A NER világszabadalma: alpári bulvár állami pénzből

·2021.05.31

Sosem készült még akkora bulvárarzenállal a kampányra a Fidesz, mint most. A „tömegmédia-divízió” több fontos átalakításon esett át, és szűk egy évvel a választás előtt immár készen áll: a Ripost karcsúbb, de gátlástalanabb lett, irányba állt a Bors, a billegő városok (és csak azok) pedig külön ingyenes politikai bulvárlapot kaptak. A kormányzati sajtóholding világszinten is új minőséget hozott létre: az alpáribbnál alpáribb címeket nem kis részben állami pénzből gyártó bulvársajtót. A bulvár kormányfüggésének különlegessége továbbá: míg a briteknél a bulvár alighanem hónapokig vesézte volna az ország leggazdagabb emberének egy celebbel kötött házasságát, annak minden részletét, a hazai, kontrollált bulvársajtó Mészáros Lőrinc szája íze szerint hozta a Várkonyi Andrea-történetet is.

„Vajon milyen feladat hárul az országmentő erkölcsszolgáltatásban a bulvár bűzhödt mocsarából még valamelyest kilátszó médiára? Nem volna itt az ideje kampányt indítanunk a kimondott és leírt szó hiteléért, fellázadni a kollektív agymosás ellen?” (Csontos János, Magyar Nemzet, 2004.) „Ha a konzervatív újságíró mégis fél valamitől, akkor a középszerűségtől és a bulvártól.” (Bayer Zsolt, Magyar Hírlap, 2016. január) „Hogy kié ez a másik Magyarország? Hát a celebeké. […] A »legforróbb« sztártitkok. A »legféltettebb« sztártikok. Nincs olyan bulvár hetilap, amelynek címlapja nem kínál ilyen és ehhez hasonló olvasmányokat. Édes jó Istenem…” (Seszták Ágnes, Magyar Nemzet, 2008.)

A világ nagyot fordult a 2010 előtti, de még a 2016-os idézet óta is: a „legforróbb sztártitkok” szlogen alatt futó bulvárlap, a HOT! például ma már a fideszes kötődésű Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kezében van, Várkonyi Andrea itt jelenti be eljegyzését Mészáros Lőrinccel, Orbán Viktor pedig személyesen köszönti a lap főszerkesztőjét, Kelemen Krisztát a Karmelita kolostorba szervezett zártkörű partin. A kormánypárti sajtótömb már egyáltalán nem fél a bulvártól: a KESMA összesen nyolc darab online vagy nyomtatott bulvárterméket tart el (Ripost és Ripost.hu, Bors és BorsOnline, HOT!, Life, She.hu és ide sorolható a City7 is), de tele vannak „könnyed” tartalmakkal az online megyei lapok és az Origo is. A Mediaworksben van külön „bulvár és magazin divízió” is, Ómolnár Miklós Ripost-főszerkesztő vezetésével.

A kormányzati bulvár háza táján az utóbbi hónapokban több fontos változás is történt:

• 2020 szeptemberében megszűnt a Lokál című ingyenes napilap, helyére a konszolidáltabb(nak tűnő) Metropol lépett;
• idén márciusban több vidéki városban is elindult a City7 című ingyenes hetilap, mely tördelésében, hangvételében, minőségében ugyanaz, mint korábban a Lokál volt;
• februárban megszűnt a napi Ripost, helyére a heti Ripost lépett, a korábbiaknál több politikával és provokatívabb címlapokkal;
• új dizájnt kapott és bulvárban erősített az Origo;
• „megizmosodott” a Bors közéleti része, ezzel párhuzamosan január végén felmondott a főszerkesztő és több újságíró.

Médiás beszélgetéseink alapján a választások előtt szükséges „struktúramenedzselés” dandárja ebben a szegmensben is véget ért. A változásoknak minden esetben politikai oka volt, és minden egyes lépés azt bizonyítja, hogy a Fidesz által korábban – kulturális értelemben – hulladéknak tekintett bulvár 2021-ben már nem ellenség, hanem erőforrás.

Ennek legjobb példája a City7: a március végén útnak indított nagy példányszámú, ingyenes lapot olyan városokban terjesztik, ahol a Fidesz jelöltje kikapott a 2019-es önkormányzati választáson. Így van City7 többek között Miskolcon, Egerben, Szekszárdon, Hódmezővásárhelyen és Szombathelyen, de nincs például Debrecenben vagy Győrben. A hetente az utcán szórt és a postaládákba dobott City7 minden városban nagyjából ugyanúgy néz ki: az első oldalak a helyi közéletről szólnak, a kormányt erősen támogató üzenetekkel, majd néhány oldal bulvár, részben a Borsból, a HOT! magazinból és más Mediaworks-kiadványokból idézve – itt Király Linda, Mádai Vivien, Korda György és a többi szokásos bulvárhős életéről tájékozódhatnak az olvasók. Majd ismét helyi ügyek és sport, összesem 5-6 oldalon. A City7-lapcsaládot a KESMA zászlóshajója, a Mediaworks adja ki, főszerkesztője Pósa Árpád, aki korábban a HírTV.hu-nál és a Magyar Nemzetnél töltött be vezető pozíciót, húsz évvel ezelőtt pedig a Playboy főszerkesztője volt. A városi mutációkban megjelenő tartalmakért helyi szerkesztők felelnek. Az átlagos City7 így néz ki:

A 2021. május 21-i City7 egri kiadásának címlapja (forrás: HEOL.hu)

Tördelésre és szólásmódra is pontosan olyan, mint korábban a „napi bulvár, ingyen” szlogennel terjesztett Lokál volt. (A City7-nek nincs netes kiadása, de az egyes lapszámok a megyei portálokon visszaolvashatók, például itt, itt vagy itt.) A lapban nyoma sincs a kiegyensúlyozott tájékoztatásnak, a „Helyi sztori” rovatot minden városban leplezetlen kormánypropaganda tölti meg. Az egri kiadványban a szerkesztők még arra is ügyeltek, hogy a Tündérszépek rovat a megfelelő helyre kerüljön:

A 2021. május 21-i City7 egri kiadásának egyik belíve (forrás: HEOL.hu)

A Tündérszépek és a 4-6 oldalnyi Szandi-, Kulcsár Edina- és Détár Enikő-hír és a többi bulvártartalom persze csak a vivőanyag, a kiadvány lényegét tekintve politikai revolverlap, amivel a hatalmi gépezet a „lakótelepek népét” próbálja lebeszélni az ellenzékről és megerősíteni a helyi Fidesz-jelöltet. Minden bizonnyal megpróbálnak majd hatni az ellenzéki előválasztásra is, de igazán komoly szerepe jövő tavasszal lesz, amikor

itt jelenhetnek meg a kampánystábban legyártott karaktergyilkos üzenetek. Vagyis a City7 nem sajtó-, hanem kampánytermék, akkor is, ha formailag nem a pártközpont jelenteti meg.

A Mediaworks egyre inkább így használja a Bors című online- és napilapot is, melyben az utóbbi évben megszaporodtak a direkt kormányüzenetek, mint ez:

Részlet a Bors című napilap május 29-i számából

A főszerkesztő, Kovács Vince a Media1 értesülései szerint politikai okból távozott idén januárban. Ezt a mi háttérbeszélgetéseink is megerősítik. A Vajna-korszakban, 2017 körül a szerkesztőség még alig találkozott politikai elvárásokkal, a KESMA-átvétel után azonban egyre többször nyúltak bele kívülről a munkájukba – persze csak a közéleti üzeneteket kellett „irányba tenni”, a celebfolyam és a dinnyecicik maradtak. Úgy tudjuk, ma már a Borsnál is Ómolnár Miklós bulvárfőnök fújja a passzátszelet, ez pedig sok lehetett a felmondott főszerkesztőnek és a nyomában távozott két másik kollégának. Beszédes, hogy január óta nem is neveztek ki új vezetőt a szerkesztőség élére; az impresszumban csak főszerkesztő-helyettesek szerepelnek. És persze a Mediaworks illetékesei.

Ómolnár márciusban saját Youtube-csatornával jelentkezett, melynek Brüsszelt leleplező „exkluzív” anyagát kötelező volt átvenni a Ripost mellett a Borsnál is. A Hazudott Brüsszel a vakcina-szerződésekről? Ómolnár Miklós megszerezte a dokumentumokat című hír aztán körbement a teljes KESMA-sajtón. A BorsOnline politika rovata már semmi másról sem szól, csak a direkt kormányzati üzenetek akadálytalan továbbításáról. Így fordulhat elő, hogy a bulvárlap cikkajánló algoritmusa egymás mellé dobja az Orbán Viktor brüsszeli harcait dokumentáló híreket és az olyan címeket, mint hogy Dobjon el mindent! A gigamellű Demi Rose is regisztrált a legnagyobb pornóoldalra, A férjes asszonyok réme – a dögös MILF büszke arra, hogy csak házas pasikkal hempereg – 18+ vagy Megér ez a test ennyiért egy estet? – 18+ Fotók. Mindez a „konzervatív”, „keresztény” sajtóholding nagyobb dicsőségére. (A preambuluma szerint jobboldali értékekre felesküdött Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány kuratóriumának tagjai Szánthó Miklós Alapjogokért Központ-igazgató, Bajkai István fideszes országgyűlési képviselő és Hegedűs Zoltán.)

A bulvárdivízió-vezetőtől tavaly novemberben megkérdezte Jeszenszky Zsolt a PestiTV műsorában: létezik-e jobboldali bulvár, illetve egyáltalán kell-e, hogy a bulvárnak bármilyen politikai vonatkozása legyen? Ómolnár így válaszolt: „A bulvár, az szerintem a dolgok tömörítése. Borzasztó bonyolult, nehezen követhető világban élünk, áradnak ránk az információk. A bulvár pedig megpróbál tömöríteni, megpróbálja a dolgok lényegét megfogalmazni.” Ezt követően világossá tette, szerinte nem ciki Győzike és Kiszel Tünde életét dokumentálni, hiszen ezeknek a figuráknak „spirituális ereje” van.

Ómolnár Miklós bulvárfőnök a PestiTV műsorán (forrás: PestiTV)

Saját lapjába azonban a jelek szerint nem jutott elegendő spirituális erő, hiszen tavaly augusztusban először összement, idén februárban pedig napilapból hetilappá alakult a Ripost. Mely ma már tényleg olyan, mintha a Móricka magazint házasították volna az inverz Nyugati Fénnyel: szerző nélküli lejárató cikkek a lehető legigénytelenebb karikatúrákkal, majd felöntve fideszes politikusokról szóló színes propagandariportokkal. És persze mindemellett a kötelező celebmelléklet. A jól azonosíthatóság kedvéért a hetilapos átalakulás óta a bulvárlap fejlécre írt szlogenje így hangzik: „HAJRÁ, MAGYAROK!”

A 2021. május 25-i Ripost címlapja az ellenzéki vezetőket ábrázoló karikaútrákkal (balra) és egy imázsriport Koncz Zsófia fideszes képviselőről

A Ripost fokozatos összehúzódása a bukás beismerése. Információink szerint a lapot néhány ezer példányban tudják értékesíteni (hivatalos audit nincs), és az online látogatottságot sem a politikailag fontos anyagok húzzák, hanem a Centikre a beteljesülő vágytól – nagyra nyitja a száját az álommellű szépség-típusú, legalpáribb címek. Az obszcén címadás kényszerpálya is, ha egyszer nincs elég aktuális sztori. Márpedig a bulvár halála, ha már klasszikus értelemben bulvárként sem viselkedhet: se a Ripost, se a Bors nem írt például Rogán Antal új házasságáról, és szordínósan dokumentálják Mészáros Lőrinc válását és eljegyzését Várkonyi Andreával. A briteknél a bulvár péládul alighanem hónapokig vesézte volna az ország leggazdagabb emberének egy celebbel kötött házasságát, annak minden részletét, különös tekintettel az anyagiakra.

Utóbbi fejleményt – miután kommentfalakon már hetek óta írtak róla, cikkekben pedig erősen célozgattak rá – a Mediaworks központi celeblapja, a HOT! jelentette be április 21-én, méghozzá címlapon. A legforróbb sztártitkot nyilván nem lehetett volna a végtelenségig titokban tartani, az „ifjú pár” így – a Blikk, a Story vagy más, körön kívüli felület helyett – a rendszer egyik lapját használta a bejelentésre. Ettől a HOT! nem lett politikusabb, és valószínűleg meg is hagyják semleges celebmagazinnak a kampány alatt is, de ehhez hasonló közleményekre jó lehet.

A KESMA ékköve – már ami az olvasói elérést illeti – az Origo, és itt fejlesztették tökélyre a bulvár és a politika (pontosabban: a bulvár és bármi más) vegyítését is. A címlapon a Napi balfék – Karácsony Gergely keresi a szakdolgozatát is! című, természetesen szerző nélküli anyagtól csupán két görgetésnyire olvasható a Tökéletes fenekét az olasz dombokhoz hasonlítja a szexi magyar futballistafeleség – fotó cím, mely besorolás szerint nem bulvár, hanem Sport Bulvár. Vagyis a kormányzati és állami céges hirdetésekkel szépen kitömött Origón külön címke alatt gyűjtik a női sportolókról és férfi sportolók feleségeiről szóló, hasonló színvonalú anyagokat. A szerkesztők gondosan ügyelnek arra, hogy a pornó kifejezés lehetőleg mindig le legyen írva a címlapon, a Karácsony Gergelyt támadó cikkek környezetében most például a Latexben mutogatta magát Monique Covet magyar pornósztár – fotó címmel fokozzák az olvasói figyelmet. A pornó amúgy is állandó kellék a KESMA-világban; mint korábban megírtuk, az Origo alá tagozva működik a Videa, melynek „Felnőtt” csatornája az ország egyik legnagyobb pornómegosztója. Sőt: mióta a közelmúltban az Indavideóról letiltották és visszamenőleg is törölték a 18+ tartalmakat, az Origo-féle Videa lehet a legnagyobb magyar tulajdonú ingyenes pornómegosztó.

Szűk egy évvel a választás előtt tehát bevetésre készen áll a kormányzati bulvárarzenál, melynek – KESMA-n kívüli – tévés lába a TV2, a megszokott celebműsorokkal, ahol egy Hollik István-interjú után még Steiner Kristóf és meleg párja is elfér egy vegán sajtrecept erejéig. A médiagépezet paradoxona, hogy hatékonysága elemenként jelentősen csökkent – a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség számai alapján zuhant a Bors és a HOT! is –, de együtt, politikailag egy irányba állítva még mindig óriási elérést biztosít.

Ennek azonban ára van: a KESMA-ölbe tartozó Mediaworks Zrt. 2019-ben jelentős, 1,44 milliárdos veszteséget hozott össze, dacára a náluk landolt csillagászati összegű állami hirdetésnek. Az auditált olvasottságot felmutatni nem tudó Ripost például egészen bizonyosan nem él meg a piacról, a nyomtatott változatban mást nem is találtunk, csak más Mediaworks-termékeket promotáló barterhirdetéseket, a Ripost.hu-n viszont kifejezetten sok a kormányzati- és a Szerencsejáték Zrt.-hirdetés. Vagyis a kormányzati sajtóholding új minőséget hozott létre: az alpáribbnál alpáribb címeket jórészt állami pénzből gyártó bulvársajtót.


Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink támogatása nélkül. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

hirdetés

Kategória: Nagytotál