kelendő lesz a napszemüveg, amit Robbie-ra terveztünk. Csakhogy – bár az ő arcához tökéletesen passzolt – az emberek többségének lötyög az orrnyergén. Merthogy – bár ez nem tűnik fel elsőre – Robbie-nak elég nagy orra van.

A világsztárok arcberendezéséhez fotók segítségével tervezik meg az egyedi szemüvegeket a Tiptonnál. Ha találnak olyan képet, ahol szemüveget visel az illető, akkor az adott modellt is tanulmányozzák, így rendkívül sok utánjárással tökéletes darabbal tudják meglepni őket a Szigeten adott koncertjük után.

– Ezeknek a zenészeknek rengeteg levél érkezik a postaládájukba naponta, így nem csoda, hogy a mi megkereséseinknek is csak a töredéke ér célba. Ezért kikötöttük, hogy ha nem tudom személyesen átadni a szemüveget nekik, akkor nem kapják meg – mondja Zack. Robbie Williams-et egyébként közvetlen, szimpatikus embernek ismerte meg, aki családja körében utazott Magyarországra. 

Zack soha nem végzett iparművészeti tanulmányokat, az első szemüvegét hobbiból készítette el (fotó: Végh László / Válasz Online)

Egy párizsi esemény szervezőinek ajándékaként kapott Tipton szemüveget a néhány éve az űrbe repülő brit milliárdos, Richard Branson, a legendás Virgin Records megalapítója is egy konferencián tartott előadása után. 

– Az eseményt egy magyar cég szervezte és elég nagy bajban voltak, mert nem tudták, mit adhatnának a világ egyik leggazdagabb emberének, akinek mindene megvan. Akkor kerestek meg minket, hogy készítsünk egy szemüvegkeretet a Branson által kiadott első hanglemezből, amellyel megalapozta a vagyonát – meséli Zack, majd rámutat az egyikre a fejünk fölött sorakozó lemezborítók közül. – Állítólag nagyon jó album, nekem nem jött be, de munka közben rájöttem: a sikerének valószínűleg nem is az volt a titka, hogy olyan különlegesen jó lenne. Inkább az, hogy rendkívül vékonyra sajtolt lemezen adták ki, ami nyilván sokkal olcsóbb volt, sokkal több fért el belőle egy dobozban, így sokkal könnyebben lehetett terjeszteni, és gyakorlatilag elárasztották vele a piacot. Nekünk nem volt könnyű vele dolgozni, mivel, mint minden élő anyag (a kőolaj, amiből készült, lényegében planktonokból van), a korral öregszik, ridegebb és törékenyebb lesz – magyarázza Zack. De: mindent a megrendelőért. Hogy mennyire, annak kapcsán egy másik, kicsit pikánsabb sztorit is felidéz.

Ez a történet akkorra nyúlik vissza, amikor piacra dobta a Cinematique kereteket. Ezek különlegessége volt, hogy a szemüveg szárába eredeti celluloid filmszalagokat helyezett. 

– Akkoriban jött be a digitalizálás, én pedig elkezdtem járni a mozikat, elkértem a fölöslegessé vált filmtekercseket. Így nagy filmek emblematikus jeleneteiből tudtunk válogatni. Hozzám került egy sztriptíz film is, amiből egy egész kollekciót készítettünk. Nagyon kelendőnek bizonyult. Egy londoni üzletbe is került belőle néhány darab, ahonnan egy nap felhívtak, hogy szükségük lenne egy egyedi szemüvegre hasonló tartalommal, de olyannal, amin férfi test szerepel. Keresgélni kezdtünk, találtunk is egy dezodor reklámot, elküldtük nekik, de ők udvariasan jelezték, a megrendelő egész pontosan a köldök és a térd közötti testtájat szeretné a filmszalagon látni. Azt mondták, nem árulhatják el, kinek lesz, de a monogramját megsúgták: E. J. Azt is hozzátették, sürgős lenne, mert az illetőnek a születésnapjára adná ajándékba a keretet az élettársa. 

„Akkor már egyértelmű volt számunkra, hogy Elton Johnnak készítünk szemüveget.” 

Belevetettük magunkat a keresésbe, de hiába, nem tudtunk megfelelő filmhez jutni, így mit volt mit tenni, vettem egy tekercset és lőttem pár szelfit, az került a szemüveg szárába – végzi be a sztorit Zack nevetve. Azzal nyugtatta magát: az arca nem látszott a felvételeken, így a képet rajta kívül más aligha tudná beazonosítani. Így került hát be a Tipton Elton John legendás, szobányi szemüveg-kollekciójába.

A Tiptoné az AC/DC hivatalos képviselete, de sok más együttes által inspirált kollekcióval is kijöttek (fotó: Végh László / Válasz Online)

Ma a Tipton az egyetlen szemüvegmárka, amely az AC/DC-t képviseli, volt egy Massive Attack-szériájuk és terveznek egy Gorillaz-kollekciót is, de a Depeche Mode zenéjéből és a köréjük épülő vizuális világból is inspirálódtak.

A Tipton 2021-ben – számos korábban bezsebelt dizájn díj után – komoly kitüntetésben is részesült: a világ egyik legkörnyezettudatosabb szemüveggyártójaként ismerték el, amikor megkapta az Optic for Good névre keresztelt díjat. Ezt csak olyan márkák érdemelnek ki, amelyeknél szempont többek között, hogy az alapanyag legyen környezetbarát, a gyártás közben pedig fenntartható megoldásokat használjanak, ne legyen elfekvő készlet, a megrendeléseket száz százalékban házon belül készítsék el, és nem utolsó sorban, hogy évenként legalább 3 tonna műanyagot hasznosítsanak újra. A Tipton pont ennyi lemezt szállít el saját költségén évente a lemezgyárakból, amelyekkel megegyezett, hogy a félresajtolt, vagy ki nem fizetett albumokat saját költségén eltünteti, megszabadítva ezzel a gyárakat a tárolás költségeitől.

– Régebben az ilyen albumoknak kiütötték a közepét, bezúzták és újrasajtolták őket, de ma már nem éri meg őket kicsomagolni sem, mert az is hatalmas költség. Egy alkalommal kaptunk egy lemezgyártól három raklapnyi lemezt, amiben volt egy csomó kék. Meghallgattam, és kiderült, hogy Pink Floyd van rajta. Kiadtunk belőle egy teljes kollekciót, ami elég drágán el is ment. Néhány hónap múlva megkerestek minket a Pink Floyd ügyvédei, akik azt mondták, nem volt jogunk az együttes nevét használni a keretek értékesítésekor. Szerintük nem tudtuk volna ennyiért eladni őket, ha nem Pink Floyd van a kereteken, hanem mondjuk Kovács Kati. Ebben igazuk volt. Kifizettük a bírságot, ami érdekes módon csak 5 százakékkal került többe, mint amit eredetileg kínáltunk nekik, amikor jóval korábban megkerestük őket a tervvel. Amire akkor nem is reagáltak. A történet pikantériája, hogy ugyanez az ügyvédcsoport képviseli az AC/DC-t is, és miután lezajlott a per, beajánlottak minket az együttesnek, amelynek vezetője, gitárosa, a rockikon Angus Young állítólag ma is viseli a szemüvegünket. 

Így lett a Pink Floyd-perből AC/DC-üzlet. 

Zachary nem volt szívbajos akkor sem, amikor Antonio Banderas az akkor még az Irányi utcában található bemutatóteremmel átellenben, a Centrál kávéházban forgatott, Picassót alakítva.

– Készítettünk neki egy szemüveget, aminek a szárába a Desperado kockáit fűztük, és egy forgatási szünetben a kolléganőm átugrott vele. Nagyon kedvesen fogadta, elbeszélgetett vele, értékelte az ajándékot – meséli Zack, akinek a sok emlékezetes találkozás ellenére a legnagyobb elismerés mégis az, ha az emberek maguk találnak rá a márkára, amely a tizenhárom évvel ezelőtti 20 helyett ma már körülbelül 100 példányt gyárt egy-egy modellből. Még ezzel együtt is messze kisszériásnak számít a milliós tételekkel kijövő nagy márkákhoz képest. És nem is szeretne más lenni.

Zack ma is ugyanolyan kedvvel vág az új modellek tervezésébe, mint a kezdet kezdetén. Mesél arról, hogyan jutott eszébe a Hawaii utcáin összeszedett, elhasznált töltényhüvelyekből elkészíteni a Caliber kollekció darabjait, ahogy az is természetes számára, hogy a bemutatóterem közepén teret enged a Tipton vezető tervezője, Hukaya Simon száz százalékban saját tervezésű szemüvegének. Ma már végképp otthon érzi magát itthon, Amerikába csak látogatóba utazik, a barkácsolási kedvét azonban még most is kiéli: azon túl, hogy ha kell, új pultot ácsol a bemutatótérbe, elsősorban két fiának segít be. Akik, meglepő módon, nagyon szeretnek bütykölni a műhelyében…


Nyitókép: Végh László / Válasz Online

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon! Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

Magyar anya és amerikai apa gyerekeként született Idahóban, de hazájának végül Magyarországot választotta (fotó: Végh László / Válasz Online)
#dizájn#magyar siker#szemüveg#vállalkozás