Így veszünk részt a fegyverszállításban és az energiafüggőség megszüntetésében

·2022.03.29

Mindössze öt nappal a választás előtt a magyar közélet egyik leghangosabb vitája arról szól, hogy Magyarország szállítson-e fegyvert az ostromlott Ukrajnába, illetve hogy azonnal le kell-e állítani az Oroszországból származó energiahordozók importját. Érdemes ezekkel kapcsolatban néhány tényt rögzíteni.

1. A magyar kormány minden támadó és védekező fegyverszállítmányt átenged az ország területén, csak a „halálos erő célba juttatására tervezett katonai felszerelések” nem mehetnek közvetlenül Ukrajnába, minden más igen. (Forrás: Magyar Közlöny, az 1120/2022. III. 7. kormányhatározat, letölthető innen.)

A közvélekedéssel és jórészt a magyar kormánytagok nyilatkozataival szemben megadták az engedélyt az Európai Békekeretben érkező „nem halálos erők” – például egyéni védőeszközök, elsősegélynyújtó felszerelések és üzemanyag – „Magyarország területén szárazföldi és légi úton más szövetséges tagállamba, illetve szükség szerint Magyarország területéről Ukrajna területére történő szállítására”. (idézet a Magyar Közlönyből)

A magyar kormány engedélyezte „halálos erők” transzferét is – csak például az EU- és NATO-tag, tehát szövetséges Románián keresztül. Összefoglalva: Magyarország cselekvően támogatja, hogy az Európai Békekeretben fegyverek érkezzenek Ukrajnába.

2. Ahogy Rácz András Oroszország-szakértő a HetiVálasz podcastban a háború kitörése után elmondta, a Kárpátalján keresztüli hadfelszerelés-szállítás stratégiailag nem indokolt a rossz minőségű utak, a megmászandó hegyek és más infrastrukturális nehézségek miatt. A szállítás sokkal egyszerűbben megoldható a hosszabb és kevésbé bonyolult lengyel–ukrán határon. Rácz a napokban leírta azt is: „nincs arra nyilvános adat, hogy Oroszország akárcsak egyetlen fegyverszállítmányt is megtámadott volna az elmúlt egy hónapban”.

A fegyverszállításokra vonatkozó egyik részlet az 1120/2022. III. 7. kormányhatározatból (forrás)

2/a Aki azt képviseli, hogy egyáltalán nem kellene semmilyen fegyvert szállítani az ukránoknak, egyúttal azt is mondja, hogy a békét a minél gyorsabb és minél nagyobb arányú orosz győzelemmel kell elérni. Vagyis azzal, hogy az 5 különböző nemzetközi egyezményt megszegve, agresszorként és (minden jel szerint) háborús bűnösként fellépő Moszkva minél kevesebb akadállyal érje el a céljait.

3. Magyarország ebben a konfliktusban nem semleges. Triviális, de le kell írni: Magyarország NATO- és EU-tag. Részei vagyunk a NATO katonai és polgári struktúráinak, ennek keretében a magyar kormány engedélyezte „a szövetséges fegyveres erők […] Magyarországra települését”. (Forrás: Magyar Közlöny, 1120/2022. III. 7. kormányhatározat.) Teljesebb háttér Szűcs Anita külkapcsolati szakértő bejegyzésében.

4. Legmagasabb szintű NATO- és USA-nyilatkozatok szólnak arról, hogy nem lesz nyugati fegyveres beavatkozás, vagyis nem lesz légtérzár és nem akarnak katonákat (benne magyarokat) küldeni a konfliktusba. Ennek oka, hogy a NATO és Oroszország közötti direkt katonai konfliktus a harmadik világháború kirobbanásához vezetne.

5. Utóbbit Moszkvában is pontosan tudják, ezért nem fog NATO-tagországot támadás érni. Magyarország biztonságát a NATO 5. cikke garantálja: a katonai védelmi szövetség lényege az, hogy egy esetleges (orosz) támadás esetén az agresszor nemcsak a magyar, hanem a brit, francia, amerikai stb. haderővel kerül szembe.

A NATO-csapatokra vonatkozó egyik részlet az 1120/2022. III. 7. kormányhatározatból (forrás)

6. Orosz energiahordozók. Az EU-tagállamok március 11-én Versailles-ban bemutatták a REPowerEU című javaslatot, mely NEM azonnali szankciókat, az orosz gázról való azonnali leválást vezet be, hanem a következő 5 évre irányozza elő a fokozatos függőség-megszüntetést. A REPowerEU-t Magyarország támogatta. Politikai nyilatkozatok szintjén persze szóba kerül az azonnali leválás, de az uniós cselekvés szintjén nem, azt Németország sem támogatja.

🔴 Politikai következtetések: amikor magyar kormánytagok arról beszélnek, hogy „ezután sem engedjük át a fegyverszállítmányokat hazánk területén” (Szijjártó Péter, 03.25.), akkor nem mondanak igazat. A magyar kormány kommunikációja 100%-ban a semlegesség és a „nem szállítunk” köré épül – egyik sem igaz. Az ellenzék sem szerepel fényesen, amikor Márki-Zay Péternek a Szerbiát szétbombázó, amúgy 22 éve inaktív Wesley Clark ex-NATO-kápóval sikerül egyeztetni (Clark ráadásul hadi érdemei után bement a cégével szenet kutatni Koszovóba), de az nem az ellenzék, hanem a kormány miatt van, hogy de facto szétesett a V4-es együttműködés (friss: Lemondják a V4-es védelmi miniszterek budapesti találkozóját, miután Csehország és Lengyelország elutasította a részvételt), a legfontosabbnak tartott térségbeli szövetségesek távolodnak, mint a lengyel Jarosław Kaczyński és a szlovén Janez Janša, az ukrán nacionalizmust tüzelő budapesti kettős játék miatt veszélybe kerülhetnek a kárpátaljai magyarok. (Erről itt írtunk.) A kormányzati média minden erejével továbbra is Brüsszelt üti-veri, Zelenszkijnek üzenget. Mivel Moszkvát ez jól láthatóan nem hatja meg (a hivatalos besorolás szerint Magyarország „barátságtalan” állam), ezért ennek semmi más célja nem lehet, csak a belpolitika haszonszerzés.


Nyitókép: ukrán katonák pakolnak egy Boeing 747-412 típusú repülőgépből FGM-148 Javelin típusú amerikai páncéltörő rakétákat, amelyet az USA katonai támogatás részeként küldött (a kép 2022. február 11-én készült) Forrás: SERGEI SUPINSKY / AFP

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, az új, biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

Kategória: Nagytotál