A NER működteti az egyik legnagyobb hazai pornómegosztót

·2020.09.21

Kormányzati médiaholdingba tagozása óta először alakították át az Origót, de az ország harmadik legnagyobb portálja az „Újat mutatunk” szlogennel hirdetett ráncfelvarrás után egy valamiben régit mutat: videómegosztója és bulvárhírei ugyanúgy tele vannak explicit tartalmakkal, mintha a „keresztény-nemzeti” tulajdonosváltás meg sem történt volna. A New Wave Media Group Kft. által üzemeltetett Videa 82 ezer pornóvideót tárol, az Origo-címlapon a direkt kormányzati üzeneteket egy-két görgetés választja el a 18+ anyagoktól. Az alábbi gyűjtésből kiderül: más hatalomközeli médiumok is hasonló gyakorlattal működnek. Mindeközben a frissen indult Pesti TV vezető arcai „Verd márki” és „Bazd márki” néven népszerűsítik konzervatív sajtómissziójukat.

Városi kereszteződés, zuhogó eső. A fiú magabiztosan áll mélykék ernyője alatt, a telefonját böngészi. Nem úgy a színen feltűnő lány, aki esőfogó nélkül küzd az elemekkel. A két tekintet találkozik; a fiú felemelt telefonnal int a lánynak – itt megvillan az origo.hu címlap –, aki tétovázás nélkül lép az esernyő alá. Immár ő pörgeti tovább a híreket. Mosolygós zárókép: az eső nem állt el, de a két fiatal (talán) egymásra talált.

A fenti forgatókönyv a szeptember 8-án bemutatott Origo-reklámszpoté. Szlogen: „Nyiss a megújult Origo felé! Újat mutatunk” Az ország harmadik legnagyobb látogatottságú portálját ugyanezekkel a szavakkal hirdetik a kormányzati sajtóholding egyéb termékeiben, illetve plakátokon is. Az „Újat mutatunk” alatt ott az Origo és saját videómegosztója, a Videa logója is.

A megújult Origót reklámozó hirdetések két különböző lapból

Ez az első nagyobb Origo-megújulás és -kampány, mióta tucatnyi más céggel együtt a lapot kiadó New Wave Media Group Kft. is a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) többségi tulajdonába került. Emlékeztetőül: a KESMA úgy jött létre, hogy 2018 végén hatalomközeli üzleti körök az általuk az évek során felvásárolt médiatermékek – a tizennyolc megyei lapból tizennyolc, a Figyelő, a Világgazdaság, a Bors című bulvárlap stb. – kiadóit a már korábban birtokolt fideszes kötődésű lapokkal és tévékkel együtt átadták egy frissen létrehozott alapítványnak. A folyamatot a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánította, ezért a Gazdasági Versenyhivatalnak nem volt hatásköre vizsgálni, hogy több száz médiatermék összeterelése felvet-e versenyjogi aggályokat.

A nagy fúzió tehát két évvel ezelőtt volt, de az Origo váltóállítása már 2016-ban – Száraz István tulajdonosi működése és György Bence főszerkesztősége alatt – megtörtént. Azóta a portál szinte szünet nélküli propaganda-üzemmódban működik. Ennek csupán egyik jele, hogy a Fővárosi Törvényszéktől korábban kikért dokumentum szerint az országos médiumok közül tavaly ők kapták a legtöbb sajtó-helyreigazítási pert, szám szerint 33-at, melynek kétharmadát el is vesztették. Az Origo kormánypártivá transzformálása nem kevesebb, hanem – az előző tulajdonosi érához képest – több bulvárt és alpári címadást hozott.

Korábbi médiaügyi háttérbeszélgetéseinken többen megpendítették, hogy a Fideszben is van elégedetlenség az Origo rengeteg elbukott pere és minősíthetetlen színvonalú bulvártartalmai miatt, ezért akár azt is lehetett gondolni, a következő átalakításnál tartalmilag is hozzányúlnak a portálhoz. Nem így történt.

A harmadik legnagyobb magyar híroldal dizájnban tényleg „újat mutat” (az oldalszélesség például 20 százalékkal nőtt), amúgy maradt a régi. A címlap kiemelt helyeit továbbra is a kormányzati üzeneteknek tartják fent („Orbán Viktor a libernyák doktrína elleni lázadásról és 2022-ről”, „Koronavírus: teljesen belezavarodott a baloldal saját propagandájába” stb.), emellett maradtak nyitóoldalon az altestre célzó címek-fotók („Újabb képeken Katie Morgan erotikus modell és pornósztár”, „11 új, szexi, fürdőruhás fotó Sári Éviről” stb.) és a szintén KESMA-tulajdon Life.hu súlyosabb bulvártartalmai („Chris Evans véletlenül megosztott egy képet a péniszéről”, „Hoppá! A Luxusfeleség szelfizés közben bugyit villantott” stb.).

És továbbra is önálló blokkal van jelen az Origo-címlapon saját videóplatformja, a Videa. Melyről a „konzervatív” tulajdonosváltás és a mostani nagyszabású megújulás ellenére sem távolították el a diszkréten csak Felnőttnek nevezett kategóriát, melyre kattintva a látogató több mint 82 ezer pornóvideóhoz, köztük több száz meleg- és transzexuális pornográf tartalomhoz fér hozzá ingyenesen.

A „felnőtt” Videa kezdőlapja

Ezeket a tartalmakat a felhasználók töltik fel regisztrációt követően, vagyis klasszikus megosztóplatformról van szó. Mióta letiltották a Youtube-ról, ugyanezt az infrastruktúrát használja a Pesti Srácok is. Ami a Felnőtt kategóriát illeti: ennél pezsgőbb hazai pornómegosztó kevés van, nagyjából 10 percenként felkerül egy újabb videó.

A Videa üzemeltetője és az Origo kiadója ugyanúgy a New Wave Media Group Kft., melynek tulajdonosa 2018 óta a fentebb röviden csak KESMA-ként emlegetett Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, mely küldetéséről hivatalos dokumentumaiban így nyilatkozik: „Az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.” Továbbá: „Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk.”

A Válasz Online egy héttel ezelőtt meghívta a podcastadásába a KESMA kuratóriumi elnökét, Szánthó Miklóst – aki egyben az Alapjogokért Központ igazgatója –, hogy aktuális ügyek mellett arról is kérdezzük, nem érez-e ellentmondást az alapítvány céljai és az alapítvány tulajdonában álló médiumok bizonyos működtetési, szerkesztési gyakorlatai között. Egyszerűbben: nincs-e gond azzal, hogy tele vannak a legalpáribb bulvárral és pornóval. Szánthó azonban nem kívánt élni az interjúlehetőséggel.

Nyilatkozott viszont a Mandiner hetilapnak, és a KESMA sikereit firtató kérdésre így válaszolt: „A cégek fúziója lezárult, a médiacsoport valóban kiemelkedő hazai pozíciója megszilárdult. A KESMA azért jött létre, hogy őrizze és építse a nemzeti, polgári és keresztyén sajtókultúrát.”

Ám a KESMA tömegmédiumai nem a Mandiner, a Lugas (Magyar Nemzet hétvégi magazin) vagy a Figyelő, melyekre Szánthó az iménti jelzőkkel célozhatott, hanem a Bors című bulvárlap, az Origo, a Life.hu vagy a Lokál helyére lépett Metropol. Íme néhány jellemző cím a KESMA-kötelékbe tartozó kiadók online portfóliójából, a „könnyed tartalmak” közül, az elmúlt 72 órából:

  • Kis híján megdugta halott párja koporsóját a temetésen egy asszony – videó (Bors.hu)
  • Sajnos ma eldugta a melleit, de azért így is tud nagyon mutatni Köllő Babett – Fotó (Bors.hu)
  • Csak egy bugyi volt rajta, Cicciolina szexi képet posztolt (Metropol.hu)
  • Felül semmi, kezébe vette a dolgokat (Metropol.hu)
  • Hőhullám – írta meztelen fotója mellé a mellét fogdosó Palvin Barbara (Origo)
  • Meztelen terhes hassal pózolt Salma Hayek (Origo)
  • A magyar plus size modell, Sirokai Diána neonzöld csipke fehérneműben szexizik (Life.hu)
  • Rita Ora mellbimbóit mutogatja: őrülten dögös (Life.hu)

Az altestre célzó bulvár és a – papíron – nemzeti célú agitáció találkozása igazán méltatlan helyzeteket produkál. Az Alapjogokért Központ új kampánya például bekerült a Ripost.hu (kiadja: Mediaworks Hungary Zrt., szintén KESMA-tulajdon) alpáribb anyagai közé is. A Benczúr Gyula Vajk megkeresztelése című festményremeke által ihletett hirdetés, valamint az igazság, erő, felemelkedés szóhármas mellett a villantás, popsi, tanga címkéket olvashatjuk a Majdnem balesetet okozott a hídon tangát villantó csaj című „cikkben”:

Forrás: Ripost.hu

Évek teltek el a bulvár- és tömeglapok összevásárlása és a kiadók fúziója után, de a portfólióban nincs nyoma konszolidációnak. Nem tudni, hogy puszta hanyagságból vagy koncepció szerint történt-e így, de a hatalomközeli tulajdonosok „csak” politikailag hangoltak a megszerzett médiumokon, melyek „kulturálisan” ugyanott vannak, mint a nemzetinek címkézett fordulat előtt. Az Origo esetében még egy kicsit lejjebb is. A bulvárhíreket ugyanúgy Korda György és a Zámbó család uralja, csak feljött melléjük a migránshíradó, a Videa-platformon ugyanúgy van pornó, de immár Pesti Srácok is.

Ugyanez a gyakorlat érvényesül a nem KESMA-portfólióba tartozó, de szintén kormányközeli TV2-nél is. Ha kitakarjuk a reggeli műsor, a Mokka közéleti tartalmait, a könnyed interjúk alapján fogalmunk sincs, hogy ez Magyarország legnagyobb „jobboldali” tévéje. 2020. szeptember 18-i témák: L.L. Junior kislánya, Zalatnay Cini félelmei, Tóth Gabi és Tóth Andi veszekedése, Hajdú Péter és a Cicciolina nevű expornós felajánlkozása. Ezt a kínálatot öntötték fel egy Farkas Örs- és egy Halász János-interjúval.

Színvonalban nincs sokkal előrébb a fideszes médiaevolúció legújabb – szeptember 14-én indult – terméke, a Pesti TV sem. Egyik promóciós videójukban a nézők megfigyelhették, amint felnőtt újságírók jelmezbe öltözve, fejükön rizsporos parókával hintóznak a keszthelyi kastély kertjében, és közben egymást Verd márki, Verd márkiné és Bazd márki néven szólítják. (A produkció megnézhető ezen vagy ezen a linken. frissítés: a videókat cikkünk megjelenése után nem sokkal minden platformról eltávolították. A nagysikerű jelenet bizonyos részleteit a loopmegosztók őrzik.) A KESMA-n kívüli tulajdonban álló, Huth Gergely programigazgató vezette csatorna több önmeghatározása közül az egyik úgy szól, hogy itt a bizonyíték, hogy „nem vagytok egyedül a világon a konzervatív gondolataitokkal”. Kérdés persze, hogy miféle konzervatív sajtó épül a Verd márkis poénok, a Kis híján megdugta halott párja koporsóját színvonalú bulvárhírek és a pornóval olvasókat-nézőket gyűjtő tartalomkezelési gyakorlat mellett.


Nyitókép: illusztráció (Domaniczky Tivadar / Válasz Online)

Ez a cikk olvasóink támogatása nélkül nem készülhetett volna el. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

Kategória: Nagytotál