Megtaláltuk Habony Árpádot: Londonban épít nemzetközi hírügynökséget

·2019.04.09

V4 News Agency (V4NA) néven indult új nemzetközi hírügynökség Habony Árpád befolyási övezetében. A központi médiaholding tavalyi bejelentése óta ez a legnagyobb kormányközeli sajtóprojekt: az üzem londoni székhellyel, félszáz újságíróval indul, és a magyar mellett angol nyelven is sugároz. A Válasz Online úgy tudja, a V4NA kiadójának tulajdonosai 57–40–3 arányban a New Wave Media Group Kft. (melynek legismertebb terméke az Origo), a Habony Árpád-féle Danube Business Consulting és – hogy a sztori még „államibb” legyen – Magyarország rendkívüli és meghatalmazott londoni nagykövete.

Egy ideje halljuk háttérbeszélgetéseken, hogy a honi médiatulajdonosi körből a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) „felajánlott” lapjai miatt lényegében kiszorult Habony Árpád nemzetközi színre lép, és hamarosan bejelentik az új kormányközeli médiaprojektet: egy londoni székhelyű, nemzetközi hírügynökséget. A cél a magyar kormányzati üzenetek és világmagyarázatok hatékonyabb terítése angol nyelvű környezetben.

És akkor a napokban teljes csendben elindult a V4 News Agency. A rövidre szabott impresszum szerint főszerkesztője Tóth Tamás, kiadója a Londonban bejegyzett V4NA LTD., székhelye is a brit főváros. A V4NA hétfőn kezdett életjelet adni magáról: elindult Twitter-csatornája, hírei megjelentek az Origo és más kormánylapok hírei között. (Az első, bombasztikusra hangolt, a testvérsajtón körbefutott saját értesülés címe: Itt a kapcsolat az Európai Néppárt és Soros között.) Hírek a V4-ről, a V4-től – szól a szlogenjük. Leírásuk azt mondja, európai ügyekről szeretnének írni a visegrádi négyek (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország) szempontjai alapján, így lesz tudósítójuk Pozsonyban, Varsóban, Prágában de még Párizsban, Berlinben és Brüsszelben is.

hirdetés

A Válasz Online információi szerint a tekintélyes, 50 fős újságírói gárda egy része a Figyelő, valamint a Habony Árpádtól a KESMA ölébe hullott Modern Media Group (MMG) Zrt. „árváiból” verbuválódik, és a stábból sokan ki is költöznek emiatt. Úgy tudjuk, hogy vezetői feladatot kapott és Londonban folytatja például Leitner Attila, a Lokál című MMG-s kiadvány főszerkesztője.

Ennél érdekesebb azonban a V4NA LTD. tulajdonosi köre. A Válasz Online utánanézett a londoni cégpapíroknak, ami alapján a következő folyamatot rekonstruáltuk: a céget 2018. december 31-én jegyezték be Londonban, egyszemélyi tulajdonosa kezdetben nem más, mint Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet volt, igazgatója pedig a közmédia csúcsvezetőjeként és – ahogy egyik forrásunk jellemzi – „veterán aláíróembereként” ismertté vált Medveczky Balázs.

Forrás: companieshouse.gov.uk

A cégpapírok szerint ez a helyzet 2019. március 13-án változott: a többségi tulajdonos 60 százaléka mellett ekkor 40 százalékban megjelent a Danube Business Consulting Ltd., melyet Habony Árpád, a Fidesz és Orbán Viktor nem hivatalos tanácsadója alapított Arthur J. Finkelsteinnel, a negatív kampányai miatt hírhedt amerikai kampányszakemberrel még 2015-ben. (Habony Finkelstein halála után átvette a céget.) Ám ez a felállás sem maradt sokáig: szintén angol cégpapírokból tudjuk, hogy március 29-én a KESMA-körbe tartozó New Wave Media Group Kft. lett a V4NA többségi tulajdonosa (57 százalék), a Danube Business Consultingnek valamivel kisebb részesedése maradt (40 százalék), és jelképesen ott találjuk Szalay-Bobrovniczky Kristófot is (3 százalék).

Forrás: companieshouse.gov.uk

A kormányzati médiaholding tavalyi létrehozását sokan hatalmi-politikai szempontból Habony Árpád vereségeként vagy térvesztéseként azonosították. Így volt vagy sem, a „kárpótlás” gyorsan érkezett: a V4NA projekt ebben a formában (londoni bázis, félszáz munkatárs, európai tudósítóhálózat és a később tervezett szlovák, lengyel és cseh mutációk) irdatlan pénzbe kerül. Forrásaink a magas költség mellett arról is beszélnek, hogy a brit főváros székhelyként nem kis kockázatot jelent a bizonytalan – az árakra és a jogi környezetre is ható – brexit miatt.

A V4NA indulásával azok is új feladványt kaptak, akik szerint komoly konfliktus van a központi médiaholding (leginkább Liszkay Gábor és Csermely Pérer) és a Habony-erőcsoport között. A mostani tulajdonosi felállásban mindkettő jelen van: előbbi a New Wave Media Groupon (melynek legismertebb kiadványa az Origo), utóbbi a Danube Business Consultingon keresztül. Ahogy egyik forrásunk fogalmaz: Csermelyékben tényleg őszinte szándék van a habonyizmus több vadhajtásának (gátlástalan bulvárszemlélet, tényeket nélkülöző karaktergyilkosságok, hegyekben álló helyreigazítások) visszanyesésére, de a kampányguru az elmúlt évtizedben annyi győztes választást hozott a Fidesznek, hogy teljes kiszorulása a médiából lehetetlen.

×××

Mindez médiaügyi kutakodásaink egyik szelete csupán. A héten a kormányzati sajtóvilág más kulisszatitkaival folytatjuk, nagyobb összeállításban. Ha nem akarnak lemaradni, csatlakozzanak hozzánk Facebookon, RSS-en vagy hírlevélen keresztül!

 

Nyitókép: a V4NA címlapja (fotó: Válasz Online)

Ha tetszett a cikk, kérjük, támogassa a Válasz Online munkáját, és kövessen minket Facebookon!

Kategória: sztori