„Kedves Szülők, álljanak mellénk!” – Középiskolai tanár nyílt levele gyerekeink jövőjéért – Válasz Online
 

„Kedves Szülők, álljanak mellénk!” – Középiskolai tanár nyílt levele gyerekeink jövőjéért

Lakatos Máté
| 2022.05.09. | vélemény

„Nem nyertük meg a tömeget. Ezért nem sikerült változást elérnünk a minket érintő problémákkal kapcsolatban” – írja lapunknak küldött felhívásában Lakatos Máté történelemtanár. Vendégszerzőnk ezért megfogalmazta azokat a hívószavakat és főbb gondolatokat, amelyek segítségével megszerveződhet a tömeges szolidaritás a pedagógusok ügye mellett. Írását azután közöljük, hogy múlt heti podcastunkból kiderült: nem elég, hogy a természettudományos szaktanárhiány egyes megyékben már most is 60-70 százalékos, az idei felvételi eljárásban fizikaszakos tanárnak első helyen országosan összesen 22-en, kémiaszakosnak 25-en jelentkeztek. Az utánpótlás pár éven belül megoldhatatlanná válhat.

hirdetes

A Gladiátor című filmben a római hadvezérből, Maximusból gladiátor lesz. Mielőtt elindulna, hogy a Colosseumban is a küzdőtérre lépjen, a gladiátoriskola vezetője – aki egykor maga is gladiátor volt, de felszabadították – elárulja neki sikere titkát. Nem azért lett szabad, mert ő volt a legjobb harcos, hanem mert megnyerte tömeget. „Tedd ezt, és szabad leszel!”

Ez az, amit mi, tanárok még nem tettünk meg: nem nyertük meg a tömeget. Ezért nem sikerült változást elérnünk a minket érintő problémákkal kapcsolatban. Még…

A mi esetünkben a „közönség” a magyar társadalom, különösen a jelenlegi és leendő diákjaink szülei és nagyszülei. Amíg a mindenkori kormány nem látja egyértelmű jelét annak, hogy a társadalom számára igenis fontos az oktatás, addig nem látok nagy esélyt arra, hogy tanárként változást tudjunk elérni.

Ehhez először is meg kell találni a megfelelő üzenetet. Dolgozzunk hát ezen az üzeneten! És aztán jöhet a második lépés: megkeresni a megfelelő eszközöket az üzenet célba juttatásához.

Mi a megfelelő üzenet?

A sztrájk nyomán eddig a pedagógusok alacsony bérezése és túlzott munkaterhei kaptak hangsúlyt. (Erről bővebben itt és itt.) Ez a nagyszülőket, szülőket, a jelenlegi és a leendő diákokat közvetlenül nem érinti. A következménye – kizsigerelt tanárok, tanárhiány – viszont igen. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke és az MNB Versenyképességi Programja (156. oldal) is felhívja a figyelmet a tanárhiányra, illetve arra veszélyre, hogy a pedagógusok megbecsültségének javítására van szükség:

„… elengedhetetlen, hogy a tanári pálya vonzóbbá váljon a jó képességű fiatalok számára. A skandináv országokban (…) a tanárok a társadalom egyik leginkább megbecsült tagjai közé tartoznak (anyagi és egyéb szempontok szerint is). (…) Hazánkban is arra kellene törekedni, hogy az oktatási rendszer valós alternatívát tudjon jelenteni a diákoknak pályaválasztás során.”

A magyar emberek, szülők és nagyszülők keményen dolgoznak és becsülettel befizetik az adóforintokat, amiből jutnia kellene arra, hogy a gyereküknek legyen tanára. És ha van, akkor olyan legyen, aki megfelelő színvonalon foglalkozik a csemetékkel. Ez viszont már ma sem valósul meg minden esetben.

A megfelelő üzenet tehát az, ami megmutatja a „közönségnek”, a szülőknek és nagyszülőknek, hogy mit nyerhetnek ők, és legfőképpen a gyerekeik és unokáik azzal, ha mihamarabb jelentősen javul a tanárok helyzete. Mit nyernek a gyerekek azzal, ha megfelelő számú és képzettségű tanár foglalkozik velük? Mit nyernek azzal, ha több időnk jut az órákra készülni? Mit nyernek azzal, ha több időnk van velük külön is foglalkozni?

Kedves Szülők! Képzeljék el, hogy megbecsült foglalkozásuk van, és a munkahelyükön nem terhelik túl önöket rendszeresen. Napi nyolc óra után haza tudnak menni, nem kell rendszeresen hazavinni a munkájukat, és a hétvégét is azzal tölteni, hogy behozzák a túlterheltségből fakadó lemaradásukat. Ebben az esetben van erejük jót beszélgetni a gyerekeikkel, van türelmük válaszolni minden kérdésére, elmenni megnézni az edzését, részt venni a zenei fellépésén, leülni társasozni, megnézni egy jó filmet, a hétvégén kirándulni. Oda tudnak rájuk figyelni, észreveszik, ha valami gondjuk van, és nyugodtabban viselik el kamaszos lázadásaikat.

Ugyanígy vagyunk ezzel mi, tanárok is. Amíg önök azért (is) dolgoznak, hogy jó körülményeket teremtsenek a gyerekeinek, addig mi azon dolgozunk, hogy kibontakoztassuk az önök gyerekeinek tehetségét. És ahogy önök is jobban helyt tudnak állni anyaként és apaként a fent leírt körülmények között, ugyanazon körülmények között mi is jobban helyt tudunk állni tanárként, aminek az igazi nyertesei az önök gyerekei.

Lesz tanár

Egyáltalán: lesz tanára a gyerekeknek! Mindenkinek. És nem a földrajztanárt kell beküldeni helyettesíteni a kémiaórára, hanem kémiatanár fogja tartani a kémiaórát. (Arról, hogy miért baj, ha nincsenek szaktanárok, ajánlom ezt a cikket.)

Boldogabb tanár

Kiegyensúlyozottabban és boldogabban sokkal könnyebben tudunk érzelmileg és mentálisan is kiegyensúlyozott gyerekeket nevelni.

Személyes figyelem

Ha többen vagyunk, akkor kipihentebbek vagyunk, és kevesebb diák jut mindegyikünkre. Így több személyes figyelmet kap minden diák. Könnyebben észrevesszük az egyéni igényeket, valamint időnk és erőnk is van úgy segíteni, ahogy arra szükségük van.

Jobb, élvezetesebb órák

Minél több időnk és energiánk van készülni az órákra, annál változatosabb, izgalmasabb, játékosabb órákkal tudjuk várni a gyerekeket. Van lehetőségünk arra, hogy az adott csoport igényeihez igazítsuk a tananyag feldolgozását. Van lehetőségünk arra, hogy a sajátos igényekhez igazodva differenciáltan oktassunk.

Közösségépítés

Osztályfőnökként lenne időnk osztályprogramokat, kirándulásokat szervezni, segíteni a kirekesztődő gyerekeket abban, hogy be- és elfogadják őket, segíteni azt, hogy jó osztályközösség alakuljon ki. A közösségben való létezéshez szükséges képességek elsajátítása pedig talán az egyik legfontosabb feladat az iskolában, és élethosszig hasznosítható. Ráadásul egy jobb közösségben jobban tud teljesíteni a gyerek, jobban tud fejlődni, ami szintén fontos a jövője szempontjából.

Idő és pénz megtakarítása

Vajon mennyi pénzt fordítanak a szülők különórákra (korrepetálás, felvételi előkészítő, nyelvvizsga- és érettségifelkészítés)? Ha több tanár van, és kevesebb diák jut egy tanárra, akkor kisebb csoportokban minőségibb nyelvórákat, érettségifelkészítést lehet tartani, és van mód korrepetálásra és tehetséggondozásra, versenyfelkészítésre is. Mennyi pénz maradna így a családi kasszában havi szinten, amit másra tudnának fordítani? Kevesebbet kellene a szülőknek otthon együtt tanulni a gyerekekkel, ha hiányzott, vagy lemaradt az anyagban. Az így felszabaduló időt arra fordíthatnák, amire szeretnék.

Tanári utánpótlás

Ha gyerekek azt látják, hogy a kiegyensúlyozott tanáraik szuper órákat tartanak nekik, személyes odafigyelést kapnak, és emiatt a társadalom megbecsüli őket, akkor sokkal vonzóbb lesz számukra a tanári pálya. Ha a kislányom az óvodában nem azt meséli az óvónéninek, hogy apa mindig csak dolgozik, ha megtapasztalja, hogy a tanári hivatás nem a saját gyerekeitől vonja el az embert, akkor nagyobb az esély arra, hogy tanár legyen.

Kedves Szülők és Nagyszülők!

A legnagyobb nyertesek a gyerekek lesznek! Álljanak mellénk! Mert azzal a gyerekek jövője mellé állnak!

Lakatos Máté
középiskolai tanár
négygyermekes édesapa


Nyitókép: MTI/Ujvári Sándor

Ezt az írást nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, az új, biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

#oktatás