Már „ellenzéki” médiacsoportja is van a NER-nek – ezzel együtt a sajtó kétharmadát kontrollálják

·2022.02.08

Az állami média és a vállaltan kormánypárti orgánumok alkotta csúcsliga mellett megszületett a NER-sajtó másodosztálya: a Fidesz-rendszer tulajdonosi befolyása alá került, ám tartalmilag – még – nem teljesen átállított, „ellenzékinek”, függetlennek vagy pártsemlegesnek tűnő kiadványok csoportja. Az összesen 241 országos hatású közéleti- vagy tömegcsatornából 26 sorolható a fenti átmeneti kategóriába, 132 pedig tisztán fideszes. Ha e két számot összeadjuk, már kétharmadnál járunk – listánkon ráadásul további nyolc, úgymond „bizonytalan státuszú” médium is szerepel.

„Mostanra sikerült megteremteni a médiaegyensúlyt Magyarországon” – a minap ezzel a címmel számolt be a Magyar Nemzet arról az Igazságháborúk című konferenciáról, amelyet a közpénzfaló Batthyány Lajos Alapítvány, a Magyar Nemzeti Médiaszövetség, valamint az Alapjogokért Központ rendezett. S hogy biztosan ne legyen érdemi vita semmiről, az ankétot a jelenlegi hatalomhoz ugyancsak minden körülmények között lojális XXI. Század Intézet és Nézőpont Intézet főalakjai tették „színesebbé”. Egyedül G. Fodor Gábor törte meg az összhangot – megfeddvén azokat, akik jobboldaliként még az abszolút igazságot merik keresni, ahelyett, hogy tudomásul vennék, a nyilvánosságban „igazságok háborúja zajlik”. A megteremtődött médiaegyensúlyt a felszólalók szerint egyébként úgy kell érteni, hogy „ha az eléréseket nézzük, akkor jelenleg nagyságrendileg ugyanannyian olvassák a kormánypárti és az ellenzéki médiatermékeket”. A konferenciázók tehát úgy látták: tűnhet soknak a fideszes vagy újonnan kormánypártivá átalakított orgánumok száma, valójában nem ez a fontos. Hanem az, hogy a meglévő csatornákon keresztül mennyi emberhez jutnak el az ilyen vagy amolyan oldali hírek, kiadványok.

Mivel a Válasz Online hisz az igazságban és a tények radikalizmusában, a kissé légies „elérés” vizsgálata helyett ragaszkodunk a kormányoldal által megtartott, „megszelídített”, átvett, felvásárolt érdekeltségek számának áttekintéséhez. Egyszerűen azért, mert a nyilvánosság meglévő fórumai közül sokan nem auditáltatják a látogatottságukat. Ráadásul a napi médiafogyasztási adatok gyakran a bulvártartalom aktuális mennyisége szerint lőnek ki vagy hullanak alá – tehát semmi közük egy-egy sajtótermék közéleti befolyásolóképességéhez, véleményvezérségéhez. (Példának okáért: a Digitális Közönségmérési Tanács [DKT] és az e.Gemius legfrissebb, idén januári kimutatása alapján a Telex, a hvg vagy a 444 napi átlagos egyedi látogatószáma nincs a top 9-ben – szemben például az Index-szel, az Origóval, a ripost.hu-val és a Borsonline-nal –, miközben a politikai jelentőségük aligha vitatható.) Amennyiben tehát a legellenőrizhetőbb és -érdemibb piaci adatra vagyunk kíváncsiak, először is azonosítanunk kell az országos hatású közéleti médiumokat, majd megállapíthatjuk, hány kiadványt, csatornát ellenőriz tulajdonosi oldalról a Nemzeti Együttműködés Rendszere, illetve a Fideszen kívüli világ.

Bő egy éve, nem sokkal az Indextől lelépők Telex-indítása után igazoltuk, hogy a NER már addigra megszerezte a kontrollt a politikailag releváns sajtótermékek 50 százaléka felett. Tehát feléptette az infrastruktúrát ahhoz, hogy egy tömbként uralja a piac nagyobb részét – úgy ráadásul, hogy a nyilvánosság másik fele nem valami „összellenzéki” üzenetközvetítő konglomerátum, hanem jórészt egymástól is független, értékrendileg nehezen összeolvasztható szigetek halmaza. Ahol a szereplők jól látható része – például a Válasz Online is – fontosabbnak tarja a sajtószerű működést, a klasszikus újságírást a hatalmi vagy pártszempontoknál.

Mára újabb történetek egyértelműsítették, hogy mely médiumok kényszerülnek „felajánlani függetlenségüket”, értsd: rendre átengedni a felületeiket a kormányzati propagandának, politikaitermék-közvetítésnek. Tavaly ősszel az ellenzéki előválasztás bizonyult vízválasztó eseménynek, majd elindult a parlamenti voksolás előjátéka – és rögtön meg is dőltek azok a tulajdonosi fogadkozások, hogy például a Pesti Hírlap–168 Óra-klub, illetőleg az Index minden körülmények között megőrzi hitelességét és eredeti karakterét.

Ahogy már dokumentáltuk, a Michaeli, Schwartz & Brit Média Holding Zrt. ernyője alatt egy tulajdonosi körbe terelődött a régen a baloldal „tábori” újságjaként emlegetett 168 Óra és a 168.hu internetes portál, az Elle magazin, a Neokohn nevű konzervatív-liberális zsidó oldal, valamint az ingyenes terjesztésű Pesti Hírlap. Amely aztán meghökkentően egyoldalú, az akkori – később felmondott – főszerkesztő számára is elviselhetetlen Dobrev-kampánnyal szállt be az ellenzéki előválasztásba. Ezzel természetesen a Fideszt segítették (volna), hiszen a kormányoldal „Gyurcsánynét” óhajtotta 2022-es ellenfélnek. Cserébe állami jutalomhirdetések zúdultak a lapra, s ez a központi pénzfolyatás azóta is tart – de a Szerencsejáték-reklámok és „Előre megy, nem hátra” típusú tájékoztató oldalak közé néhány cikk is odafér azért.

Nyilván nem független a kormányzati törődéstől, hogy az általunk a Rogán Antal-féle letelepedésikötvény-biznisz egyik szereplőjeként körberajzolt Shabtai Michaeli kiadóvállalata egyre nagyobbakat mer álmodni és cselekedni. Nemrég felvásárolták például a Jazzy és a Klasszik rádiókat, továbbá egy plakátcéget is.

Ami az Indexet illeti, ők az úgynevezett Városháza-ügy különös adagolásával tették nyilvánvalóvá, hogy a jövőben újságírói produktumok mellett „hozott anyagoknak” is helyt adnak – igaz, itt nem a főszerkesztő, „csak” a belpolitikai szerkesztő sokallt be a ténytől, hogy a portált platformként használta valaki, és politikai támadást hajtott végre az ellenfeleivel szemben. Idén aztán újabb weboldal csatlakozott a bunkósbot-médiakoalícióhoz: az addig súlytalan, jobbára csak információ-másodközlő felületként működő Propeller hozta az álhírgyanús szenzációt, hogy „Hadházy Ákosról gyermekbántalmazási ügy került elő” (melyet az érintett igyekezett csípőből korrigálni). Mindezt már úgy osztotta tovább a fideszes sajtóholding Origója – az úgymond „baloldali” Propellerre hivatkozva –, hogy az ellenzéki politikus „összeverte nevelt kisfiát”. Nos, a Propeller a valóságban annyira baloldali, hogy az ismert Fidesz-közeli milliárdos, Nagy Elek tulajdona. Pontosabban: az ő Pannon Online Média Kft.-je jelenteti meg a lapot – a nuus.hu, Napidoktor.hu, ÍzesÉlet.hu, Fintechradar.hu, Gamer.hu, Ragazze.hu életmódi érdekeltségekkel együtt.

Miként alábbi gyűjtésünkből kiderül, az Index, a Pesti Hírlap–168 Óra-kör és a Pannon Online termékcsoport mellett számos NER-tulajdonú, de tartalmilag – még – nem teljesen átállított, ellenzékinek, függetlennek vagy pártsemlegesnek látszó csatorna léte vált nyilvánvalóvá az elmúlt hónapokban. Már összesen 26 ilyen médiumról beszélhetünk. Lett hír- és bulvárkiadványa a kormányzat kedvenc biztonsági cégéből (Valton) hasznot húzó Bessenyei Istvánnak, a Rogán Antal előző feleségével üzleti tandemben működő Sarka Katalin férjének – továbbá az Orbán Viktorhoz családilag kötődő Pedro Vargas Santos David portugál üzletembernek, aki ismeretlen eredetű pénzből, magántőkealapos csellel teszi rá a kezét az európai CNN-ként pozícionált Euronews televízióra.    

Összeálltásunkban e 26 „félfideszes” produktum előtt 132 olyan sajtóérdekeltség követi egymást, amely nyíltan kormánypártiként értelmezi saját magát – vagyis mostanra a választási szempontból releváns média kétharmada a NER ellenőrzése alá került.

A már emlegetett korábbi anyagunkban még csak 88 országos hatású médiumot világítottunk át, ebbe a kimutatásba viszont a közéleti mellett a csúcsolvasottságú vagy -nézettségű bulvár- és sportszektor is belefért – közvetve ugyanis ezek is „karcolják”, megjelenítik az országban zajló ideológiai vitákat. Ráadásul kiadóik többsége azt jelezte az Állami Számvevőszéknek, hogy hajlandó helyet biztosítani politikai hirdetéseknek a hivatalos kampányidőszakban. A gyűjtésben önállóan szerepeltetjük továbbá azokat a nagy hagyományú, tömegekhez szóló regionális lapokat, amelyek most a fideszes médiaholding alá tartoznak – de természetesen a velük konkurálni képes, nem kormány-lekötelezett térségi portálok is megjelennek a mindösszesen 241 egységből álló felsorolásban.

×××

Kis magyar médiapiac

I. Állami csatornák (13)

Televíziók: M1, Duna, Duna World, M2 Petőfi, M4 Sport, M4 Sport+, M5; rádióadók: Kossuth, Petőfi, Bartók, Dankó; internetes oldalak: hirado.hu, m4sport.hu

II. A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (Mediaworks Hungary Zrt.) alá tartozó kormánypárti termékek (83)

Bulvárkiadványok és internetes felületeik: Bors, borsonline.hu, Hot!, Ripost7, ripost.hu, astronet.hu; televízió: Hír Tv, hirtv.hu; rádiók: Retro Rádió,Karc FM, Gong; nemzetközi hírügynökség: V4 Agency (v4na.com); önálló internetes médiumok: origo.hu, Newsfeed (a Freemail kilépőoldala), 888.hu, life.hu, she.hu, hirvilag.hu, mainap.hu, hirnyolc.hu, csupasport.hu, sportslife.hu, unilife.hu, sulilife.hu, thatslife.hu; napilapok és internetes kiadásaik: Nemzeti Sport, nso.hu, Magyar Nemzet, magyarnemzet.hu, Metropol, metropol.hu, Világgazdaság, vg.hu; hetilapok, magazinok és internetes formáik: Szabad Föld, Mandiner, mandiner.hu, Figyelő, figyelo.hu, City 7 Magazin, FourFourTwo, fourfourtwo.hu, Fanny, Vasárnap Reggel; regionális médiumok: 24 Óra, kemma.hu, Békés Megyei Hírlap, beol.hu, Délmagyarország, delmagyar.hu, szegedma.hu, Dunaújvárosi Hírlap, duol.hu, Észak-Magyarország, boon.hu, Hajdú-bihari Napló, haon.hu, Heves Megyei Hírlap, heol.hu, Fejér Megyei Hírlap, feol.hu, Új Dunántúli Napló, bama.hu, Új Néplap, szoljon.hu, Kelet-Magyarország, szon.hu, Kisalföld, kisalfold.hu, Napló, veol.hu, Nógrád Megyei Hírlap, nool.hu, Petőfi Népe, baon.hu, Somogyi Hírlap, sonline.hu, Tolnai Népújság, teol.hu, Vas Népe, vaol.hu, Zala Hírlap, zaol.hu és a Maraton lapcsoport kiadványai

III. Egyéb NER-kézben lévő, vállaltan kormánypárti médiumok (36)

A Mészáros Lőrinc–Vaszily Miklós-tengelyhez tartozó televíziós csatornák: TV2 Média Csoport (TV2, Super TV2, Mozi+, Spíler Tv, Spíler 2 Tv, Izaura, Zenebutik, Prime, FEM3, TV2 Séf, TV2 Kids, TV2 Comedy, Jocky Tv, Moziverzum), Pesti Tv; egyéb kiadványok: pestisracok.hu, nullahategy.hu (a kiadó közvetett tulajdonosa a Huth Gergely-féle Gerilla PresS Kft.), vasarnap.hu (a KDNP-közeli Kovács K. Zoltán Alapítvány kiadványa), Magyar Demokrata hetilap, demokrata.hu (a lapkiadó Artamondo Kft. tulajdonosa Bencsik András), Magyar Hírlap, magyarhirlap.hu (a kiadót Széles Gábor birtokolja), a Megafon intézményesített és pénzelt médiapartnerei, blogstar.hu, sportfaktor.hu (utóbbi két médium Csúri Ákos köreihez tartozik), kontra.hu (a lapot kiadó Ctrl-T Creative Zrt.-t részben a jobboldali megmondóként ismert Megadja Gábor birtokolja, a cégjogi képviselő pedig Habony Árpád állandósított ügyvédje, Kovács Loránd), axioma.hu (a „digitális közéleti tér” kiadója az Axióma Kulturális Alapítvány, melynek kuratóriumi elnöke Giró-Szász Áron miniszterelnöki megbízott), latoszogblog.hu (a felület kiadója a Schmidt Mária-féle Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány), reaktor.hu (a lapot kiadó Reaktor Alapítvány a Fidelitas holdudvarához tartozik), corvinak.hu (a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány kiadványa), magyarforum.info (a Csurka István lapjának maradványaként működő médium rendszeres „alákérdező” a Kormányinfón), breuerpress.com, Heti TV (utóbbi két csatorna kiadója a Kormányinfó másik törzskérdezője, Breuer Péter), Sportrádió (a Nemzeti Sporttal szimbiózisban működő, politikával túlfűszerezett adó tulajdonosa Szöllősi György), Médiapiac, mediapiac.com (Boros Bánk Levente kiadványai)

IV. Szintén NER-befolyás alá került, de tartalmilag – még – nem teljesen átállított sajtótermékek, illetve hozzájuk tartozó politikamentes kiadványok (26)

Mészáros Lőrinc és/vagy Vaszily Miklós köreihez tartozó internetes és elektronikus csatornák: Indamedia Network (index.hu, napi.hu, velvet.hu, femina.hu, divany.hu), Rádió 1-hálózat (a médiaszolgáltatást végző Radio Plus Kft.-t közvetve Schmidt Zoltán, Mészáros alapembere tulajdonolja), Best FM (a Best Radio Kft.-t Sakalj Ferenc, Mészáros egy másik bizalmasa birtokolja), Base FM (ez az új adó is masszívan kötődik a felcsúti milliárdoshoz); Life Tv, Ozone Tv (utóbbi két csatorna Mészáros exnejétől került Vaszily és Hajdú Péter irányítása alá), indirekt.hu (Hajdú Péter saját bulvároldala); a Rogán-barát Shabtai Michaeli és Milkovics Pál médiacsoportja: Pesti Hírlap, 168.hu, 168 Óra hetilap, Jazzy Rádió, Klasszik Rádió, neokohn.hu, Elle; a Fidesz-közeli Nagy Elek Pannon Online Média Kft.-jének oldalai: propeller.hu, nuus.hu; a Valton-haszonhúzó Bessenyei István és/vagy Sarka Katalin érdekeltségei: naphire.hu (a kiadóban az ATV vezére is társtulajdonos), femcafe.hu, twn.hu (utóbbit közösen adja ki Sarka és Rogán Antal korábbi felesége); egyéb médiumok: Euronews (a nemzetközi csatorna nemrég került NER-közelbe), Dikh Tv (egy Habony Árpád köreihez köthető szereplő is beszállt a televízióba – az alább emlegetett Radu Morar üzletember mellé), novekedes.hu (a gazdasági portál több állami érdekeltséggel és a Magyar Nemzeti Bankkal is partnerségben működik, a tulajdonos-főszerkesztő Kamasz Melinda egykor a Fellegi Tamás vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtófőnökeként is tevékenykedett)

V. Bizonytalan státuszú sajtótermékek (8)

A kormánybarát Hit Gyülekezete-vezető, Németh Sándor médiumai: ATV, ATV Spirit, atv.hu, Spirit FM, Hetek hetilap, hetek.hu; egyéb: Népszava, nepszava.hu (a lapot kiadó XXI. Század Média Kft. a kormányzattal jó kapcsolatot ápoló Puch László MSZP-expénztárnoktól került át a szintén kétkulacsos Leisztinger Tamáshoz)

VI. Ellenzéki hátterű kiadók „alkotásai” (9)

A DK narratíváját követő oldalak: nyugatifeny.hu, ezalenyeg.hu (az oldalak pártos jellegét itt járták körül); elismerten Jobbik-közeli platformok: alfahir.hu, N1Tv; szocialista hátterű médiumok: hirklikk.hu, pestibulvar.hu (a médiumok MSZP-s leágazásairól itt lehet olvasni); LMP-s kötődésű kiadványok: azonnali.hu, ugytudjuk.hu, egriugyek.hu (az LMP-s Ungár Péter országos, illetve a KESMA megyei lapjaival konkuráló regionális egységei)

VII. Hagyományos (magyar vagy nemzetközi) kiadóvállalatok érdekeltségei (38)

A német Bertelsmannhoz tartozó RTL-csoport: RTL Klub, RTL II, RTL+, RTL Gold, Cool, Filmplusz, Muzsika Tv, Sorozat+, rtl.hu; a német-svájci Ringier Axel Springer-csoport kiadványa: Blikk, blikk.hu, blikkruzs.hu, Kiskegyed, Glamour, glamour.hu, noizz.hu; a Varga Zoltán-féle Centrál Médiacsoport termékei: 24.hu, Nők Lapja, Story, Best, Meglepetés, Marie Claire, nlc.hu, cosmopolitan.hu; egyebek: InfoRádió, infostart.hu (a médiumok tulajdonosa Módos Márton), portfolio.hu, penzcenrtum.hu; (utóbbi két portál részben Balogh Gabrielláé, az OTP igazgatósági tagjáé), Forbes, forbes.hu (az amerikai Forbes magazin magyar mutációi), szabadeuropa.hu (amerikai adófizetői pénzből működő médium), a Deutsche Welle magyar tartalmai, Joy magazin, joy.hu (a Marquard Media kiadványai), wmn.hu (D. Tóth Kriszta lapja), szeretlekmagyarorszag.hu, Sláger FM, Sláger Tv (utóbbi két adó a Radu Morar-féle Tematic Media Grouphoz tartozik)

VIII. Részben pártoló tagsággal, közösségi finanszírozással működő, a szerkesztők tulajdonában lévő médiumok (28)

HVG Group (HVG, hvg.hu, eduline.hu); Magyar Jeti-csoport (444.hu, qubit.hu); telex.hu, Partizán, valaszonline.hu, atlatszo.hu, direkt36.hu, g7.hu, Magyar Hang, hang.hu, szemlelek.net, merce.hu, Magyar Narancs, magyarnarancs.hu, Jelen, klubradio.hu, Tilos Rádió, Élet és Irodalom, mfor.hu–privatbankar.hu, media1.hu; a KESMA megyei lapjaival konkuráló regionális érdekeltségek (debreciner.hu, nyugat.hu, szegeder.hu, szabadpecs.hu, borsod24.hu)

A cikkben szereplő cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.


Nyitókép: Orbán Viktor miniszterelnök a sajtónak nyilatkozik, miután leadta szavazatát a kvótanépszavazáson 2016. október 2-án (fotó: Anadolu Agency/Kurucz Árpád)

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, az új, biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

Kategória: Nagytotál